Torstai 24.8.2017Perttu

Ugin rata lopultakin sähköaikaan

Hallituksen esitys lisätalousarvioksi sisältää Varsinais-Suomen kannalta sekä myönteisen että erittäin kielteisen linjauksen. Edellinen on tietysti määrärahan varaus Turun ja Uudenkaupungin välisen radan sähköistämiseen. Voidaan todeta, että parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Jos sähköistys olisi tehty jo aiemmin, radalla kulkisii tavaraliikenteen lisäksi henkilöjuniakin. Tällöin pendelöinti kaupunkien välillä olisi nykyistä sujuvampaa.

Suureksi pettymykseksi voidaan luokitella päätös, ettei kone- ja materiaalitekniikan tiedekuntaa perusteta Turun yliopistoon. Maakunnan kärkihanke vesitetään itsepäisesti selvitysmiehen esittämällä yliopistojen yhteistyöllä. Totta on, että näin saadaan nopeaa ensiapua pulaan alan diplomi-insinööreistä, mutta verkostoyliopiston rinnalla pitäisi saman tien käynnistää toimet varsinaisen tiedekunnan perustamiseksi Turun yliopistoon. Perustaminen veisi pari vuotta, mutta nyt tehty ratkaisu siirtää asian hamaan tulevaisuuteen.

Opetus- ja kulttuuriministeriön tiedotteen mukaan "hallitus arvioi vuoden 2020 loppuun mennessä, miten korkeakoulujen yhteistyö on onnistunut tyydyttämään tekniikan yliopistokoulutettujen rekrytointitarpeen Lounais-Suomessa". Tiedotteessa kerrotaan, että vasta tässä vaiheessa arvioidaan, onko tekniikan yliopistojen koulutusvastuita jaettava uudelleen.

Viisautta kaihtavan ratkaisun perustelut ovat jääneet epäselviksi. Täyttä selvyyttä ei ole siitäkään, miksi valtiovarainministeri Petteri Orpo (kok) ei ole rohjennut voimakkaammin puolustaa omalle seudulle tärkeää pyrkimystä. Myös alueen kansanedustajien olisi puoluekannasta riippumatta pitänyt ärhäkämmin ottaa kantaa tiedekunnan perustamisen puolesta. Opetuministeri Sanni Grahn-Laasonen (kok) puolestaan näyttää kovin helposti alistuneen siihen, että muut korkeakoulut ovat vastustanet uutta tiedekuntaa Turkuun.

Turun seudun kannalta on toki myönteistä, että tekniikan alan koulutukseen saadaan lisää rahaa 20 miljoonaa euroa. Tästä rahasta riittää neljä miljoonaa ammattikorkeakoulutuksen vahvistamiseen ja kaksi miljoonaa ammatillisen koulutuksen kasvupiloteille.

Koulutuspäätösten pettymykset korvautuvat osittain panostuksella Ugin rataan. Sähköistäminen maksaa 21 miljoonaa euroa. Hinta on noussut maakuntaliiton vuoden takaisesta arviosta peräti 18 prosenttia.

Sähköistämisestä tinkimistä on viime vuosina perusteltu samalla seikalla, mikä on käynyt perusteluksi myös pikaiselle sähköistämiselle. Nimittäin lannoitetehdas Yaran kemikaalikuljetuksilla. Juuri muuhun rataa ei käytetä, joten sähköistämistä on pidetty turhana. Mutta vaarallisia aineita sisältävät kuljetukset seisovat Turun keskustassa ratapihalla, koska juniin on Uudenkaupungin radalle siirryttäessä vaihdettava dieselveturit. Ratapihan läpi kulkee vuosittain puoli miljoonaa tonnia vaarallisia kemikaaleja.

ts.paakirjoitus@ts.fi

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Länsirannalta ei mitään uutta
Hallituksen rahanjako jatkaa vanhoja perinteitä. Lisää byrokratiaa ja valtarakenteita.

Vuosikymmeniä aiemmin tärkeinä pidetyt hankkeet taotaan verovaroilla maaliin. Esimerkkeinä itärajan moottoriteiden pätkähankkeet ja rekkaparkit.

Länsirannikko jatkaa vuosisatojen vanhaa ongelmaa – osaamattomat politrukit.

Olisiko eduskuntarakennuksen tarpeettomat korjauskulut riittäneet Turku – Vaasa moottoritiehen tai jopa rautatiehen?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
hölmöläisten peitto
Järjettömin investointi miesmuistiin, rata vaan sähköistetään ilman mitään radanvarren kokonais-suunnittelua.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.