Pääkirjoitukset

Pelastava kaupan keskittyminen?

Pääkirjoitus | Turun Sanomat 20.6.2012 03:31 |

Suomen päivittäistavarakauppa on maailman mittakaavassa harvinaisen keskittynyttä. Kahden suurimman mahtiketjun, S- ja K-ryhmän yhteinen markkinaosuus on yli 80 prosenttia.

S-ryhmän pääjohtaja Kuisma Niemelä kysyy, johtuuko Suomen tilanne siitä, että Suomessa on ollut kaupan alalla kilpailua, vai siitä, että sitä ei ole ollut? Kysymys on oikeutettu ja varmasti oikeaan osuvakin.

Kuten Niemeläkin sanoo, ilman kilpailua kauppojen markkinaosuudet eivät varmastikaan vuosien saatossa olisi muuttuneet juuri mitenkään. Joidenkin kauppojen kasvu on varmasti osoituksena siitä, että ne ovat tehneet asioita oikein ja siten kasvunsa ansainneet.

Vapaa kilpailu voi kuitenkin johtaa tilanteeseen, jossa kilpailu ei oikeasti olekaan vapaata. Vapaa kilpailu tarvitsee vahtikoiransa.

Kilpailuviraston alkuvuonna tekemä selvitys osoittaa, ettei päivittäistavarakaupan kilpailu Suomessa toimi parhaalla mahdollisella tavalla. Vaikkei vakavia kilpailunrajoituksia havaittukaan, kauppa jyrää vahvan asemansa avulla tavarantoimittajien kustannuksella.

Kaupan edustajien mukaan tilanne on Suomessa hyvä, sillä kaksi tasavahvaa toimijaa pitää kilpailun virkeänä. Vielä 30 vuotta sitten kahden ketjun yhteenlaskettu markkinaosuus jäi selvästi alle 60 prosentin.

Kapitalistisessa markkinataloudessa yritysten tavoitteena on kasvaa ja vallata markkinaosuuksia kilpailijoilta. Juuri näin S- ja K-ryhmä ovat tehneet.

Oikeassa kilpailutilanteessa markkinoilla on lukuisia yrityksiä, joista yksikään ei voi omilla toimillaan vääristää kilpailua. Ongelmia alkaa syntyä, kun markkinoille jää vain muutama vahva yritys, jotka voivat ohjata kilpailua epäterveeseen suuntaan.

Näinhän meille on opetettu.

Mutta voisiko asia sittenkin olla toisin? Päivittäistavaroiden tuotanto on suurelta osin maailmanlaajuista, ja neuvottelijat edustavat jättiläisyrityksiä.

Ostajat kuuluvat maailman suurimpiin vähittäismyyjiin, kuten Wal Mart ja Carrefour, ja pöydän toiselta puolen löytyy maailman suurimpiin kuuluvia elintarvikemammutteja, kuten Coca Cola tai Nestle.

Sellaisissa neuvottelupöydissä on hyvä olla hieman hartioita. Esimerkiksi Suomen suurin kaupparyhmittymä S-ryhmä on pieni peluri, kun näissä piireissä liikutaan. Kyläkauppojen tilanne on globaalimaailmassa tukala.

Jos haluaa myydä halvalla, on ostettava halvalla. Tämä on ollut päivittäistavarakaupan isojen toimijoiden mantra ja pitää eittämättä paikkansa. Eri asia on sitten, mitä hinnoille oikeasti on tapahtunut. Hintavertailu on hankalaa, ja tulos riippuu ajasta, paikasta ja vertailun laatijasta. Kansalaisten vankkumaton mielipide näyttää olevan, että ruoka kallistuu jatkuvasti.

Loppujen lopuksi kaikki on edelleenkin meidän kuluttajien käsissä. Kuinka moni meistä ihastelee mökin viereistä kyläkauppaa, mutta nyrpistelee nenää sen hieman tunkkaiselle lihatiskille ja hurauttaa kuitenkin läheiseen markettiin?

TSTV - Uusimmat