Maanantai 25.9.2017Kullervo

Budjettiriihen varaan jäi paljon

Valtiovarainministeriön ehdotus ensi vuoden talousarvioksi ei sisällä suuria yllätyksiä sen paremmin valtakunnallisesti kuin Varsinais-Suomen näkövinkkelistäkään. Budjetin loppusumma on 55,4 miljardia euroa eli 300 miljoonaa euroa vähemmän kuin tänä vuonna.

Uutta velkaa otetaan 3,4 miljardia euroa. Summa on pienin sitten 2008 talouskriisin alun, mutta nostaa valtion velkamäärän 111 miljardiin euroon. Tämä tarkoittaa, että julkinen kokonaisvelka pysyy kiusallisesti 60 prosentin bruttokansantuoterajan väärällä puolella.

Tiukan budjetin politiikka on ministeriöltä perusteltu valinta. Talouskasvu on vasta pääsemässä kunnolla käyntiin. Vuosien taantuman ja hitaan kasvun kauden jälkeen ylimääräistä jaettavaa ei ole.

Valtiovarainministeri Petteri Orpo (kok) on todennut, että budjetin on tuettava kasvua ja työllisyyttä. Vielä on vaikea sanoa, miten valtiovarainministeriön ehdotus tavoitteita palvelee.

Ensi vuotta koskevat veroratkaisut päätetään koko hallituksen budjettiriihessä tämän kuukauden lopulla. Hallitus helpottanee hieman pieni- ja keskituloisten verotusta kilpailukykysopimuksen kompensaationa. Hyvätuloisten niin sanotun solidaarisuusveron alaraja palautettaneen 90 000 euroon.

Suuria veromuutoksia tuskin on luvassa. Ekonomistit arvioivat, että budjetin veroratkaisut ovat lievästi elvyttäviä. Reilun kahden prosentin talouskasvun ja kituvan julkisen talouden oloissa toisenlainenkin valinta olisi ollut harkittavissa.

Työttömyys on toki edelleen liian korkeissa lukemissa. Vähintään yhtä suuri ongelma on, että työttömät ja avoimet työpaikat eivät kohtaa. Ongelmaa paikataan budjetissa 35 miljoonan euron summalla, jolla tehostetaan työvoimakoulutusta, työvoiman liikkuvuutta ja palkataan muun muassa työttömien haastattelijoita TE-toimistoihin.

Budjettiehdotus lupaa odotetusti Turun ja Uudenkaupungin välisen radan sähköistykseen 21 miljoonaa euroa. Työt käynnistyvät ensi keväänä ja viedään loppuun 2021.

Tunnin junan suunnittelu jatkuu 10 miljoonan euron määrärahan turvin. Pienempiä summia on luvassa kasitien, ysitien ja Turun ohikulkutien remontteihin.

Turun seudun positiivisen rakennemuutoksen hallintaan budjetissa esitetään 6,3 miljoonaa euroa. Summa on tarkoitettu teknillisten yliopistojen verkostolle korkeakouluinsinöörien kouluttamiseen Turun seudulle.

Toivottavasti viimeistään hallituksen budjettiriihessä ymmärretään, ettei verkostoyliopisto ole kestävä ratkaisu Turun seudun diplomi-insinöörivajeeseen ja suurten teknologiayritysten kasvavaan osaamistarpeeseen. Hallitus saanee selvitysmies Esko Ahon raportista rakentavia esityksiä DI-koulutuksen järjestämiseen.

ts.paakirjoitus@ts.fi

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

DI-ministeri
Valtion velkamäärä 111 miljardia euroa ja lisävelkaa otetaan surutta.

Jäsenkirjavalittu ei ymmärrä mihin tavallinen rahvas on ajettu.

Puhutaan tiukan budjetin politiikasta, mutta se koskee vain tavallista veronmaksajaa. Poliitikot, virkamiehet ja muut päättäjät eivät tiukkuuteen joudu, vaan vanha meno jatkuu.
Maamme infran kehittämiseen eivät varat ole joutaneet, joten meillä on junaraiteet venäläisten kenraalien suunnittelun jäljiltä, autokanta yli 20 vuotta vanhaa ja tiet Euroopan kehnoimmassa kunnossa, mutta eduskuntataloa on rempattu liki miljardilla – luku ei ole virallinen, mutta lähempänä totuutta.

Turun ja Uudenkaupungin välisen radan sähköistykseen 21 miljoonaa euroa on lähinnä vitsi. Tuloksia näkyisi vuonna 2021. Miksei vuonna 2017? Nythän sitä tarvitaan. Panostusta riittävästi ja nopeasti – ei mitään ryssän meininkiä. Tunnin junan suunnitteluun varatuilla wienervaroilla maailmalla juna kulkisi jo 500 km/h.

Selvitysmies Esko Aho antoi osaamisestaan työnäytteen jo hallitusaikanaan. Käsittämätöntä, että keikari kehtaa rehvastella osaamisellaan palaneen talouden jäljiltä – tyypillistä suomalaista poliittista vastuunkantamista.

Mielenkiinnolla seuraan DI-koulutuksen järjestämistä hallituksemme osaamistasolla.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.