Lukijoilta

Mihin menet ylioppilaskoe?

Lukijoilta | Turun Sanomat 26.2.2012 02:30 |

Opetus- ja kulttuuriministeriö ajaa äidinkielen ylioppilaskokeen uudistusta vauhdilla eteenpäin kyselemättä asiantuntijoiden mielipidettä. Hallitusohjelmaan on kirjattu arvoituksellinen tavoite, että kokeen tulisi paremmin mitata muun muassa ”tiedon käsittelytaitoa ja kykyä arvioida tiedon pätevyyttä”.

Sopinee kysyä, millä kompetenssilla ministeriö kuvittelee uudistuksen voivan toteutua jo vuoden 2015 kevään ylioppilaskirjoituksissa, kun lukion uudet opetussuunnitelmat ovat vielä pahasti vaiheessa?

Hyvää tästä ei tule tällä aikataululla, tuskailee äidinkielen ylioppilaskokeen uudistamiseksi asetetun työryhmän puheenjohtaja Pirjo Sinko Hufvudstadsbladetin haastattelussa (Hbl 23.2.).

Kerrassaan karmean ylimalkaiselta kuulostaa ministeriön ukaasi toteuttaa toinen äidinkielen yo-kokeista hallitusohjelmassa olevan arvoituksellisen muotoilun pohjalta. Miten joku voi tänä päivänä kuvitella, että kaikkialta tulvivaa tiedon massaa voisi käsitellä ja sen pätevyyttä arvioida pelkästään kynän ja paperin avulla?

Tämän päivän ylioppilastutkinto ei mittaa yleissivistystä samalla tavoin kuin ennen. Tavoitteena tulee olla koko tutkinnon muuttaminen jatko-opintoja ja työelämän vaatimuksia paremmin vastaavaksi. Ylioppilastutkinto ei saa ohjata lukion opetussuunnitelmaa. Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytössä Suomi on pudonnut Kazakstanin tasolle. Käykö yleissivistyksellemme samoin?

Kari Salminen, apulaisrehtori, Nousiainen
23. huhtikuuta
22. huhtikuuta
20. huhtikuuta
19. huhtikuuta
18. huhtikuuta

TSTV - uusimmat