Lukijalta: Suomalaisten hotellien palveluissa parantamisen varaa

Jälleen tuli tehtyä lomamatka kotimaassa juhannuksena. Tällä kertaa keskisuomalaiseen kylpylähotelliin, josta vuokrasimme huoneiston: kaksi huonetta, tupakeittiö, sauna. Hintaan kuuluivat liinavaatteet, astiastot ynnä muut sekä loppusiivous. 12 päivää, 2 000 euroa.

Kun saavuimme asuntoon, siivous oli erittäin huonosti hoidettu. Karkkipapereita lattialla, pähkinänkuoria tuolissa, keittiövälineet likaiset, koristetyynyt todella suttuiset. Parvekkeella kukaan ei ollut siivonnut. Huomasin sen, kun olin ensin korjannut oven rikkinäisen lukon, jotta pääsin sinne.

Seuraavana päivänä lähdimme kiertelemään aluetta. Ulkoalueella oli lippuja ja lappuja, jotkut olivat luettavissa ja jotkut eivät. Paikkoja rempallaan, joihin olisi vaadittu korjausta. Jopa talon ulkoterassilla oli talven sepelit vielä jäljellä, ehkä odottivat tulevaa talvea.

Kun sitten otin yhteyttä hotelliin sähköisesti, luettelin kaiken. Vastaus tuli pahoitellen, mutta sitten myyntijohtaja kirjoitti: ”Toivomme aina, että kun puutteita tiloissa tai palvelussa löytyy, ne kerrotaan kyseisen pisteen asiakaspalveluhenkilöstölle.”

Tästä sain sen kuvan, että nämä puutteet ovat tavallisia tässä hotellissa. Ja syyllinen on asiakas, joka ei juokse ilmoittamassa vioista, joista he eivät tiedä.

Olimme keväällä Reinin jokiristeilyllä, jossa siisteys ja ammattitaito olivat huippulaatua. Huomautus, siellä oli monta eri kansallisuutta töissä ja heidän tulonsa perustui osaksi niin sanotusti tippeihin. Siellä kaikki tekivät kaikkea.

Syksyllä Kanariansaarilla hotelli ja ympäristö olivat erittäin hyvät ja siistit. Huone tarkastettiin ennen kuin asiakas sinne päästetiin. Kotimaassa on jotain vikaa, kun ei välitetä siisteydestä ja korjauksista. Tätä olemme monena vuotena kokeneet eri paikoissa.

Mielestäni syyt ovat hotellien johdoissa, jotka eivät vaadi eivätkä valvo, mitä työpaikalla tapahtuu. Varsinkaan silloin, kun siivous, korjaus ja ulkoalueiden hoito on ulkoistettu. Vanha johtamistapa, joka perustui liikkumiseen ja asioiden tarkastamiseen ja valvomiseen, tulisi ottaa takaisin.

Suomen hotelleissa käy ulkomaalaisia asiakkaita. Ihmettelen, millaisen käsityksen he saavat Suomesta. Tätä voi jokainen itse miettiä.

Christer Lindberg

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Johtajat ulkoistaneet vastuunsa
"12 päivää, 2 000 euroa." Niinpä niin...ja siihen varsin suolaiseen hintaan joudut vielä lisäksi toimimaan remonttireiskana, hotellin työntekijöiden työnohjaajana ja heidän esimiehenään. Ilman palkkaa. Sitten vielä ihmetellään miksi suomalaiset lomailevat mieluummin ulkomailla...

Kaikesta "itseohjautuvuus"- ja "tiimityö"-höpötyksestä huolimatta ihminen on edelleen laumaeläin. Mikäli johtaja ei vaadi laumaltaan eikä edes itseltään mitään, niin ennenpitkää laumasta tulee johtajansa kaltainen.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Johtajat ulkoistaneet vastuunsa
Voisi sitä yritystä toisinkin johtaa.. Esim. kannustamalla ja luomalla hyvää ilmapiiriä ja kulttuuria. Kaikesta nipistäminen ja henkilökunnan minimissä pitäminen johtaa heti siihen että vain minimi tehdään asioiden eteen. Kun työpaikkakulttuuri on kunnossa työntekijät ovat ylpeitä työstään ja pro-aktiivisesti tarttuvat toimeen ja jopa kehittävät työpaikkaansa ja työtapoja. Valitettavasti työmoraalin latistaminen ja kaikessa pihistely on päivän sama useissa työpaikoissa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Johtajat ulkoistaneet vastuunsa
Olisiko se niin, että esim. Kanariansaarilla/ulkomailla palkataan enemmän työntekijöitä, kun taas täällä meillä yksi ihminen tekee monen hommat. Johtajille rätti käteen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Yyterin hotellin unettomat yöt
Olen samaa mieltä. Suomessa hotellien hinnat ovat aivan ylimitoitettuja laadun suhteen. Yyterin kylpylähotelli on uudistuksen alla. Jo 3 vuotta sitten oli sama: huoneessa oli yksi onneton pöytätuuletin. Taas tänä kesänä sama juttu. Kysyin respasta. Vastaus oli että eu ole enempää tuulettimia. Jos saman kysyy ulkomailla niin sinne vaikka ostetaan! Trooppisen kuuma huone ilman ilmastointia vei yöunet. Lomalla kaipaa unta. En luota suomalaiseen hotellitasoon. Seuraava hotelli otetaan tukholmasta josta saa halvemmalla kauniim ja siistin huoneen.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lukijoilta
Lukijoilta

Lukijalta: Hätämajoituksessa vielä selvitettävää

Kun päätös sosiaali ja -terveyslautakunnassa laittomasti maassa olevien hätämajoituksesta tehtiin 16.5. ja siitä tiedotettiin, kukaan ei reagoinut asiaan millään tavalla. Asia oli pyynnöstäni 25.4. kokouksessa lähetetty uudelleen valmisteluun yksimielisesti. Tuolloin ei päätösehdotuksessa ollut edes kustannusarviota. Tuntui siltä, että SPR:n kanssa tehtävä puitesopimus oli tuotu kiireellä lautakunnan hyväksyttäväksi. Päätöskokoukseen oli tuotu sentään kustannusarvio ja meille kerrottiin, että tilaksi oli varmistunut asunto Varissuolla.
Lukijoilta

Lukijalta: Trump on toivottu vastaus

Mielipidetutkimuksien mukaan jopa 70 prosenttia niistä, jotka mielsivät itsensä ”muutosta haluaviksi”, äänestivät Trumpia. Hämmästyttävät 81 prosenttia niistä, jotka kuvailivat itsensä ”vihaisiksi”, antoivat äänensä Trumpille. Lähes yhtä suuri osa evankelikaalikristityistä äänesti Trumpia. Noin puolet niistä, jotka väittivät, että ”maa on väärällä tiellä”, kannattivat Trumpia. Monien muutosta haluavien toiminta tulkitaan yleensä edistykselliseksi. Näin ei kuitenkaan ole syytä tehdä Trump-ilmiötä analysoitaessa.