Lukijalta: Stop koulukiusaamiselle

Kohta se taas alkaa, koulu. Joillakin oppilailla on vain yksi suuri toive; ettei joka aamu kouluun lähtiessä tarvitsisi miettiä, mitä ikävää tänään joutuu kohtaamaan. Tönitäänkö, pilkataanko, nauretaanko, jätetäänkö yksin vai olisiko tänään se päivä, että kaikki olisivat kavereita keskenään.

Myös meillä koulunkäynnin ohjaajilla on todella suuri toive, jos tänä vuonna ei ketään kiusattaisi vaan jokaisella oppilaalla olisi turvallinen olo koulussa. Työtämme on mahdollistaa hyvinvoiva, turvallinen ja kasvun mahdollistava lapsuus ja nuoruus oppilaille ja siihen ei kuulu koulukiusaaminen.

Kiusaamisen suhteen ainoa tavoiteltava tulos on nollatoleranssi. Kiusaamista voidaan vähentää, kunhan asiaan todella sitoudutaan ja siihen ollaan valmiita myös käyttämään resursseja. Määrätietoisella ja välittömällä asioihin puuttumisella autetaan sekä kiusaamisen kohdetta että kiusaajaa.

Kiusaamiseen puuttuminen on tärkeää myös muiden lasten kannalta, sillä se on viesti siitä, että jokaisella on ihmisarvo, jota ei pidä kiusaamisella riistää. Kiusaamistapausten selvittäminen on aina aikuisen vastuulla ja niihin tulee puuttua viipymättä.

Kuka tahansa voi joutua kiusatuksi. Kiusaaminen on mitä tahansa sellaista toimintaa, jolla pyritään vahingoittamaan tai loukkaamaan toista. Se merkitsee usein myös uhrin eristämistä luokan, ryhmän tai virtuaaliryhmän sosiaalisesta kanssakäymisestä.

Kiusaaminen on aina väärin ja epäkunnioittavaa käytöstä toisia kohtaan. Sitä ei ansaitse kukaan.

Turvallisuuden tunteen kannalta on suuri haaste, jos lapsi joutuu pelkäämään jotakuta.

Kokemus siitä, että on turvassa, on tärkeää niin pienelle kuin isollekin ihmiselle. Kun elämä on turvallista, lapsella on hyvät edellytykset onnelliseen elämään. Lapsen onni koostuu usein yllättävän yksinkertaisista palasista, tarvitaan vain lämpöä, aitoa läsnäoloa ja myönteisiä toverisuhteita.

Muiden kanssa toimiminen on erityisen tärkeä kyky myös lapsen oppia. Opettamalla lasta paitsi omalla esimerkillä myös kertomalla, miten toisten kanssa kannattaa elää ja olla.

Empatiakyky ja ystävällisyys ovat piirteitä, joiden avulla lapset tulevat rakentamaan hyviä ihmissuhteita jatkossa. Ystävällinen teko pyrkii toisten ihmisten hyvinvointiin, samoin kuin omaan hyvinvointiin. Itse asiassa koko ihmislajimme menestys perustuu juuri huolenpitoon ja hyväntahtoisuuteen.

Näillä pienillä keinoilla voimme yhdessä, jokainen osaltamme, olla rakentamassa turvallista ja ystävällistä kouluyhteisöä, jossa kaikkien oppilaiden on mukava olla.

JHL:n koulunkäynnin ohjaajien verkosto vei tänäkin vuonna viestiä #Stop koulukiusaamiselle lasten ja heidän perheidensä tietoisuuteen Turun Seikkailupuistossa järjestetyssä kesäkauden päätöksessä, jossa lapset tekivät kanssamme kehukiviä ja ystävännauhoja.

Näitä ystävällisyydestä ja lämpimistä ajatuksista muistuttavia kiviä lähti tapahtumasta perheiden mukana ympäri Suomea ja jopa Eurooppaa. Kadulla kulkiessasi saatat sinäkin törmätä pieneen kiveen, joka toivottavasti ilahduttaa päivääsi sekä muistuttaa sinua tärkeästä asiasta.

Herman Melvillen sanoin ”Emme voi elää vain itsellemme. Tuhat säiettä yhdistää meidät muihin ihmisiin ja näitä säikeitä pitkin, myötätunnon lankoina, tekomme kulkevat syinä ja palaavat seurauksina.”

Ystävällisyys on räjähtävä voimavara, joka lisääntyy sitä tuhlaamalla.

Sanna Pihakivi

puheenjohtaja

JHL Varsinais-Suomen KKO-verkosto

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Käytetään oikeita nimiä
On täysin edesvastuutonta ja tuomittavaa vähätellä väkivaltaa kyseisen kaltaisella tavalla. Väkivalta on väkivaltaa vaikka sen miten tahansa sokerilla kuorruttaisi.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Käytetään oikeita nimiä
Osuit asian ytimeen. Kyseessä on yksiselitteisesti henkinen ja usein myös fyysinen väkivalta.

Miksi juuri koulujen ja työpaikkojen kohdalla väkivalta muuttuu, aivan yllättäen ja pyytämättä, lähes harmittoman kuuloiseksi "kiusaamiseksi"?

Otan esiin vielä yhden ihmetyksen aiheen: Miksi näitä kieroonkasvaneita "koulukiusaajia" pelätään jo alaluokilta lähtien...ja näinollen annetaan heidän rauhassa kehittyä tuleviksi "työpaikkakiusaajiksi"?

Muistan eräänkin tapauksen kouluajoilta. Koulun vanhempi kovanaama nosti minut, 10-vuotiaan pennun, kurkusta seinälle koulun WC:ssä. Juoksin itkien koulun portailla seisovien luokanvalvojan sekä puutyöopettajan luo ja kerroin tapahtuneesta. He kuittasivat tapauksen toteamalla vain: "Ei siitä kannata välittää!" Vähättely tuntui siltä kuin minut olisi pahoinpidelty vielä toistamiseen.

Naiivi auktoriteettiuskoni ja luottamukseni niin opettajiin kuin myös "aikuisiin" katosi sen sileän tien...eikä ole enää takaisin tullut.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kiusaaminen luontaista
Kiusaaminen on ihmisille luontaista. Pieni ohimenevä härnääminen ja kiusaaminen on siedettävä. Ongelmaksi se muuttuu silloin, kun siitä tulee jatkuvaa ja järjestelmällistä. Yksi ihminen voi joutua kaikkien (melkein koko luokan) kiusaamisen ja joskus väkivallankin kohteeksi.

Seurasin itse sivusta lapsena tällaista toimintaa luokallamme 1970-luvulla. Yhden luokkamme tytön kiusaamiseen ja syrjäyttämiseen osallistuivat niin tytöt kuin pojat. Se oli sanallista, joskus fyysistä ja aina julmaa ja opettajilta salassa. Sitä jatkui ala-asteelta yläasteelle asti.

Esimerkki:
Ala-asteella luokallamme oli pikkujoulut. Tyttö oli saanut äidiltään vanhan lelun laitettavaksi arvontaan pikkujoululahjana muiden kanssa. Luokan muut tytöt järjestivät sitten niin, että lelun arpa osuikin tämän tytön kohdalle. Hän sai siis oman lahjansa ja muut tytöt pilkkasivat muka kehuen hänen saamaansa lahjaa ja näyttivät vielä, kuinka hyvä sillä on leikkiä. Tytöltä valuivat kyyneleet silmistä.

Nuorena naisena hän teki itsemurhan. Kävin katsomassa hänen hautaansa joitain vuosia myöhemmin kuultuani tästä. Mietin tuolloin, kuinka paljon kiusaaminen oli vaikuttanut hänen elämäänsä. Uskon että liian paljon.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Kiusaaminen luontaista
Tunsitko pistoksen kun puhuit aivan jostain muusta kun tapahtuneesta, väkivalta johtaa itsemurhaan kuten tässäkin tapauksessa eikä sitä vähättely muuksi muuta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Kiusaaminen luontaista
Mitä tarkoitat sillä, että kiusaaminen on "ihmisille luontaista"?

Mikäli kiusaaminen olisi ihmisille luontaista...niin silloinhan kaikki kiusaisivat kaikkia. Kuitenkin enemmistö, ainakin niistä ihmisistä joita minä olen elämässäni tavannut, ovat olleet fiksuja.

Minun mielestäni kiusaamisen perimmäinen syy on huono kotikasvatus. Selkosuomeksi: öykkäreiden kakaroista tulee hyvin todennäköisesti öykkäreitä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Kiusaaminen luontaista
"Equalizer" kyse on huonoista aikuisista jotka jo päiväkodissa opettaa että väkivalta on kiusaamista ei siis oikeastaan mitään. Esimerkiksi kun mukiloidaan tajuttomaksi niin uhrin äiti toteaa että kyllä tällainen kiusaaminen täytyy saada loppumaan, voiko sen asian vielä enemmän mitätöidä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Kiusaaminen luontaista
Niin...tuo ns. "aikuisten" maailma on todella kummallinen. Luin vastikään lehtijutun koulukiusaamisesta jossa kerrottiin mm. seuraavaa:"Kouluaikoina oppilaan vanhemmat jopa pyysivät opettajilta, ettei kiusaamiseen puututa koulussa. Syynä oli se, että puuttumisen seurauksena oppilaan pahoinpitelyt esimerkiksi välitunneilla raaistuivat."

Puistattavaa "aikuisuutta"! Voiko omaa lastaan enää enempää mitätöidä?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Kiusaaminen luontaista
Nollatoleranssi on utopiaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kotikasvatus
Lapsi, joka kiusaa toisia on jäänyt vaille vastuullista kotikasvatusta ja täten edustaa koko perhettään omalla käytöksellään. Jokaiselle lapselle varmaankin luetaan satuja ja satu 'Tynnyrissä kasvatetusta tytöstä' on varmaankin tuttu monille lapsille, jossa korostetaan sitä, että vanhemmat eivät olleet opettaneet lapselle hyviä tapoja. Vanhempien vastuulla on muistuttaa lastaan siitä, että hän edustaa käytöksellään koko perhettään, ei ainoastaan itseään.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lukijoilta