Sunnuntai 24.9.2017Alvar, Auno

Yhteiskuljetukset joukkueille merkittävä kuluerä

Kimmo Mäkinen kirjoittaa (TS 5.3.) yhteiskuljetusten käytöstä juniorijoukkueiden pelimatkoilla. Kirjoitus kuvaa hyvin sitä ristiriitaisten vaatimusten aallokkoa, jossa seurakenttä joutuu 2020-luvulle mentäessä toimimaan.

Lähes viikoittain kuulemme julkisesti puheenvuoroja lasten harrastusten korkeiksi kohonneista hinnoista, mutta samaan aikaan seuroille esitetään perusteltuja vaatimuksia joukkueiden toiminnan tason nostamisesta kustannuksia kasvattavalla tavalla, kuten bussimatkustamista lisäämällä.

Pitkien etäisyyksien harvaan asutussa Suomessa on asiallista herätä kysymään, miten mielekkäitä korkeiksi kohoavat matkustamisen kulut ovat osana lasten ja nuorten harrastusten kokonaiskustannuksia.

Muutamia suurimpia seuroja ja kustannuksiltaan kalleimpia lajeja lukuun ottamatta suurimmassa osassa suomalaisista joukkuelajien seuroista joukkueet vastaavat itse aiheuttamistaan kustannuksista.

Jos joukkue haluaa käyttää pelimatkoihinsa bussia, kohdistuu lasku suoraan kyseisessä joukkueessa harrastavien lasten vanhemmille. Seura ei siis säästä tai hyödy mitään siitä, käyttääkö seuran yksittäinen joukkue busseja tai omia autoja pelimatkojen toteuttamiseen.

Kyse on enemmänkin siitä, että bussimatkan kustannukset lisäävät vanhempien joukkueelle maksamia pelaajakohtaisia välittömiä kausimaksuja, kun taas omien autojen käyttö pelimatkoihin tuntuu vanhempien taskussa lähinnä välillisenä kuluna autoa tankatessa.

Useat joukkuepalloilulajien seurat ovat antaneet joukkueillensa selkeät suositukset siitä, miten peli- ja turnausmatkat tulee toteuttaa.

Tyypillisimmillä määritetään, että vähintään tuntia pidemmän yhdensuuntaisen ajomatkan vaativat peli- ja turnausmatkat tulisi tehdä busseilla. Seurojen johtohenkilöt tuntevat tältä osin hyvin riskit ja mahdolliset vastuut, ja heidän näkökulmastaan bussien käyttö on erittäin perusteltua.

Suuressa osassa seuroista joukkueiden ja ryhmien vanhemmat päättävät viime kädessä joukkueen kausibudjettia hyväksyessään myös ryhmän liikkumistavat. Tämä on perustelua, koska vanhemmat myös maksavat laskun. Suuressa osassa seuroista joukkue saa myös itse valita ja näin kilpailuttaa kuljetuksia tarjoavat bussifirmat.

On harmillista, jos jossakin seurassa tällaiset joukkuetoiminnan perusasiat eivät toteudu.

Aivan toinen ja jonkin verran keskusteluakin herättänyt kysymys suomalaisen junioriurheilun kannalta on, miten järkevää ylipäätään on, että joukkueita ajelutetaan pitkin poikin Suomea pelien perässä.

Lähes lajissa kuin lajissa C-juniori-ikäluokista eteenpäin yksittäisiä otteluita voidaan pelata SM-sarjojen osalta toisella puolella Suomea. Tätä on perusteltu tarpeella saada ikäluokan huipuille riittävän laadukkaita otteluita.

Itseni on vaikea nähdä, voiko hyötysuhde olla kohdallaan, jos lajin yksittäisestä ikäluokasta keskimäärin saatavaa yhtä aikuisiän kansainvälistä huippua kohden ko. ikäluokka käyttää matkustamiseen juniorivuosiensa aikana useita satoja tuhansia tai jopa miljoonia euroja. Voisi kuvitella, että tämän vanhemmilta kerättävän summan voisi käyttää fiksummalla ja tehokkaammalla tavalla huippujen jalostamiseen.

On myös todennäköistä, että paikallispelit lähialueen tuttujen joukkueiden kesken pitäisivät suuremman osan nuorista urheiluharrastuksen parissa nykyistä pidempään. Tällä olisi myös suomalaisen yhteiskunnan kannalta merkittävää ennaltaehkäisevää vaikutusta.

Ville Lintunen

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Kaikki pelaa, miksei
Aina viimeiseen kappaleeseen saakka kuului joukkueurheilun ammattilaisen ääni, mutta kun luki viimeisen kappaleen tuli mieleen, että Lintunen ei voinut pitää erillään politiikon rooliaan, vaan antoi kuvan että alueellisissa sarjoissa ( paikallispelit) niiden tasolla yksilön kehittymisen kannalta ole ei olisi merkitystä, (ikäänkuin pelit ovat vain pelailua) , vaan
muut tekijät, muodin ja tarkoituksen mukaisesti " ennaltaehkäisevä vaikutus".
Ajatuksessa on yhtymäkohtia niihin vaatimuksiin, että seuraharjoitukset iltaisin korvattaisiin koulun jälkeisillä liikuntakerhoilla.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Kaikki pelaa, miksei
Olen pidemmän aikaa ollut sitä mieltä, että lajien ja ikäluokkien ehdottomille huipuille, joita on monesti faktisesti reilu kourallinen, tulee Suomessa tarjota nykyistä paremmat olosuhteet. Jos heitä halutaan viedä kansainväliselle huipulle tulee heidän kehitysiässä myös harjoitella ja pelata sellaisessa ympäristössä. Lentopallo Kuortaneella ja koripallo Mäkelänrinteessä ovat tälle näyttäneet jo suuntaa. Tuskin lienee sattumaan, että Suomi pärjään kansainvälisesti kohtuu hyvin näissä kilpailuissa pallopeleissä.

Seurojen pelikentäksi lasten- ja nuorten osalta jättäisin enemmän massojen liikuttamisen, jolloin kustannukset laskisivat myös tältä osin. Tosiasiassa tässä mallissa häviäjiä olisivat ainoastaan korkeintaa bussifirmat, ei suomalainen urheilu- ja liikuntakulttuuri.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Matkustaminen on kivaa ??
Suomalinen juniori on maailman paras istumaan linja-autossa.

200 km matka ajetaan yhden pelaajan mittapuussa 15 vaihdon ja 30 kosketuksen takia.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.