Maanantai 26.6.2017Jorma, Jarmo, Jere, Jeremias, Jarkko, Jarno

Raitiotiestä

Jorma Jäntille kysymyksiä kirjoituksesta ”Raitiotie on tulevaisuuden ratkaisu” (TS 17.6.). Mihin perustuu väite, että linjan vuorovälin ollessa viisi minuuttia, on järkevämpää järjestää joukkoliikenne raitioliikenteenä? Miksi sähköbusseissa istumapaikkoja olisi vähemmän kuin telibusseissa, jos pituus on sama? Miksi sähköbussit eivät sovellu mahdollisille raitiotiereiteille?

Jäntti väittää, että Turun asukasmäärä on riittävä raitiotien toteuttamiseksi. Mitä tämä tarkoittaa? Jos Turussa asuu Uittamolla, Hirvensalossa ja keskustassa yhteensä 250 000 asukasta, mitä sillä on tekemistä Varissuo–Runosmäki-linjan kanssa? Minkälaisia ovat kertomasi Ranskan ja Sveitsin kaupunkien olemassa olevien katujen leveydet verrattuina Turkuun? Ja viimeisenä: mitä järkeä on Turkuun, vaikka Suomen vanhin kaupunki onkin, suunnitella ja rakentaa 1800-luvun tekniikkaa?

Antti Rantanen, Uittamo

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

menneisyyden kolinavaunut
Vihreät ajavat menneisyyden kolinavaunuja melusaastetta levittämään ja lähemmäs puolet pysäkeistä katoaa jotta saadaan vauhtia näihin raskaisiin rautapyöriin. Veronmaksajat maksavat tästäkin miljardin kun vihreä populistiporukka nämä väkisin Turkuun vääntää.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: menneisyyden kolinavaunut
Menneisyyden kolinavaunujen käyttämää tekniikkaa ei tietenkään käytetä uudella, 2020-luvun kaupunkiraitiotiellä.

Nykyaikainen raitiovaunu, kuten kainuulaisen Transtechin kehittämä matalalattianien Artic-vaunu, on saanut paljon kiitosta juuri hiljaisuudestaan. Myös kumisukan sisällä betonilaattaan valettu raide on tärinävaimennettu ja paljon pitkäikäisempi kuin 50-luvun raitiotieraiteet.

Hieman harvempi pysäkkiväli lisää joukkoliikenteen sujuvuutta ja harvennus koskee ensisijaisest alueita, missä on vähän asutusta. Raitiotien onkin tarkoitus toimia nopeana runkolinjana.

Nykyaikaisella, liikennevaloetuuksin varustetulla raitiotiellä päästään 80 prosentin nopeuteen metron nopeudesta 20 prosentilla metron rakentamiskuluista.

PUusikylä voisi perehtyä aiheeseen eikä kirjoittaa perätöntä pötyä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: menneisyyden kolinavaunut
Raitiotie:

- levittää melusaastetta ja sen kirskunta kuuluu todella kauas varsinkin pakkasella (kokemusta pakkasella: Turku, Helsinki, Tukholma, Tallinna ja leudommissa keleissä: Brysseli, Praha, Lissabon, Pariisi, Zurich, Rooma). Yhtään hiljaista ei ole vielä ollut

- aiheuttaa tärinää ja lähitaloissa, joita ei ole paalutettu, jopa vaurioita

- On altis häiriöille, kolarit ja niiden johdosta syntyvät sähkön jakelun ongelmat katkaisevat koko liikenteen (busseilla ei ole tätä pelkoa)

- vaatii koko infran uudellen rakentamisen, kun kiskot asennetaan tai niitä sittemmin korjataan, mutta tätä ei ole huomioitu kustannuslaselmissa, kun sitä ei pysty tekemään

- vaatii uuden sillan tai kaksikin, mutta sitä ei ole otettu laskelmissa huomioon

- tukkii kaiken muun liikenteen, mutta se on ilmeisesti vihreiden fillaristien tavoitekin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: menneisyyden kolinavaunut
Mistä ihmeestä te tätä miljardia revitte? Tampereellakin budjetti on alle kolmasosa siitä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Tehkää se, vihreät!
En ole koskaan äänestänyt vihreitä. Mutta TS:ssa on kerrottu vihreiden vaalimenestyksen ehkä edesauttavan raitsikoiden tuloa Turkuu. Saatakin äänestää tulevaisuudessa vihreitä. Myös Kattelus kannattaa raitiotietä. Vasemmistoliitossa taisi olla joku vanha jäärä, joka vastustaa. Valtuutettujen ja puolueiden kannat näkyviin Turun Sanomiin. Kiertelemättä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Tehkää se, vihreät!
Vanhempana eläkeläisenä olen huolissani rahan riittämisestä tuleviin hoitoihini, en kannata sen kaivamista hyödyttömiin kiskoihin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Tehkää se, vihreät!
Ratikka on investointi, jolla tavoitellaan pitkällä aikavälillä merkittäviä säästöjä sekä kuntataloudellisia hyötyjä ja yksityisiä investointeja. Se kustannetaan investointilainalla joka pystytään maksamaan raitiotien tuomilla taloudellisilla hyödyillä. Raitiotieinvestoinnilla on myöskin merkittäviä työllistäviä vaikutuksia.

Ratikkarahoja ei oteta vanhusten hoitorahoista.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Tehkää se, vihreät!
Idealismi on idiotismia ja se kyllä heijastuu vihreiden talouden osaamisessa - tai siis oikeammin osaamatomuudessa.
Epärealistiset miljardin raitiotie hankkeet tilanteessa, jossa vanhusten hoitoon ja homekoulujen korjaamiseen ei löydy rahaa, on järjen köyhyyttä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Tehkää se, vihreät!
Ihmisillä menee näissä talousasioissa aina puurot ja vellit sekaisin. Ei investointirahalla makseta vanhuksia tai sairaita. Ne ovat kiinteitä kuluja. Ei niiden kattamiseksi voi ottaa lainaa (ainakaan ei kannata). Investoinnit tehdään aina lainarahalla vaikka kassassa olisi tuohta kuinka paljon. Tämä siksi, koska kaupungeilla ja valtioilla kannattaa olla velkaa. Maailmassa ei ole ainoatakaan velatonta kaupunkia tai valtiota, vaikka olisi varaa maksaa kaikki rästit heti pois.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Perehdy ja päättele sitten, mikä on väärää
Näillä kysymyksillä pelattiin suoraan ratikan pussiin. Älä kysele mielipidepalstalla, vaan perehdy.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Perehdy ja päättele sitten, mikä on väärää
Jos oikein ottaa perehtyäkseen, niin ei lopultakaan mikään puolla raitsikoita ja kyseessä on vaan puhdas idealistinen tunne.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Perehdy ja päättele sitten, mikä on väärää
Nimimerkki "Faktat on faktoja", voitko perehdyttää meitä perehtyneitä?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kotitehtävä jäi tekemättä
Tiedot Metzin bussijärjestelmästä, käytetystä bussityypistä ja väylän rakennuskustannuksista löytyvät julkisesti mm. Metzin kaupungin Internet-sivuilta. Myöskin bussityypin istumapaikkamäärä pitää paikkansa, asia olisi ollut helposti selvitettävissä pienellä vaivannäöllä tietoverkossa.

Tietämättömyys ei ole argumentti, eikä hyvää keskustelua synny, jos asioihin ei perehdytä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Kotitehtävä jäi tekemättä
Ei raitsikoita kannattavien joukosta ole tähänkään asti siis puoltavaa ja todella tutkittua tietoa tullut, mutta populistithan pelaavatkin lähinnä ihmisten tunteilla ja monitahoiset kokonaisuudet kuitataan yksinkertaistetuilla väitteillä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Kotitehtävä jäi tekemättä
Kuva nyt kuittaa yksinkertaistetuilla väitteillä? Et esittänyt itse ainoatakaan perusteltua tai tarkistettavissa olevaa argumenttia. Sen sijaan haukut vaan ihmisiä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pikaraitiotie
Edelleenkään kukaan ei ole tuomassa vanhoja raitiovaunuja Turun katukuvaan, ellei sitten museoraitiotiehanketta ruvettaisi ajamaan. Fakta on se, että pikaraitiotie on kustannustehokas ratkaisu joukkoliikenteeseen joka on myös houkuttelevampi asukkaiden kannalta. Veronmaksajien etu on tässäkin että hankitaan paras ratkaisu kokonaisuuden kannalta, eikä se, että mennään siitä mistä aita on matalin tai tässä tapauksessa, halvin.

Kannattaa pitää mielessä myös, että valtio tukee raitiotiehanketta. Kumipyörähankkeelle tukea ei ole tulossa, kulkivat ne sitten dieselillä, sähköllä taikka pyhällä hengellä.

Se, että pikaraitiotiehankkeita toteutetaan nyt kymmenissä kaupungeissa kertoo sen että ratkaisu on myös toimivin.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Pikaraitiotie
Ei ole olemassa mitään pikaratiotietä, kun se kerran halutaan Kauppatoria kiertelemään. Sen verran pitäisi keskiverto talonpoikaisjärjellä varustetun ihmisen ymmärtää.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Pikaraitiotie
Kauppatoria kiertämään? Ole hyvä ja katso linjakartat netistä. Ei olla mitään kauppatoria kiertämässä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ei mitään järkeä
Antti on oikeassa, ei ole mitään järkeä muutenkin ylivelkaisen kaupungin käyttää puoli miljardia euroa ikivanhaan liikennemuotoon harvojen kaupunginosien välille! Kaupungin, jonka kokonaistalousarvio pyörii 1,5 miljardin paikkeilla. Sote ensin kuntoon ja vanhusten huolto sekä turvapaikanhakijoiden elät.... kotoutus!

Olen jo aiemmin ehdottanut raitiotiesuunnitelman hautaamista syvälle toriparkin monttuun. Nykyinen Föli toimii oikein hyvin!
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ei mitään järkeä
Täysin samaa mieltä. Järjetöntä vouhotusta. Mutta kun ei ole ymmärrystä mistä ne rahat lopulta tulevat, eikä vastuuta verojen pitämisestä maltillisella tasolla, niin niin siinä sitten ratikka loistaa vihervassujen verotusta rakastavissa silmissä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ei mitään järkeä
Sote on maakunnan asia ja se hoidetaan maakunnan rahoilla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ei mitään järkeä
Essi, mistähän se maakunta rahansa ottaa. Ei kai sillä ole omaa setelipainoa?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastauksia
Jos vuoroväli on busseilla 5 minuuttia, johtaa se siihen, että autot ovat liikennevaloissa jonossa. Ja jos busseilla halutaan raitiotien kapasiteetti, pitää yksikköjä olla paljon enemmän. Silloin ajorata on busseista keltainen.

Sähköbussit sopii raitiotiereiteille mainiosta, mutta kun se kapasiteetti. Nykyiset sähköbussit linjalla 1 ovat pienempiä, kuin telibussit.

Turussa on leveät kadut, etenkin siellä mihin raitiotie on suunniteltu. Hämeenkadulla on parhaimmillaan viisi kaistaa, parkkipaikat, pyörätiet sekä jalkakäytävät molemmilla puolilla tietä. Voisiko tämä mantra kapeista kaduista jo unohtua. Teette itsenne hölmöiksi.

1800-luvun tekniikka? Samalla tavalla se on 1800-luvun tekniikkaa, kuin sähköauto tai diesel-moottori. Vesivoima on 2000 vuotta vanhaa teknologiaa. Kaikki nämä ovat kuitenkin muuttuneet aika paljon ajan saatossa. Tämä toinenkin mantra tekee argumenteistanne hölmöjä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vastauksia
Vuoroväli 5 minuuttia ja pysäkille matkaa 500m = ei kiitos.

Kauppatorin ympäritön ja sinne johtavat kadut ovat kapeat. Totuus nyt vaan on, että ratikka tarvitsee vähän muutakin kuin poikkeuksellisen leveän Hämeen- ja Uudemaankadun.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vastauksia
Niin busseillahan tosiaan oli tuo minimissään 5 minuutin vuoroväli. Ja jos pysäkki on kaukana, muuta lähemmäksi. Niinhän se toimii bussipysäkkienkin kanssa. Ei aina voi olla alle 500m joka paikkaan ja alamäkeä molempiin suuntiin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mahdollisuuksia
Raitiotie mahdollistaisi keskustan väitettyyn keskustan pysäköintiongelmaan. Eli pysäköintitila vaikkapa Varissuolle ja siitä pikaratikka keskustaan.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Mahdollisuuksia
Haaaa, miten vihreän katsantosi kautta paljastat koko hankkeen taustalta todellisen syyn - koko henkilöatuoliikenteen tekeminen mahdottomaksi kantakaupungissa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Mahdollisuuksia
Ai että, se olisikin hyvä idea. Harmi vaan, että se ei tämän hankkeen puitteissa toteudu. Louhikin on jo rakennettu, joten kauppatorin laidalle pääsee suoraan parkkihallista jatkossakin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Tehkää se, vihreät!
On lähes ymmärrettävää että joku kaupunginhallituksen uusi pj Kattelus (60 000e:n palkkiolla) kannattaa raitiotien rakentamista, koska hänellä on opiskelijana vielä varsin suppea näkemys kokonaisuuksista ja kaupunkilaisten tarpeista. Raitiotievouhotus antaa erinomaisen tavan tuoda itseään esille, jos muuta sisältöä ei pysty esille tuomaan. Vihreät ovat varsin kokoomuslainen puolue, rikkaruohot yritetään vain peittää viherkatteella. Ratikkalobbaus on ollut varsin häikäilemätöntä, aitoon kokoomuslaiseen tyyliin.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vast: Tehkää se, vihreät!
Onneksi anonyymillä kommentoijalla TS:n kommenttipalstalla on vahva ja jykevä kompetenssi kaupunkirakentamiseen verrattuna pj Kattelukseen.

Toimivan joukkoliikenteen haluaminen ei ole vouhotusta. Raitiotie nimenomaan palvelee kaupunkilaisia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vast: Tehkää se, vihreät!
Mitä häikäilemätöntä on täysin asiallisessa ja ainoastaan faktoja sisältävässä kirjoituksessa?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vast: Tehkää se, vihreät!
Kyllä nuorilla riittää unelmia ja hyvähän se on, mutta nyt olisi kyllä syytä olla realisti. Lobbaus ei ole Kokoomuksesta lähtöisin, vaan verotushimoiset vihervassut ovat sen takana ja vihreät sen vuoksi, jotta kaupunkiin ei sen jälkeen pääsisi enää kuin pyörillä tai kävellen. Vanhuksista ja liikuntaesteisistä ei ole niin väliä, vaikka pysäkkiväli tulee olemaan minimissään 600m.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vast: Tehkää se, vihreät!
F.V.H., kaupungin palvelut eivät aina paljoa kiitosta kansalaisilta saa, mutta säännöstä on yksi poikkeus, joukkoliikenne Föli. Miksi ainoa toimiva ja kiitosta saava palvelu pitäisi torpata, sillä palautteesta päätellen se nimenomaan palvelee kaupunkilaisia. Ja tämä on niitä tutkittuja faktoja, jonka poliitikkojemme soisi ottavan pohdintansa lähtökohdaksi. .

Raitiovaunua lobbaavat nyt rankasti ne tahot, jotka tulevat rahastamaan rakennusvaiheessa hankkeella. Vihervasemmisto on lobbaukselle otollinen kohde, siellä taholla kun ei ole ollut koskaan huolta siitä, mistä rahat hankitaan.

Turku tarvitsee asukkaita palvellakseen toimivan päivähoidon, koulujärjestelmän, terveydenhuollon, vanhustenhuollon (vanhuksia ei vihreiden maailmassa ole olemassakaan) ja kulttuuripalvelut, jotka toimivat vetovoimatekijänä myös turisteille. Nämä sektorit kaipaavat jatkuvasti lisärahoitusta ja on turhaa puhua, että näin suuri (ja turha) investointi ei rasittaisi käyttötaloutta. Ei yksityinen henkilökään osta miljoonataloa, jos raha ei riitä jokapäiväiseen elämiseen.

Kustannuksissa pitää huomioida myös se, että miljardipanostuksella keskustassa pyörivä ja kahteen lähiöön kulkeva raitiotie palvelee pientä osaa kaupunkilaisista, ja tämän rinnalla on kuitenkin ylläpidettävä laajaa bussiverkostoa. Busseja tarvittaneen vielä noissa lähiöissäkin kuljettamaan vanhenevaa väestöä kantamuksineen harvoilta raitiotiepysäkeiltä lähemmäs kotia. Se, että raitiovaunu kulkee vähän nopeammin tietää näiden lähiöiden asukkaille merkittävää palvelun heikentämistä. Vain nuoret ja terveet jaksavat juosta näitä puolen kilometrin pysäkinvälejä ja kaikesta voi päätellä, että heidän ehdoillaan tätä(kin) hanketta viedään eteenpäin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vast: Tehkää se, vihreät!
Eihän ratikka Föliä torppaa, vaan täydentää. Eikä näin suuri investointi rasita käyttötaloutta, ei ainakaan näillä koroilla. Kyllä itse ostaisin miljoonatalon jos saisin rahaa samoilla ehdoilla kuin Turun kaupunki.

Jos Maria perehtyisit hankkeeseen, tietäisit, että raitiotielle suunnitellaan kattavaa bussien varaan rakentuvaa syöttöliikennettä. Ja olet aivan oikeassa, että busseja tarvitaan vastedeskin. En tiedä mistä olet saanut käsityksen, että raitiotie vaikuttaisi busseihin mitenkään, paitsi suoraan niihin linjoihin, jotka se korvaa.

Sen minkä ehkä harvemmissa pysäkeissä menettää, huonosti liikkuvat saavat kyllä korkoineen takaisin tasaisessa kyydissä, avorahastuksessa, luiskallisissa seisakkeissa ja mahdollisuudessa rullata kyytiin vaikka rullatuolissa suoraan pysäkiltä omin avuin. Etäisyys pysäkkiin on ainoa näistä johon voi itse vaikuttaa: muuttamalla pysäkin viereen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Uskottavuudellakin on rajansa
Luettuani Jorma Jäntin lobb...anteeksi...mielipiteen, niin mieleeni tuli välittömästi vanha viisaus: "Jos jokin kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta...niin se hyvin suurella todennäköisyydellä myös on sitä."
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Uskottavuudellakin on rajansa
Mikä tekstissä oli mielestäsi lobbausta? Oliko jokin kohta, joka ei mielestäsi perustu faktaan ja pystyt tämän myös lähteillä kumoamaan?

Näyttää ottavan koville, kun Turku haluaa siirtyä 2000-luvulle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Uskottavuudellakin on rajansa
No Jäntti onkin ratikka uskovainen, eikä hän uskonssaan horju, vaikka faktat olisivat kuinka häntä vastaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Uskottavuudellakin on rajansa
Voitko määritellä käsitteet "fakta" ja "lähde"? Mistä voi tietää niiden olevan objektiivisia, puolueettomia näkemyksiä?

Kukaan ei tee laajoja tutkimuksia pelkästä elämänilosta, vaan tilaaja maksaa itselleen sopivista tutkimustuloksista. Se kannattaa aina pitää mielessä, kun joku projekti alkaa näyttää liian ruusuiselta.

Minulla ei ota koville muu kuin se, että näissä tarinoissa annetaan, täysin tarkoituksellisesti, kuva että asiassa ei ole mitään, siis mitään, negatiivisia puolia. Nimenomaan se vie tällaisilta kritiikittömiltä jutuilta uskottavuuden. Olkiluoto 3 ja Talvivaarakin olivat aikanaan erinomaisen haluttuja 2000-luvun "idioottivarmoja" tulevaisuusprojekteja...

Miksi muuten kiihdyit...jos kerran näet tulevaisuuteen ja tiedät 100% varmuudella olevasi oikeassa?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.