Maanantai 18.12.2017Aapo, Aappo, Rami

Hätähuutoja koulumaailmasta

Luin lauantaiaamun kahvikupillistani juodessa nimimerkin "Opettaja kutsumusammatissaan" kirjoituksen, jossa hän puhui opettajan ammatin nykytilasta kiitettävän suorasukaiseen sävyyn. Sydäntäni kouraisi.

Olen seurannut huolestuneena opettajien työhyvinvoinnin alamäkeä viimeisen 10 vuoden aikana – ja open hyvinvointi heijastuu myös oppilaiden hyvinvointiin. Väsynyt opettaja on huono opettaja.

Ammattimme on aina ollut vetovoimainen, ja kyllähän opettajankoulutuslaitokseen vieläkin hakijoita riittää. Mutta kuinka kauan?

Inkluusioperiaate, kirjaamisvelvoitteet (Wilma-työ, oppimisasiakirjat), resurssien vähyys, vaatimukset uuden opetussuunnitelman seuraamisesta, digiloikka, vaativat vanhemmat – heikompaa jo huippaisi, ja niin välillä huippaa minuakin, liki 20 vuotta alalla toiminutta maahanmuuttajavaltaisen koulun opettajaa!

Minulla on viesti meille päättäjille. Kuunnelkaa meitä opettajia. Kuunnelkaa!

Kiinnittäkää huomionne meihin riviopettajiin, jotka elämme arkeamme siellä koulussa teidänkin lapsenne arjessa. Tulkaa kysymään meiltä, miten me jaksamme, mitä me tarvitsemme. Tulkaa luokkaan katsomaan, mitä siellä oikeasti tapahtuu.

Me olemme suuri menoerä Turullekin, erityisopetus, psykologit, pienet ryhmät terveydenhoitajat ja kuraattorit – tämä kaikki maksaa. Mutta sen hinta – se,  että opettajat palavat loppuun – ei ole halpaa sekään. Se ei saa olla vaihtoehto.

Me tarvitsemme resursseja, jotka on suunnattu oikein. Ei projekteja, jotka alkavat ja loppuvat, ei uusia koneita, vaan ihmisiä kouluihin. Ammattitaitoisia ihmisiä.

Erityiskoulu voi olla oikea paikka jollekin oppilaalle. Keskitettyjen palvelujen koulujen alasajon on loputtava ja alueellisia pienluokkia on perustettava. Jos yleisopetuksen ryhmään sijoitetaan erityisen tuen oppilas, oppilasryhmän koko on rajattava 20:een.

Resurssien on seurattava mukana. Erityisoppijuus ei voi olla vain merkintä oppimissuunnitelmassa, on oltava osoittaa oppilaalle kunnollinen tukimuoto. Me olemme ammattilaisia, pystymme määrittelemään oppilaan tarvitseman tuen määrän.

Uudessa budjetissa suunnattiin lisävaroja perusopetukseen, kiitos siitä. Nyt on huolehdittava, että ne käytetään oikein.

On huolehdittava, että lisäys käytetään ihmisten palkkaamiseen kouluihin, inkluusion tuottaman lisätyön tekemiseen ja ongelmien ennaltaehkäisyyn sekä positiiviseen diskriminaatioon Varissuolle, Lausteelle, Halisiin, Pansioon.

Ryhmäkoon lisäksi pitää katsoa myös erityisoppilaiden ja maahanmuuttajataustaisten oppilaiden määrää ryhmässä.

Opettajat, nyt olisi aika pitää meteliä. Päättäjät, nyt olisi oikea aika kuunnella niitä, jotka tekevät koulussa töitä. Meitä riviopettajia.

Mervi Uusitalo

Luokanopettaja

Lausteen koulu

Turun kaupunginvaltuusto (vas)

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Ammattitaitoa
"Erityisoppijuus ei voi olla vain merkintä oppimissuunnitelmassa, on oltava osoittaa oppilaalle kunnollinen tukimuoto. Me olemme ammattilaisia, pystymme määrittelemään oppilaan tarvitseman tuen määrän."

Ei, riviopettajan ammattitaito ei riitä tähän. Oppilaan kunnon määrittelevät lääkärit ja esim. neuropsykologit testein, siltä pohjalta voi erityisopettaja yhdessä lapsen ja hänen vanhempiensa kanssa määritellä tuen määrän.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ammattitaitoa
Nythän on niin, että lääkäri on ehdottomasti sitä mieltä, että tarvitaan avustaja tai pienluokkamuotoista opetusta. Turku ei näitä tarjoa, totuus on monesti siis se, että oppilas sijoitetaan tavalliselle luokalle pahimmillaan 27:n muun joukkoon. Opetusta pienluokassa on silloin tällöin, avustaja joskus ja jouluna (ellei ole sijaistamassa) kaikki ovat pulassa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Niinkö?
Nytkö nämä maahanmuuttajataustaiset ovat luokkayhteisössä ongelma? Sitä saa mitä tilaa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Niinkö?
Ongelmasta en ole puhunut! Mutta toki monet heistä tarvitsevat tukea.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Niinkö?
Kaikki erityisen tuen oppilaat eivät ole maahanmuuttajia. Mutta tokihan tiesitkin sen.
ADHD, ADD, lukihäiriö, motorinen kehityshäiriö, hahmotushäiriö tai asperger ei katso ihonväriä tai sosioekonomista taustaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Tuo pyyntö ryhmäkoon rajaamisesta
Ei ole ollenkaan mahdotonta pyytää 20 oppilaan ylärajaa, jos luokalla on erityisoppilas. Miten sinne ikinä kehdataan edes ehdottaa enempää? Siitähän kärsivät eniten ne kaikki oppilaat ml. se erityistä tukea tarvitseva.

Kohtuullinen pyyntö, jossa tosiaan kannattaa kuunnella heitä, jotka tilanteessa ovat.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Tuo pyyntö ryhmäkoon rajaamisesta
Kiitos palautteesta! Juuri näin, erityisoppilaan sijoitus yleisopetukseen ei saa olla säästökeino.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ammattitaitoa
Ei luokanopettaja tietenkään yksin tee päätöksiä. Niitä lääkäreitä, koulupsykologeja ja muita ammattilaisia vaan tarvittaisiin paljon lisää. Joskus vaan tuntuu, että siihen, että opettaja näkee lapsen tarpeet, ei kiinnitetä luoteta. Sen jälkeen, kun opettaja on huomannut tutkimuksien tarpeen, on yhteistyön vuoro. Ja kaikki erityistarpeet eivät ole niin vakavia, että tarvittaisiin heti "kovimpia keinoja".
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Nii harvinaise oikke!
Kyl maar maailmas paljon mätä on. Kouluiski. Mut semmää sano, et ko opettaja loppuva, loppuva koulutki. Ku koulut loppuva, nii loppu maan menestys. Mut ei sil väli päätäjil, ko vaa ite vaikutta fiksult ja filmaattiselt, muist ei nii väli. Lapsist varsinka ja usei ei ollenka. Kyl tää opettaja on harvinaise oikeas asiassans.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
juujuu
tämän päivän koulumaailmassa ei näköjään ole kuin väsyneitä opettajia ja homekouluja,ei mitään muuta kuin kaikki huonosti vaikka kaikki suhteellisen hyvin!!!!!!!!!!
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: juujuu
Se on ihan tuuripeliä. Varmasti joissakin luokissa ja kouluissa asiat ovat erittäin hyvin. Alueelliset erot ovat kuitenkin suuria ja kasvavat koko ajan. Tukea pitäisi kohdistaa sinne mihin sitä tarvitaan. Esimerkiksi alueelliset pienluokat olisivat todella tarpeen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lukijoilta
Lukijoilta

Turun kaupungin tulee laajentaa perusterveydenhuolto paperittomille

Tärkeä edistysaskel tapahtui Helsingissä, kun pääkaupungin valtuusto hyväksyi marraskuun lopussa välttämättömien sosiaali- ja tervey­spalveluiden laajentamisen paperittomille henkilöille. Käytännössä tämä tarkoittaa, että Helsingissä paperittomilla ihmisillä on jatkossa mahdollisuus hakea perusterveydenhuollossa hoitoa ennaltaehkäisevästi esimerkiksi pitkäaikaissairauksiin, eikä heidän tarvitse odottaa päivystykseen joutumista.