Keskiviikko 28.6.2017Leo

Tableteilla ei kehitetä
työelämätaitoja

Kaarina on hankkinut kaikille yläkoululaisille ja 4.–6.-luokkalaisille omat iPadit. Ensi alkuun asia tuntui hauskalta, kiinnostavalta ja mukavalta.

Yli vuoden kokeilun jälkeen iPadien huonot puolet ovat tulleet hyvinkin selkeästi esiin. Päätä särkee, netti ei toimi ja ruutuaika ylittyy.

IPadien hankintaa on osin perusteltu sillä, että niistä olisi hyötyä tulevaa työelämää varten. Mielestäni työelämää auttaisivat enemmänkin säännölliset atk-tunnit, joita ei ainakaan kahdeksasluokkalaisilla ole.

Koulujen atk-opetus olisi voinut jatkua pidempään, sillä työelämässä tarvitsee lähes poikkeuksetta enemmän tietokonetta kuin tablettia. Jos koulussa laitteiden käyttö rajoittuisi esimerkiksi kahteen viikkotuntiin ja näillä tunneilla opeteltaisiin hyödyllisiä taitoja tietokoneella, kuten koodausta tai Power Point- esityksen tekemistä, niin luulen, että elektronisten laitteiden aiheuttamat haitat pienisivät.

Suurin ongelma iPadeissa on se, että niitä käytetään väärään aikaan tai väärään asiaan. Ei opettaja voi tietää, mitä oppilas iPadillaan tekee samalla, kun opettajan pitäisi opettaa muita oppilaita. Atk-tunneilla opettaja pystyy keskittymään oppilaiden valvomiseen ja auttamiseen, ja lisäksi joissain akt-luokissa on mahdollista nähdä opettajan tietokoneelta jokaisen oppilaan näytöt, joten valvonta olisi toimivampaa.

Jos oppilailta kysyisi, haluavatko he takaisin kirjat iPadien sijasta, uskon, että moni vastaisi kyllä ja luultavasti suuri osa opettajistakin vaihtaisi kirjat takaisin. Osa ei haluaisi luopua niistä, koska monet tulevat riippuvaisiksi laitteistaan, lähinnä peleistä (jotka on kyllä kielletty) ja sosiaalisesta mediasta.

IPadien takia joistain aineista on jätetty kirjoja pois, koska Kaarinalla ei ole varaa. Minulla ei ole esimerkiksi ruotsin kirjoja tai äidinkielen työkirjaa. E-kirjojen piti korvata nämä, mutta e-kirjat eivät ole vielä kehittyneet sille asteelle, että ne toimisivat.

Aikuiset valittavat usein nuorten kännykän käytöstä, mutta kun jo koulussa annetaan käyttää tabletteja joka päivä, niin lapset ja nuoret tottuvat käyttämään elektroniikkalaitteita päivittäin ja heidän sosiaaliset taitonsa kuihtuvat vähittelen.

Osa on myös huolissaan lasten liikkumisen vähenemisestä, mutta iPadit tuskin kannustavat lapsia liikkumaan.

Tua Halen

Kaarinan Nuorisovaltuusto

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Takaisin 2000- luvulle
Tosi vanhakantainen 1900-luvun kannanotto, jossa kirjoittaja on kokonaan pudonnut pois tietotekniikan kehityksen nykytilasta - jo kauan sitten poistunut ATK ( automaattinen tietojenkäsittely ) ilmentää syvää tietämättömyyttä. Minkähänlaista opetus tämä henkilö mielessään ajattelee kun puhuu atk-opetuksesta ? Olen valmistunut Turun Yliopistosta tietojenkäsittely pääaineena 1980 ja toiminut tietojärjestelmien kehittäjän yli 30 v. Nuoret tarvitsevat laajat tietotekniset valmiudet ja kokonaisnäkemystä verkkojen ja virtuaaliyhteisöjen maailmasta. Kukaan tietotekniikan ammattilainen EI osa sanoa millaista osaamista 10 v kuluttua tarvitaan - varsinkin kun oppivat älykoneet tekevät tuloaan. Onneksi nykyaikainen opetuksen valtavirta ymmärtää motivaation ja yhteisöllisen tekemisen ylivertaisen merkityksen. Valvontaa ei tarvita kun oppimisen tavoitteet on asetettu oikein ja houkuttelevaksi ja tavoitteiden saavuttamista seurataan ja tuetaan. Tabletti on laitteena täysin sama kuin tietokone, kun siihen liitetään näppäimistö.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Takaisin 2000- luvulle
Tuota noin. Kirjoittajan näkemys voi kai olla vanhanaikainen, mutta kun kyseessä on nuorisovaltuuston jäsen, joka sanoo, että hänellä ei ole niitä ja näitä oppikirjoja, tuskin kyse kuitenkaan on 1900-luvun kannanotto tai joku joka on pudonnut kehityksen kelkasta tai jäänyt menneeseen aikaan.

Nuorillakin voi olla monenlaisia mielipiteitä esim. tietotekniikan opetuksen suhteen, perustellusti. Hehän ovat eräänlaisia asiantuntijoita opetuksen suhteen, koska nauttivat sitä. Olisi kumma jos he eivät saisi esittää näkemyksiään, vaikka ne eivät olisikaan samat kuin jollain vanhalla konkarilla. Kirjoittajan mielipiteen lyttääminen ihan vain "vanhanaikaisena" ei ole kovin rakentavaa keskustelua.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Takaisin 2000- luvulle
J.T., verkot ja koneet ovat vain välineitä. Sisällön tulisi olla tärkeintä. Saatat tuntea autosi tekniikan täydellisesti, mutta ei siitä ole hyötyä, ellet osaa ajaa. Sanotaan, että verkosta löytyy kaikki, mutta ei löydy, ellet osaa etsiä. Tärkeää on siis tieto ja taito ei pelkkä tekniikka. Pelkkä nettisurffailu ei myöskään ole opetusta tai opiskelua, vaan siihen tarvitaan räätälöidyt sovellukset ja ohjelmat. Lisäksi tarvitaan medialukutaitoa. Nuoriso kyllä hallitsee tietotekniikkaa ja sovelluksia silloin, kun on kyse viihdekäytöstä, mutta hyötykäyttö onkin pahasti retuperällä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Takaisin 2000- luvulle
Hiiohoi, juurikin näin! Olet viisas.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Takaisin 2000- luvulle
Taisit J.T. huomaamattasi juuri vahvistaa kommentoimasi kirjoittajan pointin: Jos nykyaikaista, motivoivaa ja ylivertaista tablettiopetusta saavien koululaisten käsitys tietotekniikasta ilmentää mielestäsi "syvää tietämättömyyttä", eikös silloin olla nimenomaan tilanteessa, jossa olisi tarvetta aloittajan peräänkuuluttamalle "hyödyllisten tietotekniikkataitojen" opetukselle?

Se tunne, kun 1970-luvulla opiskellut nimittelee yläkoululaista vanhanaikaiseksi... -.-
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
oikeinko
"lisäksi joissain akt-luokissa on mahdollista nähdä opettajan tietokoneelta jokaisen oppilaan näytöt, joten valvonta olisi toimivampaa" Sanoisin että se saattaa olla rikollista. Siitä on ollut artikkeli, jossain alan lehdessä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Tyytyväinen äiti
Olen kirjoituksen kanssa eri mieltä. Meillä tabletin käyttö on toiminut loistavasti ja tukenut koulunkäyntiä. Lisäksi taidot vitosluokkalaisella ovat kehittyneet huimasti. Vanhemman velvollisuus on valvoa, että kiellettyjä asioita ei tabletille tallenneta. Loistava päätös Kaarinalta, jota ainakin minä kannatan.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.