Sunnuntai 24.6.2018Johannes, Juhani, Juha, Juho, Jukka, Janne, Jussi, Jani, Juhana

Lukijalta: Superbussi on ylimainostettu ja sen kustannuksia on aliarvioitu

Turun raitiotieselvitys on kovin suurpiirteinen superbussin mahdollisuuksista. Luvataan täyssähköisiä 24 metrin busseja raitiovaunun ominaisuuksilla edullisesti. Näitä busseja ei vielä ole.

Maailman ensimmäiset Nantesiin ensi syksystä alkaen toimitettavat kaksiniveliset täyssähköbussit pikalataus- ja varikkosähköjärjestelmineen maksavat yhteensä 53 ja 2,4 miljoonaa euroa bussia kohti. Hinta on kymmenkertainen verrattuna istumapaikkamäärältään samanveroisiin telibusseihin.

Uuden latausjärjestelmän osuus hankinnasta on 16 miljoonaa – täällä oletetaan selvittävän miljoonalla.

Nantesin pitkiin sähköbusseihin tarvitaan Turkua järeämmät varikkojärjestelmät, kaksinkertaiset pikalataustehot ja päätepisteiden lisäksi useita latauspisteitä reitin varrelle, jotta bussit kulkisivat lyhyellä seitsemän kilometrin Buswayllä.

Turun selvityksessä bussi maksaisi miljoonan. Sillä saa diesel-hybridin, joka kuluttaa dieseliä saman verran kuin telibussitkin. Näitä raitiovaunumaisia busseja on Metzissä.

Turun sähköbussien käyttöaste jäi viime talvena alhaiseksi – 60 prosenttiin. Bussien vikaherkkyyden ja heikon toimintavarmuuden takia sähköbussiliikennettä ei voi laajentaa ennen kuin tekniset ongelmat on ratkaistu.

Joukkoliikenteen toimivuuden kannalta bussiliikenteen sähköistäminen on vielä liian suuri riski.

Raitiovaunumaisten nivelbussien kestävyyteen suhtaudutaan optimisesti, vaikka harvoista kokeiluista on ollut huonoja kokemuksia: Douaissa näiden käyttö lopetettiin jo neljän ja Eindhovenissa 12 vuoden jälkeen.

Caenissa kumipyöräratikka kesti 15 vuotta ja nyt tilalle rakennetaan oikeata raitiotietä.

Normaalisti bussien hankinta kuoletetaan 10–12 vuodessa. Turussa bussien sallittu maksimi-ikä on 15 vuotta kaluston laadun varmistamiseksi ja tästä on syytä pitää kiinni superbussienkin suhteen.

Nivelbussien ongelma on näiden heilunta. Metzin Bus tramien matkustusmukavuutta on nostettu rakentamalla väylä mahdollisimman tasaiseksi ja kestäväksi siten, ettei väylä edellytä toimenpiteitä 20 vuoteen. Pohjanvahvistukset betonilaattoineen on tehty metrin syvyydelle.

Turussa pohjanvahvistuksia ei superbusseille juuri esitetä verrattuna raitiotien rakentamiseen. Kustannuseroa superbussien hyväksi saadaan väylänrakennuksessa lähes 50 miljoonaa euroa.

Raitiovaunuvarikon hinta on arvioitu 19 miljoonaa euroa korkeammaksi kuin Tampereen varikon hankintahinta, jossa vaunumäärä on kaksinkertainen siitä mitä Turkuun esitetään. Superbussivarikon arvioidaan maksavan vain neljäsosan raitiovaunuhallista, vaikka kaluston määrä on sama.

Turkuun luvataan superbusseja samalla kustannustasolla kuin aikanaan Metzissä, jossa kustannusarvio nousi 146:sta 230 miljoonaan (13 miljoonaa euroa/km). Besanconin uusi raitiotie maksoi 17 miljoonaa euroa/km, joten raitiotiekin on toteutettavissa kohtuulliseen hankintahintaan. Elinkaarikustannukset tulevat kuitenkin edullisemmaksi kaluston ja raitiotien pitkäikäisyyden ansiosta.

Telibusseihin verrattuna istumapaikkoja Metzin superbusseissa on vähemmän ja Malmössä yhtä paljon.

Liikennöintilaskelmassa bussien vuorovälejä on harvennettu Varissuon ja Raision linjoilla nykyisestä viidestä seitsemään ja puoleen minuuttiin. Liikennöinti on saatu näyttämään edulliselta pudottamalla palvelutasoa oleellisesti.

Superbussien istumapaikat eivät riitä, kun Kupittaan-Itäharjun alueelle tulee Varissuon verran lisää asukkaita ja jos Nättinummen ja Runosmäen asukkaiden liikkuminen hoidetaan kahden linjan sijasta yhdellä.

Euroopan kolmen ainoan "superbussikaupungin" Metzin, Malmön ja Belfastin valinta Turun joukkoliikenteen esikuviksi on outoa.

Metzissä joukkoliikenteen kasvusta huolimatta matkustusmäärät suhteessa asukaslukuun eivät ole nousseet edes Turun ja Föli-alueen tasolle ja kaupunkikehitysvaikutuksia ei ole havaittu. Alle 120 000 asukkaan Metziin Bus tram näyttää riittävän kapasiteetiltaan.

Vähän suuremmissa kaupungeissa kuten Dijonissa ja Reimsissä runkolinjabussit on korvattu raitioteillä. Uudet raitiotiet Toursissa ja Bergenissä ovat lisänneet matkustajamääriä koko kaupungissa jo yli kaksinkertaisiksi.

Bergenin kaupunkikehitysvaikutukset ovat olleet valtavat: jokainen raitiotiehen sijoitettu kruunu on tuottanut 20-kertaiset investoinnit raitiotien varteen. Malmössä superbussin vaikutukset ovat jääneet vaatimattomiksi Bergeniin verrattuna.

Mallia kannattaisi ottaa Euroopan uusista yli 60:stä Turun kokoluokkaisten kaupunkien raitiotiejärjestelmistä.

Jorma Jäntti

Turku

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Juuri näin.
Anteeksi kliseinen otsikko, mutta näin tämä menee. Superbussiksi kutsuttu harveli ei tuo mitään hyvää Turkuun. Kustannukset nousevat ja palveölu heikkenee.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Juuri näin.
Sama koskee myös ratikkaa. Kustannukset nousevat, mutta mikä pahinta, niin Turun kaupungin rakentamissuunnitelmat jäykistyvät, liikenne tukkeutuu, ympäristömelu lisääntyy, liikkumisen häiriöherkkyys lisääntyy, liikenneturvallisuus heikkenee (pieni kitka = pitkä jarrutusmatka hätätilanteessa), kevyt liikenne vaikeutuu ja raiteet tuovat kaatumisriskejä pyöräilijöille ja mikä ennen muuta on muistettava. Ratikka vie Turun talouden lopullisesti kuralle.

No toivottavasti kaikki Turussa eivät sentään ole lopullisesti ratikan hypetyksen sokaisemia ja taskulaskinkin pysyy päättäjillä - ainakin suurella osalla vielä kädessä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Juuri näin.
Pitäiskö nostaa Arven palkkaa parilla tonnilla kuussa, että saataisiin päätöksiä aikaan. Niin ja voishan taas valiokunta "matkustaa" ulkomaille samankokoiseen kaupunkiin opintomatkalle tutustumaan paikallisiin liikennejärjestelyihin. Nythän olisi sopivat ilmatkin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Muitakin vaihtoehtoja on
Kauniita sanoja raitiotien puolesta. Edullinen ja toimiva ratkaisu olisi kaksikerrosbussit, joihin sopii 30 matkustajaa enemmän kuin nykyisiin kolmiakselisiin busseihin. Niiden kapasiteetti riittää pitkälle tulevaisuuteen. Näitä valmistetaan myös Suomessa. Joukkoliikenneratkaisu pitää olla seudullinen, jolloin mukaan täytyy ottaa myös lähijunat.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Irti arjesta
Irti talouden arjesta ovat nämä raitiotiekirjoitukset. Turulla velan kriisiraja 9350€/asukas lähestyy todella nopeasti.

Turulla on vuonna 2020 velkaa 9175€/asukas ja meitä uhkaa Turun kaupungin talousjohtaja Laihon mukaan 2%veron korotukset. Tähän ei ole laskettu ratikoita, museoita tai musiikkitaloa.

Raitiotietä ajavat eivät ymmärrä tai halua ymmärtää, että velkaa ei voida ottaa senttiäkään lisää niin kauan kuin lapsemme opiskelevat sisäilmaltaan huonoissa tiloissa, kun korjaus tai uudisrakentamiseen ei ole varoja. Ratikat eivät lastemme terveyttä takaa.

Mainittakoot vielä, että Helsingillä on velkaa reilu 2500€/ asukas ja Tampereella vajaat 2500€/asukas. Turun talous ei siis kestä samanlaisia investointeja kuin kaksi muuta kasvukolmion kilpailijaa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Irti arjesta
Mistä se Turun velka oikein on tullut, ei se ainakaan näy missään, Tampereella se sentään näkyy että jotain on velan eteen tehty.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pysytäänpä faktoissa
Turun velka per asukas on 4200 eur eikä mitään yli 9000 eur.

Raitiotie rakennetaan siksi että se kannattava investointi ja että sen rakentamatta jättäminen tulee Turulle ja Turun kehittymiselle tosi kalliiksi kuten on tullut sen purkaminen aikoinaan 1970-luvulla. Virhe pitää korkata ja dynaamisuus palauttaa Turkuun. +75 000 uutta asukasta ja työpaikkoja +30 000.

Bussilinjat toimivat mainosti osana kokonaisuuttaa, mutta ei niiden varassa Turku tule ikinä kehittymään vaan jää kaupungiksi jolla oli takanaan upea hukattu tulevaisuus.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Irti arjesta
Puhut "kaustin" nyt vastoin parempaa tietoasi. Turun talouspällikkö esitteli asiat vuonna 2020 ja silloin meillä on jo pakollisten investointien vuoksi yli 9000€/asukas velkaa. Se vaatii jo 2% veron korotuksia silloin, vaikka ei edes sisällä ratikkaa, museota tai musiikkitaloa. Sen velan lyhennys on laskettu tämän hetken orkojen mukaan, mutta korot kun vielä siitä nousevat, niin kyllä turkulaisille veronmaksajille tulee katkeraa kalkkia.

Et ole myöskään perillä siitä miten paljon Turkuun mahtuu uusia asukkaita, vaikka joka ikinen tilkku saataisiin kaavoitetuksi asunnoille. Se Mwerkitsisi 42.000 uutta asukasta, joten nuo valheelliset liioittelusi eivät perustu mihinkään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Juuri näin.
harveli? palveölu?

Mikään suuri investointi ei ole Turussa lähitulevaisuudessa realistista. Kun ei ole varaa pitää lainata sanoi jo opettaja matematiikan alkeita opettaessaan.

Turku ei voi lainata, koska velkaa on niin paljon, että kohta me olemme VM:n valvonnassa oleva kriisi kaupunki. Pitää ymmärtää, ettei raitiotietä rakenneta vain kovaa älämölöä pitämällä tai kuten pikkulapsi karkkihyllyn vieressä jalkaansa hakkaamalla, vaan pitää ymmärtää talouden reaaliteetit.

Ratikoita ajavat sanovat sitä vetovoimatekijäksi. Kenties näin voisi jossain määrin ollakin, mutta jos Turun veroaste tulee ennusteen mukaan nousemaan jo ilman näitä suuruudenhulluja hankkeitakin pari prosenttia, niin siinä vasta olisikin vetovoimatekijä, kun veroastetta pitäisi nostaa 4...5% ratikan tai superbussin vuoksi.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Voi voi sentään
Tulee näitä ratikka uskovaisten kirjoituksia lukiessa ihan mieleen Timo K. Mukan omista lapsuuden maisemistaan kirjoittama kirjan ja sittemmin elokuvankin kohtaus, jossa lahkolias-uskovaiset kirkossaan tömistävät transsissa jalkojaan maahan, keinuttavat itseään penkeillä ja hokevat samaa lorua, kun ovat nähneet suuren valon - tässä tapauksessa se valo vaan se loru ja valo ratikka.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Voi voi sentään
Todennäköisesti olet bussiyrittäjä tai muuten vaan raskas jäärä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kukas se uskovainen onkaan?
Jorma Jäntin mielipidekirjoitus perustuu useisiin käytännön esimerkkeihin ulkomailta ja Suomesta, ja realistiseen vertailuun niiden välillä. Nimimerkki "Realisti" vastaa siihen halvalla ad hominem-heitolla. Näistä kahdesta jälkimmäinen näyttää enemmän siltä uskovaiselta joka ei tahdo ottaa tosiasioita huomioon, vaan mielummin toitottaa omaa perustelematonta lahkolaistotuuttaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hyvä kirjoitus
Selvitys osoittaa selvästi, että emme tarvitse superbusseja. Raitiovaunu olisi sitäkin typerämpi hankinta, joten pysytellään ihan tavallisissa busseissa kunnes robottibussit tulevat ja mullistavat koko joukkoliikenteen yksilöllisiä tarpeita sujuvasti palvelevaksi.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Hyvä kirjoitus
Olen Esko kanssasi täysin samaa mieltä, mutta saahan sitä haaveilla, kun talouden tuntemus ja tosiasiat Turun surkeasta tilasta eivät päätä pakota
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pysytäänkö asiassa? Raitiovaunu tulee joka tapauksessa nyt tai myöhemmin.
Asiallisesti esitetyt faktat jutussa ovat ilmeisesti liikaa superbussiuskovaisille?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Pysytäänkö asiassa? Raitiovaunu tulee joka tapauksessa nyt tai myöhemmin.
Ainoat faktat elämässä ovat verot ja kuolema. Muista asioista voidaan keskustella puolesta tai vastaan vaikka maailman tappiin. Ehdotan, että asiasta päätetään vain äänestämällä kun ensin on turkulaisille esitetty miten paljon heidän verotuksensa nousee ratikkaprojektin toteuttamisella.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Irti arjesta
Teatteriin tehtiin pintaremonttia 50miljoonan edestä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vast: Irti arjesta
Sokea "Reetta" olet. Kyse oli täydellisestä peruskorjauksesta, eikä se maksanut 50 miljoonaa vaan 45 miljoonaa, mutta sinulle nuo miljoonat eivät ilmeisesti merkitse mitään. Kunhan vaan saat parkua ja purkaa pahaa mieltäsi tällä kirjoittelemalla potaskaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Voi voi sentään
Sama koskee toriparkkia,jonka rahoitusta yhä pimitetään.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vast: Voi voi sentään
Miksi olet huolissasi asioista, joista määrää maankäyttö ja rakennuslaki? On kumma juttu miten ihmiset murehtivat asioista, joista heillä ei ole mitään käsitystä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Irti arjesta
Hyvä kysymys "Tyhjästäkö velka tullut ?"

Olisiko Turulla hiukan vääristynyt käsitys eri hankkeiden välttämättömyydestä ja taloudenpidosta sekä hankkeiden kustannusarvioista verrattuna toteumaan?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lukijoilta
Lukijoilta

Lukijalta: Juhannusruno

Saaren törmään uinut ajopuu. Vasten kaislaa aalto heiluttaa. Illan tullen laine rauhoittuu. Jälki kirveen muokannut on pintaa. Näkyy silti hahmo naisen kauniin. Kasvot, kaula, kädet vasten rintaa. Kerran miesi patsaan kalliolle kantaa. Kuivattuna hahmoon venetervaa. Kivin ympäröi ja rauhan antaa. Paikkaan tuskin kovin moni halaa. Reitti karikkoinen veneen tulla. Yksi vain sen luokse aina palaa. Kulkija kun eksyy luodon rantaan. Ympärillä tuoksuu tuore terva. Jalanjäljet painuneet on santaan. Urpo Lehtimäki Naantali