Kolme vaihtoehtoa Jäämeren rautatielle

Suomessa on vuosikymmenet suunniteltu rautatieyhteyttä Jäämerelle. Esillä ovat olleet kolme vaihtoehtoa.

Läntisin kulkisi Kolarin kautta Ruotsin malmiradalle ja siitä tunturin yli Atlantin rannikolle Norjan Narvikiin. Toinen linja kulkisi Rovaniemeltä Sodankylän kautta Jäämerelle. Itäisin linjaus lähtisi niin ikään Rovaniemeltä ja jatkuisi Kemijärven kautta Sallan Kelloselkään ja siitä rata koukkaisi Venäjän kautta Murmanskiin.

Läntisin vaihtoehto vaikuttaa kiehtovalta, mutta saattaisi raueta Naton aiheuttaman turvallisuusprobleeman vuoksi. Sodankylän läpi kulkevalla rautatiellä on loppupäässä sama ongelma ja koko hanke olisi hirvittävän kallis.

Itäinen vaihtoehto voi olla poliittisesti arka, sillä Venäjälläkin on varaukset sotilaalliseen turvallisuuteen. Tosin rata kulkisi aluksi tarkkaan vartioidulla alueella, jolloin se Saimaan kanavan tapaan voisi olla Venäjän kannalta hyväksyttävissä.

Itäistä vaihtoehtoa tukee myös sen halpuus. Vanhaa ratapengertä on jo valmiina Kelloselästä rajalle. Siitä on vain muutamia kymmeniä kilometrejä Murmanskin radalle Kovdorin kaivoskaupungin kautta.

Edelleen rakentamisen tekee edulliseksi vähäinen siltojen ja tunneleiden rakennustarve. Ratalinjalla olisi esimerkiksi Kolsanharju, jossa on hyvää rakennusmateriaalia tuhansia kuutioita.

Taloudellisesti liikenne Aasian mahtivaltioihin Kiinaan, Japaniin ja Etelä-Koreaan on tätä kautta kannattavampi, koska matka on 2 000 kilometriä lyhyempi kuin Norjan Narvikista.

Radan varrelle osuvat myös tuleva Kemijärven biosellulaitos ja norjalaisen Yaran omistama Soklin fosforimalmi.

Koillisväylä kulkee kokonaan Venäjän aluevesillä ja siitä he varmaan perivät hyväksyttävän vuokran. Samaan väylään mahtuisi myös dataliikennekaapeli, josta on viime aikoina ollut julkisuudessa esityksiä.

Eelis Pulkkinen

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Venäjä Venäjä Venäjä
Venäjä on aina epävarma ja epäluotettava kumppani. Se on jo monesti nähty ja todistettu. Läntiset vaihtoehdot siksi parhaat.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kaksi kärpästä
Liitytään Natoon niin molemmat turvallisuusongelmat ratkeavat, problem solved. Naton sisällähän junat kulkevat käsittääkseni varsin sujuvasti maasta toiseen, Venäjän rajoilla taas taitaa olla vähän niin ja näin. Itäisessä lnjauksessa kävisi juuri niinkuin Venäjän kanssa aina on käynyt: Välillä kulkee, välillä ei.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
En ymmärrä
Venäjä ei ole riski siis, koska se on kirjoittajan mielestä ennustettava ja turvallinen, mutta Nato on jollakin tavalla riski raideliikenteelle.
Jokin tässä logiikassa nyt mättää pahan kerran.

Samainen mies on ottanut elämäntehtäväkseen kertoa miten kaikki länsimainen on pahaa ja halveksittavaa, mutta itänaapurista tuleva - ah niin ihanaa.

Oletkohan herra Pulkkinen huomannut, että kommunistien ihannoima Sosialististen Neuvostotasavaltojen Liitto on ajat sitten ollut ja mennyt. Nyt tilalla on aivan selkeä imperialistinen diktatuuri, jota johtaa diktaattori Putin.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lukijoilta
Lukijoilta

Lukijalta: Kansalaistottelemattomuus on portti anarkiaan

Vihreiden turkulainen varavaltuutettu Janne Salakka kirjoitti (TS 10.8.), että lait voivat olla moraalisesti kestämättömiä, jolloin niiden rikkominen on oikein. Salakka myös väitti, että Aino Pennasen toiminnan vertaamisella Rosa Parksiin, Gandhiin ja apartheidia vastustaneisiin ei ole tarkoitus rinnastaa Pennasta näihin vaan osoittaa esimerkein, miksi kansalaistottelemattomuus ei aina ole yksioikoisesti väärin.