Perjantai 22.9.2017Mauri

Onko sote-valinnanvapaudessa valuvika?

Sote-lakiesitykset ovat lausuntokierroksella. Valinnanvapaus herättää ristiriitaisia ajatuksia ja tunteita. Monet arvostetut asiantuntijat ovat esittäneet kovaa kritiikkiä tehtyihin esityksiin. Valinnanvapaus näyttää nousevan myös yhdeksi kuntavaalien pääteemoista.

Hallituksen puoliväliriihi tuo tilanteeseen oman jännitteensä. Sote-lait on pian saatava eduskunnan käsittelyyn.

Sote-uudistuksen pääasia on turvata kaikkien kansalaisten yhdenvertainen palvelujen saanti asuinpaikasta riippumatta ja parantaa hoitoon pääsyä. Perusterveydenhuoltoa tulee vahvistaa ja lähipalvelut turvata kaikkien kuntien asukkaille.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen integraation ja yhteistyön pitää toimia kaikilla tasoilla. Lääkäriin tai sosiaalityöntekijän puheille pitää päästä ajallaan ilman kohtuutonta jonotusta ja hoitoketjun pitää toimia ilman viiveitä, katkoja ja pompottelua paikasta toiseen.

Julkinen sosiaali- ja terveydenhuolto on kuntien järjestämisvastuulla ja toimii kuntien ja valtion verovaroilla. Suomen perustuslaki säätää sen, että kaikkien kansalaisten on saatava toimeentuloturva ja riittävät sosiaali- ja terveyspalvelut.

Valinnanvapauden uudet lait eivät saa johtaa ristiriitaan perustuslain kanssa tai vaarantaa kaikille kansalaisille kuuluvaa oikeutta yhdenvertaisiin peruspalveluihin.

Sote-uudistuksen valmistelua johtava alivaltiosihteeri Tuomas Pöystikin lausui huolensa siitä, että valinnanvapausmallia pitää korjata niin, että kaikkien kansalaisten yhdenvertaisuus toteutuu maakunnasta tai asuinkunnasta riippumatta.

Kolmas tärkeä tavoite sote-uudistuksessa on toimintoja uudistamalla ja järkeistämällä hillitä kustannusten kasvua. Asetettu tavoite on kova: Saada aikaan kolmen miljardin säästö vuoteen 2030 mennessä.

Samaan aikaan vuoden 2019 alusta toteutetaan maakuntauudistus, joka merkitsee valtavaa päätöksenteon ja kuntahallinnon muutosta sekä henkilökunnan siirtoa kunnilta maakunnille. Yli puolet kuntien nykyisistä verotuloista ja kustannuksista siirtyy maakunnille, jotka ottavat järjestämisvastuun sosiaali- ja terveyspalveluista alueellaan. Varsinais-Suomessa lähes 23 000 kuntien työntekijää siirtyy maakunnan palvelukseen.

Valinnanvapauden toteuttamiseksi valmistellaan kaikkien kuntien sote-palvelujen yhtiöittämistä. Perusteluna on esitetty julkisten ja yksityisten palvelutuottajien saaminen samalle lähtöviivalle sekä palvelujen kilpailuttaminen.

Miksi valinnanvapaus nostetaan näin suureen rooliin? Se ei koske kuin rajattua osaa palveluista. Käytännössä kysymys on lääkäriin pääsystä ja kiireettömistä perustason sote-palveluista.

On myös muistettava maamme lakisääteinen työterveyshuolto, joka palvelee puoltatoista miljoonaa työssäkäyvää kansalaista ja tarjoaa nopean lääkäriin pääsyn. Tämän lisäksi on jo nyt valinnanvapaus mennä yksityisille lääkäriasemille, jotka hoitavat nopeasti miljoonia asiakaskäyntejä vuosittain.

Kaikki akuutti ja kiireellinen sosiaali- ja terveyspalvelujen päivystys, ensiapu ja sairaanhoito, pääosa sairaanhoitopiirien ja keskussairaaloiden toiminnasta, monet lakisääteiset erityispalvelut sekä viranomaisten vastuulla olevat, esimerkiksi lastensuojelun ja psykiatrisen terveydenhuollon palvelut jäävät valinnanvapauden ulkopuolelle. Tämä toimintakokonaisuus käsittää 75 prosenttia kaikista sote-palveluista.

Näiden palvelujen toimintakyky on turvattava yhdenvertaisesti kaikissa maakunnissa ja kaikilla alueilla. Sote-uudistuksen iso asia onkin sote-palvelukokonaisuuden toiminnallinen uudistaminen – ei lääkärin vastaanotoille pääsy.

Valinnanvapaus oikein rajattuna on hyvä renki, mutta huono isäntä. Se ei saa johtaa yksityisten suurten yhtiöiden kasvavaan markkinaosuuteen julkisten sosiaali- ja terveyspalvelujen kustannuksella. Vaarana on myös kustannusten kasvu tavoitellun säästön sijasta.

Hyvin toimivia kuntien perustason ja erikoissairaanhoidon sote-palveluja ei tule valinnanvapauden nimissä purkaa tai sekoittaa. Kunnat ovat edelleen julkisten sosiaali- ja terveyspalvelujen tärkein tuottaja. Kuntapalvelujen yhtiöittäminen ei muuta tätä tosiasiaa.

Valinnanvapaus ei saa johtaa alueelliseen eriarvoistumiseen ja kansalaisten epätasa-arvoon palvelujen saannissa. Tuleva sote-vero on täysimääräisesti käytettävä julkisten sote-palvelujen hyväksi.

Risto Kapari

Sosiaalineuvos (eläkkeellä)

Turku

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Kokonaisuus on ongelma
Valuvikoja on pitkä lista maakuntalaissa ja sosiaali- ja terveyspalvelulaissa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Miten on ?
Kuka järjestää, kuka tuottaa ? Tämä jäi kirjoituksessa epäselväksi; itse luulin, että maakuntatasolla on järjestäjävastuu ja tuottajatasoja on tasavertaisesti , ei priorisoituneesti ( " tärkein tuottaja") ja laadukkaasti enemmän kuin yksi, eikä vain kunta.

Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kapari tietää
miten kaiken pitäisi toimia. Miten tuo tai tämä tulee järjestää
Sotessa. Näistä asiantuntijaneuvoista on kuitenkin hyvin pitkä
matka tilanteeseen, jossa kaiken voi sanoa toteutuneen. Alueelliset valtavat erot mm luovat kovan haasteen
yhdenvertaisuuteen pääsemiselle.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Kapari tietää
Valuvikaa on rutkasti, jos edes asiantuntijat eivät saa mitään selkoa mistään. Kukaan ei tiedä missä mennään, mitä tehdään... Kannattaisi pitää tauko, jotta papereille saataisiin selkeää tietoa kaikesta, eikä mitään kepulikieltä, josta kukaan ei pysty erotteleemaan, onko totta vai tarua!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Kapari tietää
Onko sulla jotain nimenomaan Kaparia vastaan? Kirjoituksessa kuvataan soten tavoitteita, haasteita ja ongelmia hyvin samaan tapaan kuin monissa muissa kannanotoissa. Nähdäkseni hän ei ole sen kriittisempi kuin moni muukaan, eikä väitä tietävänsä kaikkea. Hänhän jakaa mm. oman huolesi alueellisesta yhdenvertaisuudesta?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Kapari tietää
Ei suinkaan ole mitään vastaan, vaan yritys kuvata miten
supervaikean kokonaisuuden kanssa ollaan tekemisissä.
Kyllä purskaus taisi nyt tulla kuitenkin tätä nimimerkkinä
käyttävältä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Kapari tietää
Nimimerkki "tot" 11:27 kirjoittaa:

"Alueelliset valtavat erot mm luovat kovan haasteen yhdenvertaisuuteen pääsemiselle."

Tulee mieleen Jyrki Kataisen (kok.) ja Jutta Urpilaisen (sd.) hallituksen sotemallit, jotka joutuivat perustuslaillisiin ongelmiin demokratian vuoksi; kysymys oli vaikutusvallasta ja maksajan asemasta.

— Nyt maksajana on valtio: demokratialla ei ole väliä perustuslakiasiantuntijoille merkitystä!

Kuinka pääministeri Sipilän (kesk.) ja ulkoministeri Soinin (ps.) hallituksen malli on muka demokratialtaan perustuslain mukainen? Ovatko perustuslakiasiantuntijat niin häkellyksissä tai saavuttaneet jotakin itselleen"perustuslakipoliittisesti" tärkeää, että nyt voi vähätellä asioita? Ainaki oikeuskansleriksi pyrkivä Siplän käsikassara Tuomas Pöysti tuntuu löytävän aina aukon perustuslaista.

Yhtenä suomalaisten yhdenvertaisuuteen liittyvänä lisäpiirteenä voi jo lisätä ongelmalistaan demokratian yhdenvertaisen toteutumisen epäonnistumisen maan nykyisen hallituksen ja opposition sote–maakunta-demokratiassa.

Pääministeri, Keskustapuolueen pj. Sipilä puhui eduskunnassa demokratian "vahvistumisesta". Ehkä se vahvistuu Keskustapuolueelle ja Kokoomukselle:

— mutta vahvistuuko vai heikkeneekö lähidemokratia ja yksittäisten (yksilön) henkilöiden demokraattinen yhdenvertaisuus, kun tarkastellaan yksilöitä kunta kunnalta, taajama taajamalta?

— Vaikutusvalta on suurissa kaupungeissa asuvilla (vrt. "isäntäkunta").

Ainakin kolme suurinta puoluetta laskevat yhteistyötä ja vain omia "poliittisia voittojaan" tulevina istuntokausina. Onko perustuslakiasiantuntijat osattu ajaa umpikujaan?

Tekevetkö edes perustuslakiasiantuntijat perustuslaillista maakuntademokratiaa?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pakko ruotsi
Nykyiselläkin tekniikalla voidaan jo tulkata kieliä simulttaanisesti. En ymmärrä tätä nuorten nöyryyttämistä pakkoruotsilla. Miksi nuo 4 prosenttia voivat vaatia kahta kotimaista kieltä Suomessa, kun nyt jo nähdään nuorten vaihtavan puhekieltä englantiin. Emmekö voisimme keskittyä Suomenkielen suojelemiseen ja tunnustaa teknisen kehityksen menneen jo ohi "virasto ruotsinkielen " vaatimukseen. Nyt jo pystytään tietokoneilla kääntämään kielet toisiin sekunneissa. Aloita siinä sitten 7 vuoden pänttäys aivan turhaan.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.