Lukijalta: Muistakaa lehtikeli ja öiset huoltoäänet

Turun ennätys on yksitoista henkilöautoa reilusti ruttuun Martinmäessä lehtikelillä.

Syksyllä kun lehdet tippuvat puista kiskoille aiheuttavat ne sen, että raitiovaunun jarrut eivät toimi ja jarrutusmatka pitenee aika paljonkin. 

Huoltotöitä täytyy tehdä, kun liikennettä ei ole. Helsingissä ovat valittaneet yöunien menetyksistä. Kiskoja täytyy hioa ja tasoittaa. Jos reitillä on jyrkkiä käännöksiä, niistä aiheutuu väistämättä ääniä.

Talven lumien tullen ratikka ei poikkea kiskoilta, mutta lumikasat antavat autoille vähemmän parkkipaikkoja. Talven tullen Helsingissä joudutaan siirtämään autoja pois kiskoilta.

Jopa kesäaikaan löytyy autoilijoita, jotka eivät ajatelleet ollenkaan, että raitiovaunu on leveämpi kuin kiskot.

Useammalla Hesan tutullani on ratikan jättämiä jälkiä autonsa kyljessä.

Varmasti seuraavan 10–20 vuoden aikana saadaan liikkumiseen paikasta toiseen ratkaisuja, jotka muuttavat  käsitystämme liikkumisesta.

Markku Urho

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Useammat ja useimmat
Varmaan vielä enemmän on niitä tsadilaisia, joilla ei ole autossaan ratikan aiheuttamia naarmuja. Eikä noissa vähemmistötapauksissakaan alkuperäinen syy ilmeisesti ole ratikassa, vaan virheellisessä pysäköinnissä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Useammat ja useimmat
Tsadilaisia voi olla, kun en sitä Afriikan kolkkaa tunne, mutta stadilaisilla ei ole pelkästään hyvä sanottavaa ratikoista. Itse siellä asuin yli kymmenen vuotta n. 150m Ruunebergin kadusta ja sieltä vanhan talon paksujen seinien ja uusittujen ikkunoiden läpi kantautui sellainen spåran kolina ja muu meteli, ettei herätyskelloa tarvinnut.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Olen
muuten samaa mieltä mutta en todellakaan tunne ketään helsinkiläistä jonka auton kyljessä olisi sporan jättämiä jälkiä. No, enpä tunne yhtään netitöntä vanhustakaan, joten eipä sillä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Olen
Juu ehkä tuo nyt oli vähän lapsus tuo naarmut, mutta muuten kirjoittaja on täysin oikeassa. Ratikka ei todellakaan ole mikään auvoiinen onnen tuoja tai vetovoimatekijä, vaan kyllä vetovoimatekijä on ennen muuta alhainen veroäyri, jota ratikka ei pelkästään uhkaa, vaan tulee varmuudella nostamaan Turussa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Just
Teitä ei aurata ja huolleta ollenkaan, vain kiskoja? Jos ratikka on osunut pysäköitynä olleeseen autoon silloin auto on väärin pysäköity. Kumma kun asuin Helsingissä 30 vuotta, kohdalleni tai tutuilleni ei tullut yhtään osumaa raitsikoista vaikka asuin raitsikkareitin varrella. Sen sijaan toisista autoista kylkiin tuli ns. parkkipaikkakolhuja.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Törmäyksiä
Kirjoitushan vilisee virheitä! Yksi perustavanlaatuinen virhe on se, että Turkuun kaavailtua linjaa verrataan Helsingin linjastoon.

Mutta yhden asian voisit, Markku Urho, tarkentaa. Onko se raitiovaunun vika, että useimmat Hesan tuttusi ovat pysäköineet tai ajaneet raitiotiekiskoilla huolimattomasti? Tarkennukseksi vielä, Turussa ratikka tulisi kulkemaan vain lyhyitä pätkiä ajoradan kanssa samalla väylällä. Muuten se on kuin juna omalla paikallaan, jonne edes tuttavillasi ei ole asiaa autoineen.

Muistatko muuten, miten liikuttiin 10-20 vuotta sitten? Odotatko samanlaista mullistusta joukkoliikenteeseen? Ei se ole mullistava, usko pois.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Törmäyksiä
Raitiovaunun kulku torin kautta ei onnistu kuin erittäin kalliisti. Raitiotien vaatimille vahvistuksille ei ole tilaa katujen alla siellä olevan infran takia. Vesi-, viemäri-, lämpöputkien sekä sähkökaapeleiden siirtäminen ei onnistu hetkessä. Raitiotien kulku ja koko joukkoliikenne menee uusiksi, jos raitiotiehanke päätetään toteuttaa. Aikalisä on ainut järkevä vaihtoehto.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Törmäyksiä
Kirjoituksessa olvat asiat ovat vaan totta, vaikka kaupunkin on eri. Paikoitusongelmat katujen varsilla tulevat väistämättä lisääntymään, koska jostain se tila ratikoille pitäisi ottaa. Vähän yliampuvaa tosin on tuo autojen kolhiintuminen, koska en sitä Helsingissä pitkään asuneena ainakaan omalla kohdallani kokenut.

Mutta siis lehtikelit ovat aina ongelma. Ne pidentävät jarrutusmatkoja, ovat liukkaita kaksipyöräisille risteyksissä, vaikka muuten omilla kaistoillaan menisivätkin. Minulla on omakohtaisia kokemuksia kaaduttuani polkupyrällä raiteilla olleiden lehtien vuoksi. Koko katu oli kuiva, joten en osannut varoa sitä, että märät lehdet olivat liimautuneet raiteisiin ja ne olivat siksi jäätäkin liukkaammat. Onneksi meni vaan solisluu sijoiltaan.

Nykyiset vihreät, jotka tätä ajavat, eivät ole suurimmaksi osaksi koskaan Turussa ratikoilla menneet tai niistä heillä ei ole mitään käytännön kokemusta, joten on huoletonta iloista hypähdellen ja lapasiaan taputtaen huudella ratikan nimeen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Törmäyksiä
Ja juuri siksi niitä nuoria raitiotien kannattajia kannattaakin kuunnella. He eivät vertaa sitä muistojensa vaunuihin, ei bussitkaan ole samanlaisia, kuin 1960-luvulla.

Käytännön kokemuksen perusteella Turun raitiotietä vastustava tekee itsestään naurunalaisen. Vanhuuteensa ei aina kannata vedota, maailma on muuttunut siinä samalla. Ei bussitkaan ole samanlaisia, kuin 1960-luvulla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Huonot perustelut
Tuossa ei ollut juurikaan Turun ratikkaan koskevia asioita. Tulikin mieleen, mitä se edes haittaa, jos ratikan jarrutus matka pitenee? Pysäkeille tultaessa ei tehdä äkkijarrutuksia, joten jarrutusmatka ei pitene juuri lainkaan. Ratikka ajaa omalla väylällään ja viellä valoetuuksin, joten jää mielikuvituksen varaan, milloin näitä pitkiänjarrutuksia tulee, tai voisi tulla.

Tuli on hyvä keksintö, huolimatta siitä, että tyhmät polttavatkin siihen näppinsä. Se että jotkut kolhivat autonsa ratikkaan tai parkkeeraavat sen ratikan tielle ei tee ratikasta huonoa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Faktoja
Onko todella niin että lehtikelillä raitsikkareitin jarrut eivät toimi? Vai olisiko sittenkin niin että jarrutusmatkat pitenevät, ihan kuin autoilla talvella.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kokemuksia
Itselläni on ollut onni matkustaa paljon ja paljon myös kaupungeissa, joissa on raitiotie. Kokemukset raitikoista eivät ole kaikilta osin huonoja, mutta muutama yhteinen huono asia niissä on, eikä niistä ole poikkeuksia vielä missään:
- tärinä
- kirskunta ja kolina raitiden vaihetissa
- häiriöalttius liikenne onnettomuuksien ja sähkönjakelun vuoksi
- vanhentunut kalusto ja niiden epämukavuus
- vaarallinen lehtikeleillä, kuten kirjoittajakin totesi

Turun tapauksessa suurin haitta on edellä mainittujen lisäksi:
- hirmuinen hinta
- ahtaat kadut
- kunnallistekniikan huoltaminen raiteiden alla ja sen nousevat kustannukset
- hidas rakentamisaikataulu (=hirmuinen hinta)
- kymmenien metrien paksuisen savipatjan päälle perustaminen
- vain marginaalisesti parempi kuljetuskapasiteetti
- joustamaton kaavamuutosten tekeminen, jota aina tapahtuu
- radan varren asuntojen hinnan nousu on epäoikeudenmukaista muualla kaupungissa asuviin verrattuna
- sitoutuminen vanhenevaan tekniikkaan
- muun joukkoliikenteen kehittämisen pysähtyminen (=hirmuinen hinta)
- Turku on kompaktin kokoinen koilliseen ulottuvaa "sarvea lukuunottamatta", eikä raitkka siten ole optimaalinen ratkaisu

Pieni vertaus VR:ään, joka on nostanut kyllä suosiotaan, mutta menettänyt myös asiakkaita busseille, koska bussit menevät ajallaan, mutta juna on myöhässä niin, ettei siihen voi luottaa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Kokemuksia
Voi kunpa nämä nykyiset polvet ymmärtäisivät kaiken mitä kerroit. Ratikka ei ole mikään taivaan avaava portti, vaan hyvin paljon ongelmia mukanaan tuova laite. Toivottavasti niin hullua päätöstä ei koskaan tehdä, sillä silloin kaupungista karkaavat kaikki, jotka veroja joutuvat maksamaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Kokemuksia
-Tärinä? Verrattuna bussien huojuntaan ja heiluntaan minimaalista
- Ehkä jossain vanhoissa järjestelmissä ja tiukoissa kurveissa on kirskunut, yhdellä kaksiraiteisella linjalla ei tule juurikaan raiteenvaihtoja
- Onko niitä liikenneonnettomuuksia tosiaan niin paljon? Ratikka kulkee omilla kaistoillaan, ei sinne Datsunit hajoa. Onko sähkökatjoka mielestäsi kovin paljon kaupungissa? Ei ole.
- Uusi on aina uusi. Ikääntyminen ei näy kiskokalustossa samalla tavalla, kuin busseissa. Matkustusmukavuus on aina parempi, kuin bussissa.
- Ei se ole vaarallinen. Piste.

Turussa
- Pitää ymmärtää hinnan ja investoinnin ero
- Turussa on leveät kadut.
- Nämä on laskettu hintaan, ja se ikivanha tekniikka pitää uusia joka tapauksessa.
- Savipatja ei ole ongelma, on siellä talojakin.
- Ratikka 212 paikkaa, "superbussi" 110 paikkaa, telibussi 90 paikkaa. Kysymyksiä?
- Raitiotie on osa kaavoitusta. Ei Varissuo ole katoamassa minnekään.
- Hinnat nousee, kyllä. Maailma ei ole tasapuolinen.
- Bussitko ei ole vanhenevaa tekniikkaa?
- Muu kehitys ei tule pysähtymään.
- Tämä on jo ihan outo argumentti. Kukaan ei kävele Varissuolta tai Raisiosta keskustaan.

Bussit myyvät lippuja polkuhintaan, Turussa on Fölillä sama hinta välineestä riippumatta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Kokemuksia
nimimerkille "Lukekaa, nämä ovat hyviä kommetteja"

Raitiotielinjoja on otettu käyttöön kymmenissä kaupungeissa. Näissä kaupungeissa kokemukset ovat hyviä.
1) Ratikan käyttäjät ovat selvästi tyytyväisiä ja kokevat ratikan huomattavana parannuksena.
2) Ratikkalinjoja laajennetaan ja kaupungin kehitys vauhdittuu. Aikaan ennen ratikkaa eivät asukkaat halua palata, yhtä vähän Bergenissä, Aarhusissa, kuin Nottinghamissa.

Pessimismillä, toisarvoisten seikkojen paisuttelulla tai tekemättä jättämällä Turku ei pärjää. Ratikalla kaupunki valmistautuu tulevaan kasvuun.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Saastetta
Vihreät ovat huolissaan saateista. Hyvä niin. Mutta mihin on jäänyt huomio melusaasteesta ja tärinästä, jotka ovat tyypillisiä ratikoille?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Saastetta
Tampereen Hervannassa raitiotien kisko asennetaan betonilaattaan kumisukan välityksellä, lisäksi käytetään äänieristävää levyä.

Raitiotien selvityksessä mainitaan selvästi nykyaikaisen raidetekniikan rakenteelliset ratkaisut estää runkomelun ja tärinän välittymisen läheisiin rakennuksiin.

Suuten bussien sähkömoottorien melutasoon tai rengasmeluun ei sen sijaan ole ratkaisua. Suurten moninivelisten sähköbussit melutaso on korkeampi kuin mitä Turussa tiedetään, esimerkiksi verrattuna Linkerin busseihin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Saastetta
Näistä vihreitten kommenteista saa enemmänkin sellaisen vaikutelman, että heillä on 'oma lehmä ojassa'.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ei tarvita Turussa
Ratikkaa ei Turussa tarvita. Päätöksellä ei ole edes mitään kiirettä, vaikka sellainen harhakäsitys on nyt vihreiden puolesta luotu. Odotetaan Tampereen kokemuksi, katsotaan miten kustannusarvioissa pysytään ja mitä yllätyksiä siellä tulee, koska yllätyksiä tulee taatutusti ja myös kustannusten räjähtäminen käsiin on sielläkin ihan selviö.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hauskaa tekstiä
Aivan mahtavan hauskaa lukea raitiotiehen liittyvät kirjoutukset ja niitten kommentit. Mistä löytää kaikki nämä humoristiset ihmiset? Huumoria täytyy olla koska ei kai kukaan noin tyhmä ole? Henkilökohtaisesti toivon kovasti, Turkulaisten puolesta, että Turkuun tulee raitiotie. Itse asun sellaisen kaupungin lähellä jossa ei edes ole toimiva joukkoliikenne.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lukijoilta