Keskiviikko 16.8.2017Aulis

Sote-uudistus etenee –

paranevatko palvelut?

Miten kiireellinen hoito ja päivystys saadaan toimimaan kaikissa maakunnissa? Miten turvataan ikä-ihmisten kotihoidon, palveluasumisen ja ympärivuorokautisen hoidon nopeasti kasvavat tarpeet? Miten kaikkien ihmisten tarvitsemat peruspalvelut ja lähipalvelut saadaan toimimaan uudessa hallinnossa?

Kysymyksiä on paljon. Kansalaisten huoli on aiheellinen. Sote-uudistuksen valmistelu on kulkenut hallinto edellä. Onko ihminen unohtunut?

Palvelut pitää saada oikeaan aikaan, oikeassa paikassa ja oikeaan vaivaan. Hoito- ja palveluketjujen pitää toimia eikä asiakas saa pudota palvelujen väliin tai joutua pompoteltavaksi luukulta toiselle. Toiminnallinen muutos ja uudistus edellyttää aina riittäviä resursseja, asiantuntijuutta ja ammattitaitoa, yhteistä sitoutumista tavoitteisiin, hyvää johtamista ja motivaatiota kaikilla tasoilla koko organisaatiossa.

Se vaatii paljon työtä, joka tehdään käytännön tasolla – niin maakunnissa, kunnissa kuin niiden kaikissa sote-palveluissa ja toimintayksiköissä.

Tärkein tavoite on järjestää ja tuottaa sosiaali- ja terveydenhuollon peruspalvelut nykyistä paremmin.

Lääkäriin ja sosiaalityöntekijän puheille tulee päästä kohtuullisessa ajassa ja jokaisen pitää saada tarvitsemansa hoito ja palvelut.

Sote-uudistuksen laajuuden takia on välttämätöntä vaiheistus ja huolellinen muutossuunnittelu. Hyviä työyhteisöjä ja hyviä käytäntöjä ei pidä lopettaa tai sekoittaa, vaan käyttää hyödyksi ja opiksi uudessa maakunta- ja sote-hallinnossa.

Laajaa järjestöjen, säätiöiden ja vapaaehtoistoiminnan palvelutuotantoa ei saa vaarantaa kaiken palvelutoiminnan yhtiöittämisellä ja kilpailuttamisella. Halvempi hinta ei takaa laatua ja voi pitemmällä aikavälillä johtaa huonompiin palveluihin ja kustannusten kasvuun. Palvelujen leikkaukset ja väärät säästöt voivat johtaakin kustannusten nousuun.

Valinnanvapaus ei saa liiaksi ohjata palvelujen järjestämistä. Kolmas sektori voi tuottaa hyviä palveluja, jotka on räätälöity asiakkaiden erityistarpeet ja vaatimukset huomioon ottaen. Vammaisjärjestöjen palvelut ovat tästä hyvänä esimerkkinä.

Maakuntahallinnon ja sote-uudistuksen suurin haaste on ikääntyvä Suomi. Vanhuspalvelujen hyvä toteutus on useissa kunnissa yhä vaikeampaa. Ympärivuorokautisen palveluasumisen ja vanhusten kotihoidon ongelmat ja puutteet vaativat pikaisesti lisää resursseja ja uusia toimintamalleja.

Siirtyminen ennaltaehkäiseviin palveluihin, kotihoidon ja kodinomaisten asumispalvelujen lisäämiseen ja kuntouttavaan palvelu- ja hoitotoimintaan on utopiaa ilman todellista satsausta henkilökunnan lisäämiseen ja toimintaresursseihin. Teknologia ja robotit eivät ole inhimillinen vaihtoehto.

Valinnanvapaus on hyvä asia, jos se on todellista valinnanvapautta.

Valinnanvapauden toteuttaminen niin, että ihmisten yhdenvertaisuus aidosti ja maksukyvystä riippumatta toteutuu, on koko sote-uudistuksen uskottavuuden ja onnistumisen tärkein asia.

Palvelujen tasa-arvoisesta ja oikeudenmukaisesta järjestämisestä on pidettävä kiinni. Se ei saa sivuuttaa niitä ihmisiä, joilla ei ole mahdollisuutta, kykyä, tietoa tai varaa valinnanvapauteen. Ja se ei saa johtaa tilanteeseen, jossa toiset saavat hyviä palveluja ja toiset huonompia.

Oma lääkäri, oma sosiaalityöntekijä tai oma kotihoitaja on valinnanvapauden hyvä asia, joka lisää asiakkaan luottamusta ja tuo parempaa palvelua.

Sote-uudistus on tämän vuosikymmenen ykkösasia ja myös julkisen talouden kustannusvajeen poistamiseksi tehtävistä ratkaisuista kaikkein pitkävaikutteisin. Se koskettaa meitä jokaista – vauvasta mummoon ja vaariin.

Uudistus pitää toteuttaa niin, että se luo edellytykset paremmille palveluille. Se on tehtävä ihmisiä ajatellen päätavoitteena terveyden edistäminen ja sosiaalinen hyvinvointi.

Osaavat sosiaali- ja terveystoimen työntekijät rakentavat ja tuottavat paremmat palvelut. Tärkeintä on aina ihminen – niin asiakkaana, potilaana kuin palvelujen tekijänäkin.

Risto Kapari

Sosiaalineuvos (eläkkeellä)

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Valinnan vapaus
Aion käyttää valinnan vapauttani tulevaisuudessakin ja vaatia edelleen laadukasta julkista terveydenhoitoa itselleni, ilman Mehiläisiä ja Terveystaloja.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ei tarvita yksityisiä: Kunnissa laatu ja jonotusajat säädetään lailla
— Jatkuvaa kallista listautumis- ja kapitaatiohallintoa
ei tarvita.

— Ei tarvita kymmenniä vuosia kestävää julkisen ja yksityisen kilpailua "laadun parantamiseksi ja jonojen poistamiseksi". Millä vuosikymmenellä laatu on hyvä?

Yksinkertaisesti eduskunta säätää laatua koskevat lait:

— Kun tiettynä päivänä astuu voimaan jonojen poistolaki ja sitä vastaava lääkäreiden ja korjeakoulun käyneiden sosiaalityöntekijöiden lukumäärän mitoituslaki, niin ei tarvita yksityisiä "kirittämään".

— Valtio antaa rahat suoraan voittoa tavoittelemattomille kunnille perustuslain 6 §:stä ja 121 §:stä johdetun rahoitusperiaatteen mukaisesti. Kunnat eivät piiloudu hallintarekisteriin ja siirrä itselleen perustuslaillisesti kuuluvia, 20 miljardia "kilpailijoiden", riskisijoittajien riskien maksuun ja ulkomaille.
_

Mitä vikaa nykyisessä perustuslaillisessa sotessa on:

Sama demokratia päättää kaikesta.

Nykyisin suoralla vaalilla valittu kunnanvaltuusto

1) järjestää palvelut — mitä, missä, milloin, millä tavalla

- Eduskunnan kaikille Suomen kunnille säätämän (esim. lääkärien mitoituksen ja jonojen poistolain) ja rahoittaa jonojen poiston saamillaan sote-valtionosuuksilla.

- Lisäksi kunnan asukkaiden maksamilla veroilla saadaan tarvittaessa vielä paremmat palvelut kuin eduskunta on säätänyt: Esimerkiksi vanhustenhoidon hoitajamitoituksesta sekä lääkäreiden ja sosiaalityöntekijöiden mitoituksesta sekä koulutusmäärien nostosta.

2) Kunnat tuottavat palvelut suoralla vaalilla valitun kunnanvaltuuston tekemin päätöksin noudattamalla eduskunnan säätämiä laatulakeja.

— Jokaisella valtakunnan kunnalla on sama eduskunnan säätämä, laadun määrittelevä ja eri palvelujen jonojen poiston, laki.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
sotesotesote
Sivukorvalla olin kuulevinani, että päivystys tulee vain maakuntien sotekeskuksiin. Mielestäni tulisi vaatia, että myös kaikki sote-keskuksiksi ilmoittautuvat pörriäiset, herhiläiset ja kimalaiset joutuisivat järjestämään ympärivuorokautisen päivystyksen. Lisäksi asiakasmaksujen suuruudesta pitäisi keskustella jo nyt.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: olet oikeassa, asiakasmaksuista puhuttava nyt!
Myös siitä syystä, että jo tällä hetkellä asiakasmaksut, omavastuuosuudet ja sairaalan hoitomaksut ovat niin taivaita hipovia pienituloisten kohdalla, että yhä useampi köyhä ihminen kieltäytyy sairaudenhoidosta, tai hän ei edes uskalla mennä lääkäriin koska tietää ettei kuitenkaan selviytyisi kaikista mahdollisesti tulevista hoitokuluista.

Poliitikot lukevat papereistaan, että kyllä kunnan sosiaalitoimi auttaa köyhiä ja kipeitä selviytymään yllättävistä ja isoista sairaudenhoitokuluista täydentävän, ennaltaehkäisevän toimeentulotuen muodossa. Mutta käytännössä, ihan oikeassa elämässä, sosiaalityöntekijät voivat myöntää täydentävää toimeentulotukea vain kolme kuukauden ajan. Sen jälkeen ongelmaksi muodostuu lähes säännönmukaisesti asiakkaan liian kallis vuokra.

Jos asiakas ei löydä niin halpaa vuokra-asuntoa kuin mitä kuntapäättäjät ovat kohtuuvuokraksi sanelleet, ei asiakas myöskään voi laskelmien mukaan saada enää tukea kaikkiin sairaudenhoitokuluihinsa, hänen vuokramenoistaanhan hyväksytään vain poliitikkojen määrittelemä kohtuuvuokra.

Etenkin yksinasuvat, jotka joutuvat moniin tutkimuksiin ja esim. syöpähoitoihin, sairastuvat usein psyykkisestikin, kun yrittävät selviytyä mahdottomasta tehtävästä eli löytää tuosta noin vain erittäin halpa vuokrayksiö. Näitä tapauksia on Turunkin sosiaalitoimessa ja TVT:n asuntojonoissa kohtuuttoman usein.

Jos asiakas kokee, että lain edellyttämä tarveharkinta täydentävän toimeentulotuen myöntämisessä ei hänen kohdallaan toteudu, hän voi aina tehdä muistutuksen. Jos hän ei sairaudeltaan pysty sitä tekemään, ongelmat tarveharkintaan perustuvassa toimeentulotuessa jäävät pimentoon. Ja näin aina käy, ja säästeliäisyyteen pyrkivien sosiaalitoimen yksiköitten johtoportaan mielestä hyvä niin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.