Keskiviikko 18.10.2017Satu, Säde, Luukas

Turkuunko musiikkitalo?

Turun uudesta musiikkitalosta taas keskustellaan.

Kävelin taannoin ns. Hämähäkkitontin syrjää jokirannassa suuren oopperalaulajakaimani kanssa; hän on suuri fyysiseltä kooltaan, egoltaan ja taiteellisilta ansioiltaan. Tontin ja sillä sijainneen karun parkkipaikan kohdalla hän totesi: "Tohon se sitten tulee". Minä siihen kuin suurenakin oraakkelina: "Kuule, ei taida tulla sun eläessä, ei edes mun". Olen näet häntä noin 20 vuotta nuorempi.

Mutta hyvä, että edes keskustellaan. Esa Silanderin (TS 20.9.) puheenvuoro ansaitsee kuitenkin pari kommenttia.

On aivan totta, että uusi talo tai edes unelma siitä on monen kiven alla. Sen tiellä on monia kiistattoman järkeviä syitä, joita ei käy sivuuttaminen olan kohautuksella. Mitä tehdään vanhalla konserttitalolle? Millä rahoitetaan ns. vapaan kulttuurikentän toiminta?

Silanderin näkemyksen perusteina on kylläkin muutamia auttamattoman köykäisiä argumentteja.

Konserttitalossamme on epäilemättä tehty kaikin puolin ensiluokkaisia taltiointeja vaikka Brahmsista, mutta erinomaisia äänitteitä voidaan nykyajan mikrofoni- ja studiotekniikalla tehdä vaikka kanalan sivurakennuksessa, siinä tunkion naapurissa. Mutta konserttejapa ei kuunnellaankaan mikrofonien tai studioiden välityksellä vaan elävässä, akustisessa tilassa.

Toinen kökkö perustelu on Hämähäkkitontin parkkeerausjärjestely. Miten ihmeessä Silander keksii vedota sen ongelmallisuuteen samalla, kun Turku on jo päättänyt rakentaa melkein kokonaisen kaupunginosan aivan keskustan ytimeen, torin alle? Ei kai pysäköintiluola jokirannassa tai Samppalinnan mäen alla voi olla sen kummempi juttu; samalla se palvelisi teatteriakin.

Itse akustiikkakysymys on visainen. Helsingin uudehko Musiikkitalo on jo osoittautunut akustiikaltaan suureksi pettymykseksi, mikä kävi ilmi viimeksi Maj Lind -pianokilpailun yhteydessä. Koko kansainvälinen tuomaristo oli finaalin yhteydessä päivitellyt salin surkeutta, ja taiteilija Ralf Gothóni ilmaisi asian olevan julkinen salaisuus ja Suomessa tabu.

Kuitenkin talon akustiikan on suunnitellut alan ykkösguruna tunnettu Yasuhisa Toyota. Asiassa ei liene reklamaatio-oikeutta.

Mitä asiassa ikinä tehdäänkin, suossa on raivattavaa enemmän kuin Koskelan Jussilla aikoinaan, ja olen jokseenkin matti siitä, että minun sukupolveni ei saa uutta turkulaista musiikkitaloa nähdä.

Matti Lehtonen

Toimittaja

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Budjetti
Kaikkea voi saada jos on rahaa, Minua häiritsee tässäkin se että budjetti tullaan rakentamisvaiheessa ylittämään kaksinkertaisesti eikä kukaan ota vastuuta - jos rakentamiseen päädytään.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mielenkiintoista
Akustiikasta sen verran että miten sen laatua arvioidaan? Ongelmana on pitkään ollut se ettei orkesteri kuulosta samalta kuin levyllä hyvässäkään salissa ja uusia saleja on toteutettu vastaamaan levytyksen/kaiutinkuuntelun äänimaisemaa. Mikrofonithan ovat tunnetusti eri paikassa kuin yleisö, joten asia ei ole yhdentekevä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Rikkaitten etuoikeus
Miksi yhteiskunta maksaa hyvin toimeentulevien harrastukset ?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Rikkaitten etuoikeus
Kyllä musiikkia saa kuunnella köyhätkin. Se on eriasia, haluaako köyhät kuunnella musiikkia, kun itsesäälissä vellominen vie kaiken ajan. Ei tämä huvi paljoa edes maksa. Yhtä rikkaille kuin elokuvat yms. konsertit ja näytökset. Kulttuuri on kaikille.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Rikkaitten etuoikeus
Kulttuuri on kaikille, vaan kun rahat ei riitä edes sisäänpääsyyn saati johonkin muuhun. Ei muuten tunnu kivalta kyseinen pilkkana pitäminen, ei siinä mihinkään itsesääliin jää aikaa kun joutuu miettimään miten tästäkin päivästä taaskin selvitää.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Rikkaitten etuoikeus
Siis niin kauan kun Turussa on olemassa niin köyhiä ihmisiä että niillä ei ole varaa mennä konserttiin ei rakenneta uutta kallista konserttisaliako? Se voidaan tietysti sanoa kaikista kulttuuri-ilmaisuista. Ja samalla on häpeällistä että rikkaassa Suomessa ylipäätään on leipäjonoja. Mutta onko köyhyyden täydellinen poistaminen edes mahdollista? Neuvostoliitto ratkaisi nämä kysymykset siten että klassisen musiikin elävä esitys oli koko kansan oikeus ja valtio maksoi viulut. Samalla valtiolla oli oikeus puuttua siihen mikä oli "sopivaa musiikkia" ja tästä m.m. Sostakovits sai kärsiä. Vastaus joka tyydyttää kaikkia ei taida olla, mutta näillä näkymin uuden konserttitalon rakentaminen ei tapahdu nyt eikä seuraavan sukupolven aikana. Tapahtuuko se koskaan?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Akustiikkakysymys
Turun konserttitalossa on myöskin paikkoja missä akustiikka on kelvollinen. Toisaalta on paljon paikkoja missä tarvitaan korvatulppia kun lavalla soitetaan forte. Helsingin musiikkitalon akustiikka oli minulle suuri pettymys ja kirjoitin tästä Hufvudstadsbladetissa. Mutta tietysti tässäkin talossa löytyisi parempia paikkoja kuin orkesterin takana missä minä silloin istuin. Olen ollut Berliinin filharmonikkojen konserttitalossa, Bayreuthissa, Wienissä, Lontoossa ja Parisissa ja Tukholman Berwaldhallissa ja akustiikka on ollut erinomaisen ja jopa surkean välillä. Mutta en koskaan ole kokenut muualla kuin Turussa että olisin tarvinnut korvatulppia.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.