Maanantai 18.12.2017Aapo, Aappo, Rami

Uittamon, Katariinan ja Eteläkaaren

asukkaat, herätkää!

Turun kaupunginhallitus hyväksyi Hirvensalon osayleiskaavaehdotuksen (kaavatunnus 13/2007) kokouksessaan 4.12. ja nyt yleiskaavaehdotus siirtyy kaupunginvaltuuston käsiteltäväksi.

Tämä päätös tarkoittaa sitä, että Uittamon ja Katariinan alueiden luonnon ja meren läheisyyden tuoma omaleimainen rauha voidaan kylmästi ja ilman Uittamon ja Katariinan asukkaita kuulematta tuhota vain siksi, ettei Hirvensalon saarten kasvavan autoliikenteen synnyttämiä ongelmia haluta vaihtoehtoisilla tavoilla ratkaista.

Osayleiskaavaehdotukseen sisältyy Sorttamäen sillan rakentaminen Hirvensalon ja Uittamon välille. Sillan kautta tullaan ohjaamaan Eteläkaarelle vuoteen 2035 mennessä 12 900 ajoneuvoa vuorokaudessa Eteläkaarelle tarkoittaen 14 700 ajoneuvoa vuorokaudessa Katariinan asuntomessualueen kohdalla nykyinen liikennetiheys huomioituna. Nykyinen liikennetiheys on 5 800 ajoneuvoa vuorokaudessa, joten liikennetiheys noin kolminkertaistuu.

On sanomattakin selvää, että tällaisen liikennevirran vyöryminen Hirvensalon ja Uittamon herkkien ranta-alueiden kautta Eteläkaarelle aiheuttaa valtavan saaste- ja melumäärän, joka tunkeutuu ulkoalueille, rakennuksiin ja asuintiloihin. Tämä on kokonaan jätetty huomioimatta yleiskaavaehdotuksessa.

Yleiskaavaehdotuksen vaikutukset luonnonsuojelualueisiin Hirvensalon puolella ja Rauvolan lahden Natura-alueella erityisesti Katariinan laaksossa ovat aiheuttaneet kaavoittajalle päänvaivaa ja nyt yleiskaavaehdotuksessa olevat "muokatut" selvitykset perustuvat "virityksiin", joissa uudelle sillalle ja sen Uittamon puoleiselle tieyhteydelle sekä Eteläkaarelle kilometrien mittaisille osuuksille rakennettaisiin 1,5–2 metriä korkeat meluaidat ja ajonopeus rajoitettaisiin 40 kilometriin tunnissa.

Näistäkin toimenpiteistä huolimatta laskennalliset meluarvot ylittävät ohjearvot Katariinan laakson Natura-alueella.

Nyt käsittelyssä oleva yleiskaavaehdotus perustuu aikaisempiin luonnoksiin. Virkamies- ja poliittisessa päätöksenteossa luonnos- ja ehdotusvaiheen käsittelylle ominaista on ollut se, että Uittamon ja Katariinan asukkaiden mielipiteet on täysin ohitettu. Niitä ei ole missään vaiheessa osayleiskaavan käsittelyä huomioitu Maankäyttö- ja rakennuslain ja Turun kaupungin omien kaavoitusperiaatteiden tavoitteista huolimatta.

Oletettavasti tämä sama linja tulee jatkumaan yleiskaavaehdotuksen käsittelyssä virkamiesten ja enemmistönä olevien poliittisten päättäjien puolelta.

Puolustakaa oikeuttanne tulla huomioon otetuksi teille niin tärkeässä asiassa.

Pelissä on panoksena Uittamon ja Katariinan alueiden luontoarvot, omaleimaisuus, turvallisuus, viihtyisyys sekä kiinteistöjen ja asuntojen taloudellinen arvo.

Yleiskaavaehdotus liitteineen on pian nähtävillä ja muistutusten kohteena.

Markku M. Mäkinen

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Ainaista rutinaa
Hienoa, että tehdään uusia ajojärjestelyjä ja jostakin tämä uusille rakennettaville osuuksille lisääntyvä liikennemäärä on pois. Kyllä järkeviä ruuhkia helpottavia päätöksiä pitää kannattaa. Pitää muuttaa Mynämäelle, Ypäjälle tai Posiolle, jos haluaa rauhassa olla. Nyt kuitenkin kun asutaan kaupungissa niin kaupunkikuvaan kuuluu, sillat, kadut, autot ja liikenne. Ja tietysti myös aktivistit.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ainaista rutinaa
Eivät ne "ruuhkat" täällä niin kummoisia vielä ole, rajoittuvat vajaaseen tuntiin aamupäivällä muutaman kilometrin pituudelle ennen siltaa. Maaseutumaisemissa täällä asutaan ja haluttaisiin asua jatkossakin, mutta Turun poliittinen valta-akseli (kokoomus ja demarit) haluaa pilata tämänkin ainutlaatuisen alueen, ja päästää grynderit apajille. Hirvensalon Haarla on varottava esimerkki siitä, miten luontoarvot tuhotaan tavalla, joka ei ole ennallistettavissa vuosituhansiin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Martin asukkaat nukkukaa rauhassa
Martissa voidaan nukkua rauhassa, sillä siellä ei ole enää mitään menetettävää. Nämä Hirvensalolaisten puoluepoliittiset kaverit ovat jo Martinmäen pilanneet. Seuraavaksi on Uittamon vuoro. Muutama päivä sitten tässä lehdessä tämän tuhoojapuolueen edustaja esitti Stålarminkadun nelikaistaistamista. Puolueella on oma Nukku-Matti Martissa, joka takaa, että alue pilaataan hirvensalolaisten aiheuttamalla liikenteellä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vanha asia
Tuota siltaa on puuhailtu kymmeniä vuosia. Lääninhallituksessa oli joskus viime vuosituhannella info- ja kuulemistilaisuus asiasta. Joten Uittamolaiset ovat olleet kauan asiasta tietoisia.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vanha asia
"Uuno" on osittain oikeassa. Silta Hirvensalosta mantereelle on ollut pitkään uunnitteilla Papinsaaresta Kaarinan Torppalaan. Ei siis Uittamolle.
Kun Uittamolaiset ovat kotinsa ostaneet niin he tiesivät sillan mahdollisesti joskus tulevan Hirvensalon Papinsaareen. Nyt heidät petetän.Maakuntakaavaan ei voinut luottaa.
Silta siirrettiin Uittamolle, sillä "hyvät veronmaksajat" kiinnostuivat kauniista Papinsaaresta.
Jos silta rakennettaisiin Papinsaareen se veisi liikenteen Rauvolanlahden toiselle puolelle eikä se sieltä tulisi häiritsemään ruuhkaista Martinmäkeä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vanha asia
Papinsaari-vaihtoehdosta luovuttiin jo 90-luvulla, koska se olisi vaatinut Kaarinassa pakkolunastuksia. Kaarina pani asiassa hanttiin. Ispoisten kaatopaikka ja vastaranta Hirvensalon puolella varattiin silta-alueeksi jo ennen sitä. Joten yllätyksenä se ei ole lähiaikoina tullut.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vanha asia
Yllätyshän se ei ole ollut enää kahteenkymmeneen vuoteen. Se aika on mennyt Uittamon sillasta jahnaamiseen. Kaikki ne ihmiset petettiin, jotka ovat sitä ennen asuntonsa Uittamon näköalakallioilta ostaneet. Jos silta tehtäisiin Papinsaaresta ei kellään olisi nokan kopauttamista, sillä siellä sen paikka on ollut ennen kuin asutusta alueella on juurikaan ollut.
Nythän tässä silta-asiassa herättää ihmetystä se, että hirvensalolaispolitiikko on puhunut varasillasta. Suomessa ei ole mihinkään tietääkseni rakennettu varasiltaa toiminnassa olevalle sillalle. Kirjalansalmeen rakennetaan uusi silta, mutta sieltäkin tullaan vanha silta purkamaan, vaikka siinä olisi ilmainen varasilta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Tekoja, ei sanoja
Tulee kysyneeksi: mitä erilaiset asukasyhdistykset edustavat? Luonnollisesti alueen asukkaita. Onko Uittamon ja Katariinan alueella em. yhdistyksiä? On tiettävästi. Elikä kirjotuksen perusteella ne eivät toimi asukkaiden etujen mukaisesti.
Vai tarkoitetaanko jotain muuta asukkaiden kuulemisen mallia?
Eikö alueella ole päättävissä elimissä luottamushenkilöitä. jotka edustaisivat alueensa asukkaita?
Hirvensalossa kylläkin on.
Nyt hyvä kirjoittaja; tarvitaan muita toimia kuin yleisönosastokirjoituksia.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Tekoja, ei sanoja
Politiikot päättävät. Turussa he ovat kokoomuksesta. Olihan tässä lehdessä juuri uittamolaisten oman kokkarin kirjoitus, jossa hän oli lisäämässä Martinmäen liikennettä hylkäämällä Uittamon sillan. Kertoi U-sillan maksavan tiestöineen 80 miljoonaa euroa!
Hirvensalon omalla kokkarilla on enemmän valtaa. Hän ajaa varasiltaa Hirvensaloon. Kukaan ei tiedä suostuvatko hirvensalolaiset käyttämään Uittamon siltaa, mutta hyvähän se on silti rakentaa varasillaksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisävero
Hirvensalossa asuville voisi laittaa lisäveron ja kun saadaan riittävästi rahaa siitä kasaan, rakennetaan sillä tunneli Hirvensalosta aina Helsingintielle asti. Sillä tuo ruuhkaongelma ratkeaa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Lisävero
Hirvensaloa markkinoitiin hyville veronmaksajille rakennettavaksi kaupunginosaksi. Ne verorahat mitä kaupunki hirvensalolaisilta saa ei riitä nimeksikään niihin kuluihin, joita saaren infran rakentaminen maksaa. Siltojakin tulee kolme kahden kilometrin sisään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Lisävero
Ja se siltahan on ollutkin liikenteen pullonkaula.
Jos on varaa kymmeniä miljoonia laittaa uuteen siltaan niin varmastihan on tehty taustatutkimukset liikennevirroista ja mallinnettu, miten uusi silta niihin vaikuttaa.
Mutta onhan se muutamien tuhansien eurojen tuhlaaminen faktatiedon saamiseen kallista, kun parempia päätöksiä saadaan ihan mutu tuntumalla tehtyä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lukijoilta
Lukijoilta

Turun kaupungin tulee laajentaa perusterveydenhuolto paperittomille

Tärkeä edistysaskel tapahtui Helsingissä, kun pääkaupungin valtuusto hyväksyi marraskuun lopussa välttämättömien sosiaali- ja tervey­spalveluiden laajentamisen paperittomille henkilöille. Käytännössä tämä tarkoittaa, että Helsingissä paperittomilla ihmisillä on jatkossa mahdollisuus hakea perusterveydenhuollossa hoitoa ennaltaehkäisevästi esimerkiksi pitkäaikaissairauksiin, eikä heidän tarvitse odottaa päivystykseen joutumista.