Sunnuntai 19.11.2017Elisabet, Liisa, Eliisa, Elisa, Liisi, Elise

Toriparkkien kustannusvertailut

Kuopiossa on juhlittu viime viikkoina toriparkin laajennuksen ja toriremontin valmistumista. Turussa odotamme, miten oman toriparkkimme valituskierrokset ja jatkovalmistelu etenevät.

Täällä toriparkin rakentamista on perusteltu usein muiden kaupunkien esimerkillä. Puhutaan Kuopiosta ja puhutaan Vaasasta.

Kaupunkikohtaisten rakennuskustannusten eroista ei kuitenkaan juuri keskustella. Kuopiossa 730 parkkipaikkaa rakennettiin 40 miljoonalla, Tampereelle 1 000 ruutua 60 miljoonalla.

Turun keskustan saveen yritetään rakentaa 800 autopaikkaa 80 miljoonalla. Kuulostaako kannattavalta?

Rakennuskustannusten ohella myös käyttömaksuista on ollut yllättävän vähän puhetta. Tampereen Hämpissä tunnin pysäköinti maksaa 3,5 euroa ja sekin tuntuu käyttäjistä kalliilta.

Viime vuonna kaupungin järjestämässä kauppatorin kaavan kuulemistilaisuudessa Q-Parkin edustaja arvioi Turun toriparkin pysäköintimaksut noin kuuteen euroon tunti.

Tällä viikolla (TS 9.5.) Q-Park Finlandin toimitusjohtaja Juha Sirelius puolusti Turun toriparkkia eurooppalaisilla esimerkeillä kirjoittamatta kuitenkaan rakennuskustannuksista tai käyttömaksuista sanaakaan.

Mikäli Turun toriparkkikaava pysyy loppuun asti lainvoimaisena ja rakentamisen valmistelu etenee, on toki Toriparkki Oy:n tai muiden mahdollisten toteuttajien oma asia, kuinka monta miljoonaa he haluavat hankkeeseen satsata.

Korkeiden kustannusten vuoksi kaupungin on kuitenkin pidettävä euronsa siitä erossa.

Jukka Vornanen,
kaupunginvaltuutettu (vihr)

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Ok hinta
Tuntihinta on hallin valmistuessa ihan ok hinta. Tampereella 3,5 maksetaan tänä päivänä. Turun halliin ei kukaan aja 10-vuoteen ainakaan tällä menolla. Mitä tämä edes aikainen veivaaminen on tullut maksamaan? Mitähän fiksuja päätöksiä tänä aikana olisi voitu tehdä?

Vihreiden politiikka kuulosta "ei minun aikana" politiikalta...
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ei maksa juuri mitään
Eikö tätä voisi laskea samalla menetelmällä kuin Turun vihreät vertailevat raitioliikennettä muihin vaihtoehtoihin.

Toriparkin käyttökustannukset ovat huomattavasti halvemmat kuin minkään muun vaihtoehdon. Tarvitaan pari tyyppiä valvojiksi, vähän sähköä ja siinä se sitten olikin, joten hanke on erittäin kannattava, halvempi, edullisempi, huokeampi ja säästää rahaa.

Investoinnit ehkä maksavat miljoonia sata tai tuhat, mutta ei niistä niin väliä, tylsiä numeroita ne korot ja poistot vain ovat. Sitä paitsi kadun/torin pintaa pitää joka tapauksessa aina silloin tällöin muutenkin kunnostaa, aslfalttia vetää ja kukkia kastella, niin laitetaan raitiotie ja toriparkki ihan siihen normaalin katurakennuksen piikkiin.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kustannukset
Hyvin kirjoitettu ja perusteltu mielipide Toriparkista. Nuo kustannukset eivät jää tuohon 80 miljoonaan vaan nousevat siitä ja sen nousun Toriparkki Oy yrittää maksattaa kaupungilla. Turun pitää tosiaankin pysyä erossa rahoituksesta mahdollisimman paljon. Torin pinnan uusiminen taitaa jäädä Turulle mutta sen urakan voi kilpailuttaa ja määrittää hinnan sille ajoissa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lahdessa
Toriparkki tulee lahtelaisille kalliiksi (HS mielipide 12.5.2013):

"Mikä valtuuston enemmistöä toriparkkipäätöksessä rassaa? Muun muassa se, että yksityistä rahaa ei lupauksista huolimatta ole saatu mukaan."

Näin Lahdessa. Voiko olla myös Turussa..?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.