Lauantai 16.12.2017Auli, Aulikki, Aada

Hirvensalon liikenne sujumaan

– siltaan ei tarvitse investoida

Hirvensalon uudessa osayleiskaavaehdotuksessa on suunnitelma sillan rakentamisesta Hirvensalon Sorttamäestä Uittamolle. Sillan kannalle ovat ilmoittautuneet monet hirvensalolaiset, jotka kärvistelevät aamuruuhkassa Kakskerrantiellä.

Kaikki saarelaiset kuitenkin tietävät, että silta itsessään ei ole ongelma. Kun sillalle aamulla pääsee, autot ovatkin yhtäkkiä tosi harvassa. Ongelma on se, että sillalle vievien ja sillalta jatkuvien liikenneväylien kapasiteetti on pienempi kuin itse sillan. Kakskerrantien tai Stålarminkadun veto-ongelmiin ei ole yli kymmeneen vuoteen saatu parannusta.

Liikenneongelmien ratkaisemiseksi "tarvitaan" osayleiskaavan mukaan uutta siltaa, jonka kustannuksiksi kerrotaan liikennesuunnitelmassa 25 miljoonaa euroa.

Kun Myllysilta maksoi 10 miljoonaa ja uusi silta on 8 kertaa Myllysillan pituinen ja kun Pitkäsalmen pohjalla on 50 metrin paksuinen savipatja, voi kukin veronmaksaja arvailla, mihin saakka 25 miljoonalla eurolla rakennettu silta ylettyisi.

Kun vielä tie Kakskerrantieltä sillalle on rakennettava samanlaista savipeltoa pitkin jolla juuri saaren pohjoispäässä korjattiin tietä 8,1 miljoonan euron hinnalla ja toinen tienpätkä on rakennettava Uittamon puolelle, voi olla, että itse siltaa ei päästäisi esitetyllä hinnalla edes aloittamaan.

Kaupungissa rakentamisen hinnan arviointi ei aina ennenkään ole osunut ihan kohdalleen, mutta tässä taitaa olla enemmänkin kyse tarkoitushakuisuudesta.

Uittamon puolella silta tuhoaisi yleisen rannan miljöön, Naturaselvitysten mukaan millään meluvallilla ei Katariinanlaakson melutasoa saada siedettävälle tasolle.

Hirvensalon puolella sillalle johtavan tien alle joutuisi hehtaarikaupalla maata, johon muussa tapauksessa voitaisiin suunnitella mukavaa luonnonläheistä asumista.

Merellinen Turku sulkisi siltojen väliseltä alueelta pois purjehtijat, koska matalien siltojen alta ei veneillä pääsisi.

Jotta nykyinen Hirvensalon silta voisi palvella asukkaita, olisi sen kapasiteetti saatava käyttöön. Tämä on tehtävissä lisäämällä kaistoja Kakskerrantielle ja Stålarminkadulle, rakentamalla kääntymiskaistat Vähä-Heikkiläntielle ja ratkaisemalla Kaskentien-Citymarketin alueen ohittaminen.

Martinkadun ja Myllysillan nykyisellään juuri riittävä kapasiteetti joutuu tulevaisuudessa koetukselle, joten edesmenneen lääninarkkitehti Narjuksen ajatus Turun läntisestä ohitustiestä eli joen alittavasta tunnelista olisi otettava asiantuntijoiden suunniteltavaksi.

Olen kolmen vuoden ajan ajanut päivittäin 1930-luvulla rakennetun Golden Gate-sillan yli töihin. Liikennemäärät ovat jonkin verran suurempia kuin Hirvensalosta mantereelle.

San Fransiskossa ei puhuta varasillasta, vaan sillalla on liikuteltava keskiviiva, joka siirtyy liikennevirtojen tarpeen mukaan: aamulla valtaosa kaistoista kaupunkiin, illalla poispäin.

Luulisin, että tämä ratkaisu on uutta siltaa edullisempi vaihtoehto.

Jos kuitenkin Turun kaupungilla olisi tuo tarvittava arviolta 75–80 miljoonaa euroa, jonka uusi silta liikennejärjestelyineen nielisi, sijoittaisin pienen osan siitä liikuntapaikkojen rakentamiseen.

Saarilla on piakkoin yli 1500 koululaista. Jos he haluavat käydä luistelemassa, on lähdettävä Parkin kentälle kaupunkiin, mihin kuluu iso osa päivästä ja lisäksi rahaa. Kovin monta kertaa vuodessa tätä reissua ei taideta tehdä.

Nämä lapset ansaitsisivat liikuntapaikkoja saarille – tekojääradan sekä kunnon hiekkatekonurmikentän nyt aluksi.

Kaija Hartiala

Turun kaupunginvaltuutettu (kok), Hirvensalon asukas vuodesta 1992

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Valoa Hirvensalon päässä
En tunne kirjoittajaa, mutta ei voi kun ihmetellä, että miten kokoomuslaisen kynästä heltiää tällaista järkevää tekstiä.

Kiitos siitä kirjoittajalle ja hyvää ”talvea” saareen!
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Valoa Hirvensalon päässä
Itse asiassa kirjoitus on outo, sillä kirjoittaja on entinen apulaiskaupunginjohtaja, ja johtavia politikkoja ja on osaltaan Hirvensalon liikenneruuhkista, tai siitä että asialle ei ole tehty mitään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Valoa Hirvensalon päässä
Järkevää tekstiä kokkare kirjoitti silloin kun oli eka luokalla, ei sen jälkeen..
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Välttelyllä ei korjata ongelmaa
Kaistojen lisääminen keskusta-alueella ei tule kuuloonkaan. Ei pitäisi olla keskustalaisten ongelma, että sen läpi kulkevilla ei ole muita vaihtoehtoisia reittejä. Ja tässähän ei korjattaisi mitään, vaan lykättäisiin siltaa myöhemmäksi, eli mitä tässä loppujen lopuksi voitetaan?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Höpö
Kirjoituksessa tuttuja asioita joita henkilö aiemminkin tuonut esiin. Usein hän myös toistaa Stålarminkadulla läpikulkukaistojen lisäämisen, joka on todella kaukana tien kehittämistarpeista. Tällä hetkellä turvaton, pyörätiet ja jalkakäytävät ja risteykset vaarallisia nopeuksien vuoksi. Kulkuväylät ovat kapeita ja loppuvat miten sattuu, kunnon pysäkit ja keskikorolleet ja melusuojaus puuttuu. Alueella on paljon lapsia, vaikka se hirvensalolaisesta uskomatonta voikin olla.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Missä hyviä alueita?
Saaret pilataan liialla rakentamisella ja Uittamo sillalla ja liikenteellä. Katariinan laakson tuhoaninen melulla on anteeksiantamatonta. Monissa kaupungeissa on hyviä alueita jonne halutaan, Turussa ne ovat kohta kaikki naapurikuntien puolella.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Missä hyviä alueita?
Eli kirjoittaja on kiteyttänyt ongelman, eli saaret rakennetaan liian täyteen. Kuitenkin koko ajan tehdään lisää, Hirvensalossa ei ole palveluja, joten autoliikenne on kestokyvylle liiallinen. Siksi tarvitaan silta. Myös Uittamon kalliot ovat täynnä lasinsiruja ja roinaa, eli mikään koskematon idylli se ei ole.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kaija osittain oikeassa
Kaija on osittain oikeassa - silta ei ole automaattiratkaisu vaan paremminkin oikeammat valinnat; luodaan 75-80 miljoonalla mielummin paremmat liikenneyhteydet mantereella ja Hirvensalossa, työpaikkoja/harrastemahdollisuuksia saarelle sekä kiinteä tietoliikenneverkko tälle vuosisadalle niin tarve "paeta" aamulla ja illalla saarilta vähentyisi ja näin vähentyisi liikenne ja tarve sillalle. Luultavasti työpaikat ja harrastemahdollisuudet tuottaisivat myös kaupungille lisää rahaa kuin silta? Ja hei Hirvensalossa ei ole yhtään ainoaa yksityistä kuntosalia!!
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Kaija osittain oikeassa
Eikä kunnon palloilu-, monitoimi- tai uimahallia!
Ihan landee-skutsii!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kerrankin asiaa
Erittäin hyviä huomioita! Uusi silta ei todellakaan ratkaise ongelmia. Ruuhka ajoittuu hyvin lyhyeen aikaväliin ja johtuu pitkälti myös saarten koulujen alkamisajoista. Tämä oli hyvin nähtävissä lokakuussa syyslomaviikon keskiviikkona, jolloin yhdessä saaren kouluista oli vapaapäivä: aamuruuhkaa ei ollut oikeastaan ollenkaan!

Toinen kaista välille Papinsaarentien risteys - silta olisi toimiva ratkaisu, lisäksi se lisäisi turvallisuutta (mm. hälytysajoneuvojen kulku helpottuisi kapealla tiellä, jossa on vähän väistämispaikkoja).
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Näkökulma, visio?
Kirjoitus huokuu menneen ajan henkeä, esimerkit haetaan autoilu-kulttuurin mekasta. Turku ei tarvitse tämänkaltaisia visioita joissa autoilua halutaan lisätä, ja vielä tiiviisti asutussa keskustassa jota myös yhä tiiviimmäksi rakennetaan - asumisen ja elämän alueena. Kyllä liikenne voidaan ja tulee ohjata kaupungin ulkokehälle, kuten eteläkaari josta sujuva yhteys itäiseen keskustaan. Toisaalta tunneli on hyvä ajatus, mutta kuitenkin edelelen vain autoilun näkökulma. Ja sitten, jokainen uusi talo saarilla tuo nykyisellään 2-3 autoa lisää, kestämätöntä, mutta on jokaisen oma valinta jos pienet ruuhkat haittaavat (jotka edelleen äärimmäisen pieniä ja hetkellisiä).
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ruuhkasuomi
Hirvensalon ruuhkista puhuvat eivät ilmeisesti ole koskaan ajaneet kehä kolmosella tai ykkösellä todellisessa ruuhkassa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ruuhkasuomi
Olet aivan oikeassa noista ns. ruuhkista kun muutama hassu kottero sattuu menemään johonkin suuntaan niin sitten valitellaan ruuhkista. Olen itse asunut isoissa kaupungeissa missä on enemmän asukkaita kuin Pohjoismaissa yhteensä niin älkää juntit valittako muutamasta autosta jota väitätte ruuhkan muodostajaksi. Naurettavaa valittamista tyhjästä
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hirvensalon liikenne
Onko tässä ajateltu hajoittaa martinmäen vanhat puutalot ,jotta saadaan tilaa Hirvensalon liikenteelle.Vai miten tälläinen idea laitetaan käytäntöön?Martinmäessä ei ole tehty mitään melu ongelman eteen.eikä se tunnu kiinostavan saarella asuvia.Jos saaereen muuttaa ei voi vaatia,että mantereella asuvat kustantavat kaiken .Kaupungilla on paljon tärkeämpiäkin asioita hoidettavana.Martinmäkeläiset ovat jokseenkin kyllästyneet hurjaan liikenteeseen ja nyt ehdotetaan sitä vielä lisättäväksi.Silta on saatava .mutta tämän hetkinen paikka ei ruuhkia ehkäise,joten me täällä Martinmäessä olemme edelleen auto kaaoksessa.Vanha asuma alue taitaa jäädä uuden jalkoihin.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Hirvensalon liikenne
Onneksi kuitenkin kyseessä on lähinnä henkilön oma ajattelu eikä onneksi vastaa kaupunkisuunnittelun viime aikaisia näkemyksiä. Harmi että autoilun painotus tuossa mielipidekirjoituksessa leimaa kaikki saarien asukkaat tuollaisiksi hieman rajoittuneesti Turkua katsoviksi ihmisiksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Hirvensalon liikenne
Onhan siinä Stålarminkadulla tilaa vaikka kuinka paljon kun ottaa puut pois.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hirvensalon liikenneruuhkat eivät ole kinni sillastn
Kaija Hartialan kirjoitus osuu hyvin ongelman ytimeen. Koska Turun kaupungin liikennensuunnittelulle ja kaavoitukselle aukeaa se tosiasia että saaren liikennevirta ei lopu Hirvensalon sillan loppupäähän?

Olen jo kauan ihmetellyt kaupungin pääläpiajoväylien, Anikaistenkadun, Koulukadun ja Puistokadun liikennevalorytmistystä: nyt ruuhka-aikana 1,5km matkaan kuluu 20 minuuttia!?! Miten voi olla mahdollista tällaisilla pikkukaupungin liikennemäärillä?

Kaupungin palautepalvelu vastasi em. kysymykseeni, että TYKS:in työmaa ruuhkauttaa läpiajoliikennenttä. Minusta vastaus ontuu pahasti. Fakta on, että kaupungin läpi kulkee edellämainittuja reittejä paljon enemmän liikennettä, kuin joen suuntainen liikenne niille syöttää. Siis - liikennenvalojen vihreä aalto em. kaduilla pidemmäksi.

Kyseisten väylien kriittisyys tuli hyvin esiin kesällä kun kaupunki päätti remontoida Martinsiltaa ja päällystää Aninkaistenkatua. Samaan aikaan! Keskellä päivää! Tuloksena täysin jumittunut kaupunki. Ainoa vaihtoehto Tampereen tien suunnalta Hirvensaloon olisi ollut ollut ajaa Hämeentien kautta.

Hirvensalossa Kakskerrantietä ei tarvitse rakentaa nelikaistaiseksi. Riittäisi kun kaikki risteykset muuttettaisiin kiertoliittymiksi, jolloin liikennevirta tulisi tasaisemmaksi. Kriittsimpiin jalankulkijaylityksiin (vrt. Wäinö Aaltosen koulun risteys ja laskettelukeskuksen risteys) voisi rakentaa alikulkutunnelit.

Ennen kuin kantakaupungin läpiajoliikennettä ei saada toimivaksi, on turha ihmetellä miksi Hirvensalon silta ei vedä. Tilanne olisi aivan sama, vaikka Sorttamen silta olisi paikallaan.

Haluaisin nähdä mitä kustannuslaskelmat Kakskerran tien kiertoliittymistä vs. nelikaistaistaminen. Kyllä kaupungilla on ollut varaa rakentaa niitä hiljaisemmillekin väylille.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lukijoilta