Keskiviikko 23.8.2017Varma, Signe

Ilmapiirikitkasta nopeasti eroon

Työtaisteluiden määrä on Suomessa pudonnut kymmenesosaan, jos vertaa 1970-lukua ja 2000-luvun ensimmäistä vuosikymmentä.

Vuodelta 1983 löytyy tieto, jonka mukaan Wärtsilän Turun telakalla oli jonkinlainen työnseisaus joka kolmas päivä. Yksittäiset, usein hyvin lyhyet ulosmarssit, eivät ylittäneet median uutiskynnystä.

Vuonna 2017 telakan työtaistelu on uutinen. Torstaina noin tuhat Meyerin Turun telakan työntekijää marssi ulos työpaikaltaan.

Telakan työhuonekunnan mukaan puolentoista päivän lakon syynä olivat työilmapiirin kiristyminen terästuotannossa. Työhuonekunta syyttää työnantajan edustajia uhkailuista, kyykyttämisestä ja mielivaltaisista varoituksista.

Telakan levyhallin ongelmiin on työntekijöiden pääluottamusmiehen mukaan etsitty ratkaisua yhdessä työnantajan edustajien kanssa, mutta ilman tulosta. Telakan muilla osastoilla ei vastaavia ongelmia kuulemma ole.

Työnantajan ja työntekijöiden on määrä etsiä ratkaisuja työilmapiiriongelmiin tällä viikolla. Neuvottelut on syytä ottaa molemmin puolin tosissaan. Työtaistelut, etenkin laittomat, ovat jotakin, mitä hyvässä nosteessa oleva meriteollisuus tällä hetkellä vähiten tarvitsee.

Meyer Turun tilauskirja on täynnä ensi vuosikymmenen puoliväliin asti. Toisin oli vielä kolmisen vuotta sitten, kun korealaisen STX-konsernin omistama telakka oli henkitoreissaan. Saksalaisen perheyhtiön tulo telakan omistajaksi aluksi Suomen valtion tuella nosti täkäläisen meriteollisuuden uuteen kukoistukseen.

Telakalla on menossa mittava investointi- ja rekrytointiohjelma. Niitä ei pidä vaarantaa. Vielä vähemmän kannattaa spekuloida tekeillä tai tilauksessa olevien risteilijöiden toimitusten viivästymisellä.

Turun telakka kilpailee paitsi korkean tason osaamisella ja laadulla myös luotettavuudella ja toimitusvarmuudella.

Turun telakalla on työntekijöidenkin mukaan vietetty parin vuoden kuherruskautta. Kaikki osapuolet ovat olleet valmiita turvaamaan alan tulevaisuutta. Jos nyt on kyse erilaisten työkulttuurien yhteensovittamisen ongelmista, kitkasta on päästävä pikaisesti eroon.

Metallialan osaajista on kova kysyntä niin Turun seudulla kuin laajemmaltikin. Työolosuhteiden ja johtamisen on oltava kunnossa, samoin asenteen työtä kohtaan.

Viime mainitusta esimerkin antaa Uudenkaupungin autotehtaan pääluottamusmies Mauri Partanen (TS 16.6.). Hänen mukaansa "kun tänne tullaan, tehdään työsopimus, joka tarkoittaa, että täällä tehdään työtä. Ei tänne tulla istumaan tuoksuvilla nahkapenkeillä ja naputtamaan rakennekynsiä autonrattiin."

Saksalainen ja suomalainen työkulttuuri sopivat hyvin yhteen Uudessakaupungissa. Varmasti sopivat myös Turussa.

ts.paakirjoitus@ts.fi.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Järki mukaan
Komppaan pääkirjoituksen kirjoittajaa. Nyt kaikki, järki mukaan eikä kakata omaan pottaan eli pilata loistavaa työpaikkaa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lakko
Toimittajan pitäisi olla käsitteissä tarkempi. Ks. oleva lakko oli sopimuksen vastainen lakko . Perustuslaki antaa suomalaisille lakko-oikeuden joten lakko ei ole koskaan laiton. Tietenkin "laiton lakko" on jutussa sanana näkyvämpi kuin sopimusten vastainen lakko.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Aina väärässä
En työskentele auto-tai meriteollisuudessa mutta omalla työpaikallani olen aina vaikein ihminen kun kyselen oikeudenmukaisuuden perään. Päälliköillä on suosikit, jotka juoruavat vapaa-ajalla muista totta ja tarua, ja muut ovat väärässä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.