Lauantai 17.2.2018Väinö, Väinämö, Karita, Rita

Lukijalta: Raideliikennekö 1800-lukua?

Turun seudulla eletään mielenkiintoisia aikoja joukkoliikenneratkaisujen merkeissä. Superbussi vastaan raitiotie on nyt tapetilla.

Totta puhuen meillä tälläkin hetkellä seudulla varsin toimiva joukkoliikenne, mutta Tampereen suuruudenhulluus on alkanut ahdistaa meitäkin. Halpa korko ja velkaraha polttaa näpeissä, kuin 1980-luvulla. Mitä olemme oppineet, ei mitään.

Onko vihreä raideuskonto seudulla aivan tosissaan sitä mieltä, että 74 tonnia painava 200 matkustajan raitiovaunu on 28 tonnia painavaa 200 matkustajan superbussia energiaystävällisempi?

Samaan aikaan maapallon suurkaupunkeja valtaavat huiman nopeasti päästöttömät maakaasu- ja sähköbussit, myös Euroopassa. Näitä löytyy suurina ja pieninä, yhdellä tai kahdella nivelellä, yksi- ja kaksikerroksisina.

Kumipyörä ei ensi alkuun vaatisi edes väyläinvestointeja, ei vaarallisia sähköjohtimia talojen seiniin, ei vaarallisia ylikäytäviä, eikä haittaisi pahemmin yrittämistä ja muuta liikennettä seudulla.

Turku ja Turun seutu on maailman metropolien mittakaavassa pienehkö kaupunki, jossa matkat ovat melko lyhyitä. Ladattavat kumipyöräratkaisut sopivat tänne ehkä parhaiten. Ne ovat joustavimmin järjestettävissä eivätkä vaadi miljoonien johtojen siirtoja ja massiivisia maansiirtotöitä aivan ydinkeskustaan.

Ladattavat linja-autot voidaan ladata päätepysäkeillä, kuten nytkin. Liikennevaloetuisuuksia ja joitakin bussikaistoja saadaan aikaiseksi pikkurahalla.

Raitiovaunuja markkinoidaan ja lobataan valmistajien toimesta paljolti ulkonäkökriteerein, näissä superbussit eivät häviä, tänä päivänä ne ovat varsin tyylikkäitä. Ja toimivat äänettömästi ja pehmeästi säästäen myös kadunvarsien rakennuskantaa vaurioilta.

Olisi hyvä keksiä jotain omaperäisempää kuin Tampereen ikuinen kopioiminen. Nyt on mahdollisuus todella nostaa seudun imagoa ja päästä positiivisesti uutisiin. On mahdollisuus säästää veronmaksajien varoja homekoulujen korjauksiin, vanhustenhuoltoon, terveyspalveluihin jne.

Turun risteysvälit ovat lyhyet ja kadut ahtaat, superbussejakin parempi vaihtoehto voisivat olla kaksikerrosbussit. Nämä hybridi- tai sähkökäyttöiset matalalattiabussit ovat nouseva trendi maailmalla: Käytössä niitä on jo Berliinissä, Roomassa, Singaboressa, Lontoossa, Hong Kongissa jne.

Kaksikerrosbussi tarvitsee ainoastaan saman tilan kuin tavallinen bussi, kadulla ja pysäkeillä, alakerta on esteetön ja matkustajakapasiteetti lähes tuplat. Se pärjää myös hinnallisesti kilpailussa nivelbussin kanssa, eikä tule nivelen huoltokustannuksia.

Tällaisia olisi saatavissa ruuhkautuvalle Varissuonkin linjalle kohtuullisen nopeasti, jopa täyssähköisinä. Ei tarvittaisi kalliita pysäkki-investointejakaan ensi alkuun.

Kaksikerrosbussit Turun seudulle olisi jymyuutinen ja kerrankin Tamperelaiset valvoisivat pari yötä velkakellonsa tikityksessä.

Matti Alander

Kaarina

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Ei kahta kerrosta
Mitenkähän sen kaksikerrosbussin käytettävyys kaupunkiliikenteessä mahtaa toimia. Ensin täyttyy alakerta ja sitten massan läpi yläkertaan ja taas massan läpi ulos. Rautateilläkin käytössä kaksikerrosvaunuja kaukoliikenteessä, mutta ei lähiliikenteessä, vaikka juuri uudistivat kalustoaan.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ei kahta kerrosta
Käväise Lontoossa. Yläkertaan mennään ovenpielestä, tai omasta ovesta. Mutta kyllä sinä sen tiesitkö, viheragitaattori.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ei kahta kerrosta
Kun halutaan lyhentää pysäkkiaikoja, kaksikerroksinen bussi ei toimi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Bussiväylä vaatii teräskiskon suoruuden ja tasauden
Jotta superbussijärjestelmä olisi mitenkään kilpailukykyinen ja houkutteleva vaihtoehto raitiotielle tulee sen pinnan olla ympärivuotisesti suora ja tasainen kuin teräskisko.

Kaksinivelbussien tekniikka ei kestä asfaltilla olevaa paannejäätä eivätkä asiakkaat kestä seistä sellaisessa höykytyksessä, jolloin laskelmissa esitetyt matkustajamäärät seisomapaikkoineen eivät toteutuisikaan.

Tästä seuraa että kaupungin rakentumiselle ja kehittymiselle aiheutettaisiin järkyttävää vahinkoa suhteessa raitiotieratkaisuun puhumattakaan joihinkin "kaksikerros hei me mennään bussilla" kikkailuihin. Sellaisten viljely on vastuutonta harhaanjohtamista.

Joukkoliikenneväylän tärkeimpiä ominaisuuksia on sen pysyvyys kiinteästi kaupunkirakenteessa, jotta palvelut ja ihmiset voivat investoida. Epävarmuuteen ei kukaan investoi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ei kahta kerrosta
Joustavuus on päivän sana, raide ei jousta kun tilanteet muuttuvat.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ei kahta kerrosta
Ei, vaan pysyvyys on päivän sana. Kun rata kulkee Itäharjun läpi, on sinne turvallista investoida. Raitiotie toimii kiinteänä kasvukäytävänä keskustan ja Varissuon välillä, Itäharju on rakennemuutoksen keskellä.

Tampereella on asuntomyynti-ilmoituksissa jo nyt maininta tulevasta raitiotiestä, nimenomaan positiivisena seikkana.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Masa Pasa
Joustavuudellahan raiteita on mainostettu. Ha Ha
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Metropolit
Turku alkaa olla Suomenkin mittapuussa pienehkö kaupunki.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Metropolit
Ja pieneksi jää jos bussit valitaan! Ne Turussa jo on.

Kaikki koulutettu tai kouluttamaton väki (eli koko muuttokansa) mieltäsi sen myötä Turun entistä enemmän taantuvaksi kaupungiksi (kuten ehkä jo nyt tekevät), ja muuttaisivat entistä enemmän Tampereelle tai Helsinkiin. Em. kaupungeissa kun edes yritetään luoda ihmisille mielekästä kaupunkiympäristöä ja infraa. Lisäksi, eivät ne joukkoliikenteeseen otettavat investointilainan rahat siirry homekoulujen tai sairaaloiden käyttöön vaikka ratkaisussa kuinka pihisteltäisiin (ja päädyttäisiin tavoitteeseen nähden vajaaseen ratkaisuun),

Nyt järki käteen, rakentakaa kerralla riittävä joukkoliikenneratkaisu (ratikat) Turkuun. Tämä varsinkin siksi, ettei kymmenen vuoden päästä pohdita asiaa uudelleen kun kapasiteetti ei riitäkään. Lisäksi tällöin keskusteltaisiin bussien rakentamiseen liittyvää ylittynyttä budjettia, kun joukkoliikenneselvityksen liian alhaiset kustannukset olisivat toden teolla realisoituneet veronmaksajille. Siinähän päättäjät pääsisivät kiemurtelemaan ja siirtelemään vastuuta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Metropolit
John Doelle: Superbussiselvitys sisälsi koko bussikaluston uusimisen kertaalleen ja siitä huolimatta kustannusarvio oli noin puolet raitiotien kustannuksista. Jos halutaan tehdä paras joukkoliikenneratkaisu mahdollisimman monelle turkulaiselle ja seutukunnan ihmiselle, niin se on lähijunien ja super- tai muiden bussien yhdistelmä. Kapasiteetti riittää varmasti tulevaisuudenkin ruuhkahuippuihin, kun lähijunaan mahtuu 230 matkustajaa ja toisen junayksikön voi liittää vielä mukaan. Toimiva joukkoliikenne nostaa kaupunkien ja asuinalueiden imagoa. Pelkästään tietty liikenneväline ei sitä tee. Seutukunnan ja maakunnan lähijunayhteydet liittävät Turun alueen myös pääkaupunkiseudun kasvukäytävään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Metropolit
Jos selvityksessä otettiinkin kaluston uusiminen kertaalleen, ei se riitä. Turussa on vaatimuksena kaluston keski-ikä ja yhden auton maksimi-ikä. Eikä se ole 16 vuotta, kuten selvityksessä. Ei edes lähellä sitä. Busseja tarvitaan siis ainakin kolme sukupolvea sinä aikana, kun ratikat ovat ensimmäistä polvea. Ja tämä on vain yksi selvityksen räikeistä virheistä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Metropolit
"Busseja tarvitaan siis ainakin kolme sukupolvea sinä aikana, kun ratikat ovat ensimmäistä polvea." No on se 40 vuotta vanha ratikka sitten varmaankin kovin houkutteleva uusittuihin busseihin verrattuna.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Metropolit
Mitä ratikkakaupungeissa olen huomannut, niin vanhat "retrot" ratikat vetävät hyvin ellei paremminkin, kuin täysin uudet. Ratikassa kuluvia osia ei tarvitse usein vaihtaa, eikä se vuosien saatossa oikein miksikään mene, jos laitteista pidetään huolta. Sisusta ja tasainen kyyti ratkaisee. Vanha ulkokuori on lähinnä vain plussaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Metropolit
Onhan Helsingin metronkin vaunut vanhoja(vanhimmat n. 40v.!!!), enkä usko, että sillä olisi jotain merkitystä metron käyttömääriin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Metropolit
Bussien ikä on määräyksin pidetty alhaalla siksi, että alati kehittyvä päästöteknologia on tuonut puhtaampia busseja markkinoille. Sähköbussin paikallispäästöt ovat olemattomat, joten niitä voidaan käyttää pidempäänkin. Hankkimalla kunnolla valmistettuja linja-autoja, ne kyllä kestävät, jos ette usko, hankkiutukaa 1980-luvun lopussa tai 1990-luvun alussa valmistetun Delta Star 501:n kyytiin; ei nitise eikä kitise, kyyti on täysin vertailukelpoinen uuteen turistiautoon. Siinä uudessa vaan on wifi ja puhelimen latauspistokkeet. En tiedä raitiovaunujen osien hinnoista, mutta uusittavaksi niitä aina välistä tulee ja kun valmistajia on vähän veikkaan kulujen olevan hurjia. Bussien alustaosia ym. saa kilpailun ansiosta edullisesti ihan laatutavaraakin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ratikuti
Ratikat takaisin! Ei aina olla Taperetta huonompia. Hankkiessa ratikka saattaa olla selvästi kalliimpi, mutta taatusti pidemmässä juoksussa halvempi. Kalustoa ei tarvitae uusia miltei joka vuosi, kuten busseja ja toimintavarmuus on ihan toista luokkaa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Selvitykset
Kirjoittajalle tiedoksi: netistä löytyy pitkä lista selvityksiä siitä mitä on suunniteltu. Esim. 200 henkilön busseista on turha puhua.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Metropolit
Ne bussit vaihdettaisiin 3-4 kertaa ja sitä paitsi en ymmärrä, mistä Turkuun saataisiin huomattavasti halvempia kuin, mitä Nantes hankkii. Nantesissa 22 bussia maksaa 53 miljoonaa euroa latausjärjestelmineen eli yhden bussin hinta on noin 2,4 miljoonaa.

Turun selvityksessä oli arvailtu 14 bussin ja latausjärjestelmän maksavan 16 miljoona, mikä tekee 1,14 miljoonaa. Hintaeroa yli miljoona euroa Nantesiin. Nantes on muuten ensimmäinen maailman ensimmäinen kaupunki, joka hankkii näin pitkiä täyssähköisiä busseja.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vast: Metropolit
Kullastako ne katurit tehdään? Tuskin se sähkökäyttöisyys nostaa nivelbussinkaan hintaa kuusinkertaiseksi uuteen täysin varusteltuun turistibussiin verrattuna. Ehkä ne latausjärjestelmät olisi hyvä laskea erikseen, koska niiden määrä ei suoraan korreloi bussien määrän kanssa, vaan päätepysäkkien ja mahdollisten välillä olevien latauspisteiden mukaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kaarinahan vetäytyi yhteishankkeesta
Joten kaarinalaisen kunnallispoliitikon mielipide ei tässä nyt ole kovin relevanttia pohdintaa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sinä taas
Mitä jos keskittyisit ihan vain Kaarinan asioihin. Siellä voit sotkea asioita kukkona tunkiolla.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Metropolit
Kaluston elinikä on kuitenkin neljännes ratikan eliniästä, eli yhden ratikan korvaamiseksi tarvitaan neljä superbussia. Kuten sanoit "Superbussiselvitys sisälsi koko bussikaluston uusimisen kertaalleen ja siitä huolimatta kustannusarvio oli noin puolet raitiotien kustannuksista" laske siitä, kuinka paljon maksaa 40v superbussit.

Junaraiteet eivät kulje kasvukäytävillä. Siksi ne eivät ole oikea vaihtoehto tähän.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vast: Metropolit
Ajatelkaapa sitä, että akku-, sähkö- ym. tekniikka ja energiatehokkuus kehittyvät busseissa kovaa vauhtia toisin kuin raitiovaunuissa. Ei ole yhtään haitaksi, jos bussikalusto vaihtuu 15 vuoden jälkeen viimeisimpään tekniikkaan. Raitiotieuskovaiset eivät muista, että raitiovaunujen käyttöikä vaihtelee myös 30-40 vuoden välillä. Se on eri kuin 40v. Kuntataloudelle raitiotie tulee pitkään tappiolliseksi, kun taas superbussit tuottavat voittoa jo melko pian käyttöönoton jälkeen. Junaraiteet kulkevat Turusta itään juurikin pääkaupunkiseudun kasvukäytävän varrella.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vast: Metropolit
Akkukäytröisyys ei ole bussin etu, sillä akkukäyttöisiä ratikoitakin on. Suora sähkösyöttö on tehokkain tapa, josta valuu vähemmän energiaa hukkaan verrattuna akkuihin. Superbussit eivät ikinä tule pääsemään täyteen potentiaaliinsa. Ruuhkaisilla linjoilla ratikka on taloudellisin laite ja sellaisia nyt ollaan tekemässäkin. Superbussi ehkä kestää nykyisen käytön ja väestönkasvun, muttei Itäharjun 15 000 uutta asukasta. Superbussien kapasiteetti ei juurikaan eroa nyky bussien kapasiteetista, joten uusimis tarpeen lisäksi pitää hankkia lisää kalustoa vuorovälien tihentämisen takia. Ratikalla tätä ongelmaa ei ole ja se kestää tulevan kasvun.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vast: Metropolit
Nimimerkki Bussailija esittää uuden ja tuoreen teorian valikoivasta kehityksestä; busseissa akku- ja sähkötekniikka kehittyvät, ratikoissa ei:
"Ajatelkaapa sitä, että akku-, sähkö- ym. tekniikka ja energiatehokkuus kehittyvät busseissa kovaa vauhtia toisin kuin raitiovaunuissa."
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vast: Metropolit
"Raitiotieuskovaiset eivät muista, että raitiovaunujen käyttöikä vaihtelee myös 30-40 vuoden välillä. Se on eri kuin 40v."

Bussiuskovaiset väittävät, että bussin käyttöikä on 16 vuotta. Se on 8-12 vuotta. Ja tämä lukee kaupungin kilpailutussäännöissä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vast: Vast: Metropolit
Kaupungin kilpailutussäännöt eivät määrittele bussin käyttöikää. Kustannusselvitys oli tehty 30 vuoden ajalle. Jos raitiovaunut kestävät 10 vuotta pidempään, niin jäljelle jäävä 10 vuotta ei nosta superbussin kustannuksia 50 prosentilla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vast: Vast: Metropolit
Kaupungin kilpailutussäännöissä bussin ikä on rajoitettu sen takia, että saadaan puhtaampia dieselkäyttöisiä busseja liikenteeseen, eikä ajeta vanhemman päästöluokan autoilla. Nyt kun paikallispäästöt lähenevät sähköbusseilla nollaa, voi ikärajaa nostaa helposti esimerkiksi 20 vuoteen. Asia, joka raitiovaunu-uskovaisilta unohtuu.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vast: Vast: Metropolit
Kilpailutuksessa tosiaan on maininta maksimi- ja keski-iästä. On pelkkää spekulointia, muuttuuko se, kun käyttövoima muuttuu.

Sen kokoluokan haitaribusseja, kun Turkuun jotkut haluaa, ei ole akkukäyttöisinä. Sen pituinen se. Ruotsissa näiden käyttöikä on juuri sellainen maks. 12 vuotta. Ihan samojen isojen haitaribussien.

Jos nyt bussiuskovaiset lopettaisivat sen haihattelun.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Harkintaan
Ilman muuta harkintaan. Olisi ainakin jotain uutta meidän leveysasteilla. Koululaisetkin saisivat oman kerroksen meluamiselleen
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lukijoilta