Lukijalta: Hukkuuko koko Suomi korjausvelkaan?

Saimme ikäviä uutisia Italian Genovasta, jossa sillan romahtaminen on on yleisesti herättänyt laajan huolen maanteiden ja siltojen huonosta kunnosta.

Entäpä meillä. Kiirehdittiin kommentoimaan, ettei ne sillat meilläkään loistavassa kunnossa ole ja peruskorjausikään on tultu, korjausvelkaa on ja jottain pitäs alkaa tehdä.

Kun katsoo taaksepäin lehtiotsikoita yksilöimättä niitä erikseen, niin koko Suomen tekninen  infrastruktuuri on tullut peruskorjauksen tarpeeseen ja korjausvelka sen kuin kasvaa.

Raflaavien lehtiotsikoiden jälkeen asia hautautuu ja mennä körötellään eteenpäin, tosin poukkoillen ja kuoppia väistellen, ainakin tieverkoston käyttäjät.

Päättäjien osalta yleinen huuto on, ettei ole rahaa. Kuitenkin Suomi on rikkaampi ja toivoakseni teknisesti osaavampi kuin aikoina, jolloin infrastruktuuria alettiin rakentaa.

Viime vuonna 2017 bkt kasvoi jo kolme prosenttia.

Entäs kun tulee se lopullinen pää hanskaan? Finito.

Löytyykö silloin hätätöinä tehtäviin korjauksiin varoja vai heitäänkö ne hanskat rapistuvien siltojen, teiden, rakennusten, vesi- ja viemäriverkostojen syvyyteen?

Vaikka Irwin aikoinaan totesi, että pannaan pensselit santaan ja rukkaset naulaan ja sovitellaan narua kaulaan, niin on erittäin terveellistä tiedostaa; eivät kohtalot, sattumat, jumalat, olkoot minkä nimisiä tahansa, tee asioita vaan me, elävät ihmiset.

Me asetamme myös asiat tärkeysjärjestykseen.

Jorma Kemppainen

toisinaan filoseeraava ihminen

Masku

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Asvaltti vaiko kansanterveys edellä?
Kun tarkastelee Genovaa, pitää siitä yhteydestä sulkea Suomi pois. Jos tavoitteena ei ole kansallinen pikkupolitikointi oman nimen näkyvyyden edistämiseksi.
Kun valtiontalous on kuralla, siitä on vaikea riipiä tartarleivälle lihaa. Pitää tyytyä näkkileipään ja banaaneihin. Kun valtion talous sitten taas kerran on itse itseään kannattavassa tilassa, eli ei rakennu velanotolle, voidaan paikkailla pikiteitä, asvalttiteitä, jne. Ehkäpä jopa rakentaa ihan uusia väyliä ennestään olemassa olevien korjaus- ja kunnossapidettävien kilometrien jatkoksi.

Hyvin vakavasti: Suomessa on valtion budjetti noin 55 miljardia euroa. Kun se kokonaisuudessaan käytettäisiin julkisten, jo homeessa olevien energiasäästöllä pilattujen rakennusten uudelleen rakentamiseen, yhden-kolmen vuoden välein tehtäviin korjausrakentamisiin, jne. toimenpiteisiin, saataisiin jo noin 800-900 tuhanteen kohonnut homesairaitten kansalaisten määränkasvu pysähtymään. Jo sairastuneitten elämään se uuden rakentaminen ei enää vaikuta. He ovat suomalaiselle yhteiskunnalle pysyvä, kallis hoitovelkakohde.

Ollee populismia harrastavalle mieluisaa puhuskella tiestön korjausvelasta. Se ollee kansalaiselle helposti hahmoteltavissa oleva kokoluokka, järjellinen 300 miljoonaa. Kun euro-, lotto- ja muissa vastaavissa päävoitot lähentelevät 100 miljoonaa. Minun mielestäni tiestön korjausvelka on vaaliteemana, kuten se nyt näyttäytyy, moukkamainen edesvastuuttoman töräys.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lukijoilta