Sunnuntai 20.5.2018Lija, Karoliina, LilliKaatuneitten muistopäivä

Lukijalta: Superbussi vai raitiotie?

Maanantaina 5.2. julkaistiin Turun alueelle suunnitellun superbussi/raitiotiehankkeen toisen vaiheen selvitys. Lausuntokierroksen jälkeen tulevana kesänä kaupunginvaltuuston on määrä päättää hankkeen toteutuksesta.

Hankkeen keskeisenä tavoitteena on parantaa koko kaupungin elinvoimaa ja ihmisten hyvinvointia (kaupunkikehitys). Tavoite on tärkeä ja hanke on tärkeää toteuttaa.

Taloudellisesti kyse on todella suuresta investoinnista. Selvityksen perusteella superbussi- ja raitiotievaihtoehtojen kokonaiskustannusero on valittavasta reitistä ja laskutavasta riippuen 102–212 miljoonaa euroa (superbussi n. 37–42 prosenttia raitiotien kokonaiskustannuksista). Kuten investointi, kustannuserokin on suuri.

Tähän asti raitiotietä on puollettu superbussia vahvempana kaupunkikehitysratkaisuna. Koska kyse on varsin suurista määristä rahaa, on äärimmäisen tärkeää keskustella perusteellisesti siitä, onko investointi juuri raitiotiehen kustannustehokkain tapa saavuttaa tavoiteltu kaupunkikehitysvaikutus.

Keskustelussa tulee kiinnittää huomio ainakin seuraaviin asioihin:

Hankkeessa toteutetaan ennen kaikkea uusi joukkoliikenneratkaisu.

Superbussista/raitiotiestä puhutaan oikeutetusti kaupunkikehityshankkeena, mutta varmuudella sen myötä toteutuu nimenomaan uusi joukkoliikenneratkaisu. Kaupunkikehitysvaikutus on seurausta toimivasta joukkoliikenteestä ja sen uskottavuudesta. Valittavan ratkaisun tulee siis tehdä joukkoliikenteestä yhä houkuttelevampaa sekä lisätä sen käyttöä.

Edistääkö raitiotie superbussiin verrattuna joukkoliikenteen käyttöä, ja jos edistäisi, onko edistys niin merkittävä, että sillä voidaan perustella raitiotien huomattavasti suurempi kustannus?

Superbussin/raitiotien tekninen toimivuus ja kapasiteetti mitataan pitkällä aikavälillä.

Superbussin toimivuuteen kohdistuu raitiotietä enemmän epäilyjä. Käsitykseni mukaan näin on esimerkiksi siksi, että sähköbussien tekniikka on uudehkoa ja kokemukset niistä vaihtelevat.

”Superbussi” ei kuitenkaan tarkoita tietynlaista bussia vaan muun muassa, että kuljetuskapasiteettia kasvatetaan bussien kokoa kasvattamalla ja antamalla bussille samat vahvat joukkoliikenne-etuudet kuin mitä saisi raitiotie. Itse bussi sinänsä voi toimia sähköllä, dieselillä tai vaikka kaasulla.

Teknologia kehittyy koko ajan niin sähköbussien kuin muunkin liikenteen osalta. Toisaalta selvityksessä käsitellyt liikenteen kasvuennusteet ja kapasiteetin tarve vaihtelevat.

Tarkoituksenmukaista on keskustella laajasti eri teknologioista ja pyrkiä ratkaisuun, joka mahdollistaa kehittyvän teknologian hyödyntämisen ja kuljetuskapasiteetin lisäämisen tarvittaessa.

Hankkeen onnistumiseen vaikuttaa keskeisesti joukkoliikenteen kokonaisvaltainen kehitys.

Turun kaupungin tulee tehdä itsenäinen ja rohkea ratkaisu, joka palvelee juuri Turun väestömäärää, kaupunkirakennetta sekä kaupunkiseudun kasvuodotuksia. Superbussi/raitiotieratkaisu ei nykysuunnitelman mukaan kata koko kaupunkia eikä se silloin yksinään ratkaise joukkoliikenteen houkuttelevuutta eikä toimivuutta.

Toimiva joukkoliikenne edellyttää välinevalinnasta riippumatta riittävää vuorotiheyttä ja liityntälinjoja, vähintään koko nykyisellä FÖLI-alueella. Raitiotien edellyttämällä rahamäärällä voitaisiin panostaa laajasti koko kaupungin joukkoliikenteeseen.

Toisaalta kaupungin taloudelliset resurssit ovat rajalliset ja tärkeitä kaupunkikehitykseen vaikuttavia investointikohteita, kuten kouluja, on paljon.

Valinta superbussin ja raitiotien välillä tulee tehdä tarkasti sen mukaan, mikä on kaupungin joukkoliikenteen ja kaupunkikehityksen kehittämisen kannalta kokonaistaloudellisesti perustelluin ratkaisu.

Anu Perho

Puheenjohtaja, Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta (kok)

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Ei tunteella vaan viileää harkintaa
Hyvä kirjoitus joka aiheellisesi korostaa joukkoliikenteen kehittämistä kokonaisuutena, jolloin ympäristökuntien. ei vain Raision, näkemykset lyötävä myös pöytään;
ja on uskallettava sanoa rehellisesti ääneen, ettei kyse ole vain Turun viihtyvyyden parantamisesta, mikä tuntuu olevan nuorten päättäjien pääpointteja.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ei tunteella vaan viileää harkintaa
Viihtyvyys on merkittävä tekijä, jos käyttäjämääriä halutaan lisätä. Nuoret eivät tätä ylikorosta, mutta vastustajat aliarvioivat. Ratikka oli 4/5 tavoitteista superbussia parempi, mutta superbussi vain yhdessä. Tämä yksi oli jostain syystä kaiken yli, vaikka näillä neljälläkin on taloudellinen hyötynsä. Tämä superbussin etu oli halvempi alku investointi. Ratikan etujen taloudellisuus tulee näistä suuremmista käyttäjämääristä ja houkuttelevuudesta. Halvin ei siis aina ole se, mikä maksaa vähemmän. Enemmän tuottava voi olla kannattavempi pidemmällä aikavälillä ja se tulee ottaa paremmin esille. Pitkälle tulevaisuuteen ulottuvasta hankkeesta on kuitenkin kyse, joten tämän ottaminen huomioon on välttämätöntä.

Järki ulottuu pitkälle tulevaisuuteen. Tunne hetkeen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ei tunteella vaan viileää harkintaa
Superbussit ja lähijunat ovat viihtyisiä siinä missä raitiovaunut. Superbussiselvitys oli laskettu 30 vuoden ajalle. Siinä oli huomioitu käyttökustannukset ja kaluston uusiminen myös. Silti superbussit tulevat puolta halvemmiksi. Jos halutaan mahdollisimman monen turkulaisen ja seutukuntalaisen käyttävän joukkoliikennettä, niin yhden raitiotielinjan kustannuksilla saadaan koko bussiverkosto ja lähijunat käyttöön. Kuntataloudelle raitiotie on tappiollinen pitkälle tulevaisuuteen. Superbussit tuottavat jo muutaman vuoden jälkeen voittoa kuntataloudelle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mietitään tulevaisuutta
Keskustelussa on unohtunut kokonaan yleiskaava 2029:n kaavukäytävämalli. Pelkästään tämä malli tulee lisäämään joukkoliikenteen suosiota, joten tähän tarpeeseen tarvitaan sen kestävä laitteisto. Superbussi kestää nykyisen kasvun, mutta entä silloin, kun linjan varrelle tulee vajaa 20 000asukasta(Itäharju ja keskusta)? Päätös ulottuu pitkälle tulevaisuuteen, joten lyhytkatseinen päätös ei ole järkevä ratkaisu.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Iso raha liikkeellä
Ratikka hankkeeseen liittyy valtava määrä rahaa ja sen mukaista on mainontakin. Jopa kokonaista ratikkaa on varaa liikutella markkinointi mielessä rekka-autolla ympäri kaupunkia, koska ratikoiden ja muun tekniikan valmistajat haluavat saada kakusta osansa.

Väärikäytöksiäkään ei ilmeisesti voida välttää, mikäli on seurannut muiden kaupunkien hankkeita. Ratikassa sitoudutaan 50 vuodeksi yhteen tai korkeintaan kahteen vaunuvalmistajaan, jonka armoilla sitten ollaan. Nussien valmistajia voidaan sen sijaan vaihtaa vaikka joka vuosi. Maltillinen ja vähitellen hankittava bussikalusto ei käy äyrin päälle samalla tavalla kuin ratikka.

Nyt turkulaisten tulisi vaihteeksi katsoa itseään peiliin ja todeta, että kaupunkimme on lopulta kovin pieni ja etäisyydet lyhyet, jotta ratikan ainoaa parempaa puolta - kuljetuskapasiteettia voitaisiin aidosti hyödyntää. Ei ole mitään järkeä ajaa tyhjillä vaunilla tiheästi ja kehua miten paljon niissä on kuljetuskapasiteettia.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Iso raha liikkeellä
Kaupunki on pieni miljoonakaupunkeihin verrattuna, mutta ratikkakaupunkeihin verrattuna keskikokoinen. Ota huomioon se, että Turku nykyistä pienempänä on ollut ratikka kaupunki. Nyt asukkaita on enemmän ja asutusta keskustankin ulkopuolella 5km säteellä. 5km ei omalla mittapuullani ole mikään lyhyt, että sen tuosta vain kävelisi. Otathan huomioon, että Varissuo-Keskusta linjan varrelle tulee yli 25 000 asukasta. Nykyiset bussit huutavat nyt jo armoa ja superbussit tätä määrää hallitse, ilman kaluston lisäämistä. Kaupunginrakenne lisää joukkoliikenteen kysyntää ja siihen ei kannata rakentaa pienenkapasiteetin kopperoita. Mieluummin osan ajasta puolityhjä, kuin suurimman osan ajasta tukossa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Iso raha liikkeellä
Voisiko joku selittää miten viihtyisyys lisääntyy kun saaria asutetaan henkilöautojen varaan? Samalla tehdään ratikkaa niille joilla on jo jotenkuten toimiva bussiliikenne.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Iso raha liikkeellä
Ratikka suunnitrllaan ruuhkaisille bussilinjoille, joissa bussit kulkevat ison osan ajasta täyteen tungettuna. Hirvensaloon on suunniteltu myös ratikkalinjaa. Vilkkaimmat reitit, eli ne missä tarve on suurin, kannattaa tehdä ensin. Hirvensaloon ratikka tullaan tekemään eri lähtökohdista.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Iso raha liikkeellä
Onko se väärin mainostaa suomalaista työtä?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vast: Iso raha liikkeellä
Kotimaisia sähköbusseja vai?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vast: Iso raha liikkeellä
Kajaanissa tehtäviä ratikoita. Superbusseja ei suomessa valmisteta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vast: Iso raha liikkeellä
Suomessa ei valmisteta kuin 12 metriä pitkiä sähköbusseja, joissa on vähemmän matkustajapaikkoja kuin telibusseissa.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
joukkoliikenne
Ottakaa nyt järki käteen ja unohtakaa raitsikka. Turulla ei ole varaa leikkiä edes ajatuksella.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Houkuttelevampaa liikkumista?
Kirjoittaja edellyttää valittavalta joukkoliikenneratkaisulta mahdollisuutta kehittyä tulevaisuudessa. Kehitys on ilmeisesti joskus siirtymistä metroon. Siihen Turun peruskalliomäet antavat hyvät mahdollisuudet. Kiskoliikennehän on syrjäytymässä. Tilalle tulee "kelluvat" joukkoliikennemuodot.Niissä magneettikentät kannattavat liikkuvia yksiköitä ilman kiskoja. Tämän joukkoliikenteen apuna ei ole raideliikenne.
Naapurissamme N:liitossa lisättiin minkä tahansa asian "houkuttelevuutta" tarjoamalla asiakkaille votkaryyppy. Näin päästiin mm. äänestysaktiivisuudessa yli 100%.
Suosittelen Turussakin nykyistä joukkoliikennettä votkapaukulla terästettynä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Houkuttelevampaa liikkumista?
Neuvostoliitto on hajonnut lähes 27 vuotta sitten ja magneettilevitaatiojunat ovat 1960-luvun teknologiaa. Siihen on syynsä, että ne eivät ole enää tulevaisuuden junia. Ja muuten, niissä on myös kiskot. Aika hemmetin jykevät kiskot, ihan sen teknologian takia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lukijoilta