Perjantai 20.10.2017Kauno, Kasperi, Jesper, Jasper

Opettajan työnä on poimia rusinat pullasta

Koulujen digiloikasta riittää puhetta, mielipiteitä suuntaan ja toiseen sinkoilee jatkuvasti mediassa, kodeissa ja opehuoneissa.

Viime aikoina iso osa kirjoituksista on ollut negatiivisia, moni oppilas ja huoltaja on kauhuissaan digituputuksen pyörteissä.

Myös meillä opettajilla on monenlaisia kokemuksia opetuksen digitalisoinnista. Erityisesti lukion opettajia ahdistaa, kun sähköisissä ylioppilaskokeissa käytettävä Abitti-järjestelmä, usb-tikut tai nettiyhteydet toimivat epävarmasti.

Omat kokemukseni digiloikasta ovat yksinomaan positiivisia. Musiikinopettaja saa itse valita mitä koealustaa käyttää sähköisissä kokeissa. Oppitunneilla soitetaan ja sävelletään GarageBand-ohjelmalla, kännyköitä käytetään tiedonhakuun.

Valtaosa opetuksesta on silti edelleen dinosaurusten aikaista soittimilla soittamista ja laulamista, kynääkin käytetään.

Eräs kollega totesi närkästyneeseen sävyyn, että musiikinopettajat ”poimivat rusinat pullasta”.

Se tuntui ikävältä, melkein ehdin jo pahoittaa mieleni.

Mutta kun hetken mietin asiaa, huomasin, että juuri näin pitää olla, ja tässä on digiongelmien ydin.

Kun opettajalta viedään mahdollisuus rusinoiden poimimiseen, häneltä viedään mahdollisuus käyttää parhaiksi katsomiaan menetelmiä ja välineitä. Hänet pakotetaan ottamaan vähemmän hyvä, ja sellainen aiheuttaa harmeja.

Ja sitä napinaa, mitä mediassa ja kouluissa on kuultu. Helsingissä jopa kaavailtiin, että opetuksen pitäisi olla 70-prosenttista digiä.

Maailmalla tunnetuin esitys suomalaisen koulumaailman onnistumisista lienee Pasi Sahlbergin kirja "Suomalaisen koulun menestystarina". Siinä listataan koululaitoksemme ykköstykiksi tasa-arvo, yhtäläiset koulutusmahdollisuudet kaikille. Sitä digiloikka ei pohjimmiltaan uhkaa.

Heti kakkosena Sahlbergin listalla tulee opettajien ammattitaito ja luottamus tähän taitoon. Monessa maassa opettajaan ei luoteta, häntä ohjaillaan ja kontrolloidaan. Mutta Suomessa on jo nähty, että kontrolloiminen ei oikein toimi. Kun koulutarkastukset aikanaan lopetettiin, alkoi menestystarina. Luottamus ja vapaus tuovat laatua opetukseen.

Digiloikan ongelmat voidaan pelkistää kahden edellä mainitun ohjelman välille: Abitti tuli viime vuonna, GarageBand vuonna 2004. Veikkaan, että kun Abittikin ehtii teini-ikään, sen käyttö ei enää ahdista ketään. Eikä digitaalisuudesta tarvitse keskustella erillisenä asiana.

Tomi Norha

Musiikinope

Luostarivuoren koulu ja lukio

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Sijaiskärsijänä
"Veikkaan, että kun Abittikin ehtii teini-ikään, sen käyttö ei enää ahdista ketään. Eikä digitaalisuudesta tarvitse keskustella erillisenä asiana."...Näin varmaan on, mutta nyt sijaiskärsijänä tulee olemaan useampi ikäluokka lukiolaisia. Nykyiset ovat koekaniineja, kun järjestelmät on otettu käyttöön keskenreisinä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vakavoituminen hetkeksi
"Koulutarkastukset" on huono sanavalinta. Se henkilöityy koulutarkastajiin, joilla oli Suomessa vuosisatainen perinne. Hevosajurin matkassa kuljettiin talvisin auraamattomilla teillä ja yövyttiin kievarin huoneessa, jossa ei aina ollut lämmitystä. Voisin kuvitella, että koulutarkastaja välitti ideoita kyläkoulujen opettajien välillä. Oppilaat ehkä tunsivat jännitystä, mutta vierailu toi vaihtelua ja tunteen ulkopuolisen kiinnostuksesta. Digitalisaatio on ehkä korvannut koulutarkastajan työn.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vakavoituminen hetkeksi
Koulutarkastajat olivat varsin "turha joukko" kouluja kiertämässä ja opettajien työtä ja muuta koulutoimintaa seuraamassa. Oli hyvä, että sellaisesta järjestelmästä päästiin eroon. Tarkastajan lausunnot muutaman päivän seurannasta olivat "ympäripyöreitä" eikä niiden perusteella oikein pystynyt tekemään mitään muutoksia koulun käytäntöihin. Mutta aika aikaansa kutakin, kaikki muuttuu, koulukin ja oppimiskäytännötkin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.