Sunnuntai 24.6.2018Johannes, Juhani, Juha, Juho, Jukka, Janne, Jussi, Jani, Juhana

Lukijalta: Biokaasubussit yleistyvät maailmalla

Euroopan kaupungeissa biokaasu (nesteytetty tai paineistettu) bussiliikenteen polttoaineena yleistyy. Kaupungin koolla ei ole merkitystä.

Vaasassa otettiin käyttöön 12 Scanian lbg-bussia 2016.  Kööpenhaminassa otettiin vasta käyttöön 41 Manin valmistamaa biokaasukäyttöistä nivelbussia, joissa on 147 istumapaikkaa. Näistä ehkä voisi käyttää nimitystä superbussi, jos sellaista nimitystä ylipäänsä on tarvetta ja/tai halua käyttää ( Lauri Helke, Turkulainen 18.4.; Jorma Jäntti, TS 20.5.)

Nottinghamissa otettiin käyttöön yli 40 Scanian alustalle rakennettua biokaasukäyttöistä kaksikerrosbussia. Niissä on 90 istumapaikkaa.

Britanniassa on vanha ja vahva paikallisjunaperinne. Esimerkiksi Glasgown keskustaan pääsee paikallisjunilla vaivattomasti ja keskustassa on helppo liikkua busseilla (usein 2-kerroksisia.) Siellä on yksi maailman vanhimmista metroista. Kaksikerrosbusseja on muuallakin Euroopassa.

Skånetrafiken on yhtä sähköbussia lukuunottamatta vaihtanut kaikki noin 450 bussia lbg-käyttöisiksi. Malmön 185 bussia vaihdettiin lbg-käyttöisiksi kahdeksan vuoden siirtymäajalla. Tukholmassa vaihdettiin 300 bussia lbg-käyttöisiksi.

Nantes ja Bergen mainitaan turkulaisessa joukkoliikennekeskustelussa.

Nantes sijaitsee suistoalueella. Nykyaikainen joukkoliikenne on perustunut 1985 avattuun kolmeen ratikkalinjaan, busseihin ja paikallisjuniin. Jos Nantesiin perustetaan sähköisiä bussilinjoja, jätetään asia heidän huoleksi.

Bergen on teollisuuskaupunki. Se rakennettiin väljäksi tulipalon (1916) jälkeen. Bergen sijaitsee vuonossa ja on näin hieno kohde yhdelle ratikkalinjalle. Siellä on ja olisi investoitu ilman ratikkalinjaakin. On täyttä propagandaa väittää investointeja ratikan ansioksi.

Tekniikka kehittyy. Ei ole viisasta sijoittaa vanhaan ratikkaratkaisuun satoja miljoonia.

Varissuon aamuruuhka ja lisääntyvä liikennetarve Kupittaalle hoituvat ilman ratikkaa ja sataman ruuhkat 2–3 bussilla. Bussiliikennettä voisi nopeuttaa vaihtamalla liikennevalot aina vihreää näyttäviksi julkiselle liikenteelle.

Ilmo Tervonen

Turku

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Ei 150 istumapaikkaa
Kööppenhaminan biokaasubusseissa ei ole 147 istumapaikkaa, vaan se on koko bussin kapasiteetti. Istumapaikkoja kyeisissä busseisa on suunnileen yhtä paljon kuin nykyisissä telibusseissa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Helppoa
Muutama bussi lisää ja liikennevaloetuudet ja ongelmat ratkeaa. Kuinka ihmeessä kukaan ei ole moista tullut ajatelleeksi?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Biokaasu paras
Biokaasubussit telillä ilman mitään superia ja ilman raskaita kaapeli- ja raidetöitä ovat järkevin vaihtoehto. Eikä varmasti maksa 300 miljoonaa euroa, kun nykyisenkaltaisille telibusseille otetaan omat kaistat nykyisiltä kaduilta. Kakolanmäen uumenista saadaan biokaasubusseihin polttoainekin omasta takaa. Kirjaimellisesti. Ekologista ja viisasta!
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Biokaasu paras
Myöskin suurten biokaasubussien vaatimat baanat edellyttävät yhtä lailla raskaita väylätöitä. Tervemenoa vain esimerkiksi Nantesiin tai Metziin bussivöyliä. Sellaisen hinta nousee - ei yllättävästi - myös satoihin miljooniin.

Sähkönsyöttöjärjestelmineenkin raitiotie on edullisempi ylläpitää kuin asfalttibaana, jonka pintaa pitää uusia useammin kuin raide.

Ja oletkos katsellessasi laskenut, kuinka monta bussia tarvitaan yhtä raitiovaunua kohden, huomioiden sen suurempi kapasiteetti ja pitempi tekninen käyttöikä?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Korjaus
Kirjoitukseeni tuli epähuomiossa väärä sanavalinta; piti olla 147 matkustajapaikkaa eikä suinkaan istumapaikkaa. Tuon bussimallin istumapaikkamäärä lienee noin 65.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lukijoilta
Lukijoilta

Lukijalta: Juhannusruno

Saaren törmään uinut ajopuu. Vasten kaislaa aalto heiluttaa. Illan tullen laine rauhoittuu. Jälki kirveen muokannut on pintaa. Näkyy silti hahmo naisen kauniin. Kasvot, kaula, kädet vasten rintaa. Kerran miesi patsaan kalliolle kantaa. Kuivattuna hahmoon venetervaa. Kivin ympäröi ja rauhan antaa. Paikkaan tuskin kovin moni halaa. Reitti karikkoinen veneen tulla. Yksi vain sen luokse aina palaa. Kulkija kun eksyy luodon rantaan. Ympärillä tuoksuu tuore terva. Jalanjäljet painuneet on santaan. Urpo Lehtimäki Naantali