Torstai 21.9.2017Mervi

Monipuolinen meriteollisuus

vahvistaa Suomen kilpailukykyä

Varsinais-Suomen ja Satakunnan yhteinen tavoite ja hyöty on menestyvä meriteollisuus. Maakunnan liittojen johto tapasi maanantaina tavoitteenaan vahvistaa maakuntien yhteistä edunvalvontaa. Edunvalvontaa on tehty ja tehdään tiiviissä yhteistyössä alueiden menestyksen, muun muassa Turun ja Rauman telakoiden kasvun tukemiseksi.

Tiistain uutiset Meyerin Turun telakan kahdesta uudesta risteilijätilauksesta ovat erittäin merkittäviä aluetaloudelle. Yhdysvaltalaisen Royal Caribbean Cruises -varustamon tilaukset vahvistavat Turun telakan ja laajan alihankkijaverkoston tilauskantaa entisestään. Viimeksi yhtiö kertoi uusista risteilijätilauksista syyskuun alussa.

Myös Satakunnassa Rauman telakka solmi syyskuussa puolustusvoimien kanssa merkittävän aietilauksen. Puolustusvoimien kanssa sovitussa aiesopimuksessa on kyse neljän jäisissä olosuhteissa toimivan aluksen rakentamisesta. Rauman telakalla rakennetaan myös tekosaaria Persianlahden rantahotelleihin.

Suomen telakkateollisuutta luonnehdittiin vielä muutama vuosi sitten auringonlaskun alaksi. Telakkateollisuuden vahva paluu on tervetullut kehityskuva Varsinais-Suomen ja Satakunnan maakunnille. Samaan kuvaan kuuluu myös Uudenkaupungin autotehtaan menestys. Ties vaikka hyvä tarina saisi vielä jatkoakin.

Meriteollisuudessa toimii satoja alihankkijoita ja sen ympärille syntyy uusia yrityksiä. Tilaukset työllistävät alueella sekä ylimaakunnallisesti tuhansia ihmisiä.

Telakkayhtiö ilmoitti, että uudet laivatilaukset lisäävät työvoimaa telakalla 200 hengellä. Tämä tarkoittaa, että alihankkijaverkostossa tarvitaan noin 800 uutta työpaikkaa tulevina vuosina. Turun telakan ja alihankkijaverkoston yhteinen työllisyysvaikutus on laajasti katsottuna tulevaisuudessa jopa 15 000 henkilötyövuotta.

Tilauskannan kokonaisarvo on yli 6 miljardia euroa. Raumalla Puolustusvoimien 2020 laivue -hankkeen toteutuessa telakan tilauskanta kasvaa lähes miljardiin.

Meriteollisuus tarvitsee osaavaa työvoimaa laajalla skaalalla. Molempia, sekä suorittavaa työvoimaa että insinöörisuunnittelua, tarvitaan. On todistettu, että kun suunnittelu toimii hyvin, voi myös valmistus olla kannattavaa Suomessa.

Alan työvoimasta (suunnittelijat, laiva-arkkitehdit, työnjohtajat, projektijohtajat, levysepät) uhkaa tulla pulaa, koska alihankkijat tekevät paljon myös suoraa vientiä Saksan, Ranskan ja Aasian telakoille. Osaamisen kehittäminen ja osaavan hyvin koulutetun työvoiman saanti on meriklusterin yritysten tulevaisuuden kannalta keskeistä.

Meriteollisuuden nousu hitaan kasvun Suomessa on ollut erityisen tärkeä. Pitkään tulevaisuuteen aina vuoteen 2024 yltävät tilaukset vahvistavat yritysten investointimahdollisuuksia. Investointisuunnitelmat (koneet, järjestelmät, tuotantotilat yms.) käynnistyvät, kun yrityksen tulevaisuutta pystytään suunnittelemaan luotettavasti jopa kahdeksan vuoden päähän.

Meriteollisuuden merkitystä ei ole korostettu tarpeeksi. Merkitys kansantaloudelle on kuitenkin samaa luokkaa kuin paperiteollisuuden. Sillä on vaikutusta koko yhteiskunnan huoltovarmuudelle.

Omien vahvuuksien hyödyntäminen ja tukeminen takaavat toimintaedellytykset Suomelle myös jatkossa. Huoltovarmuudessa on materiaalisen varautumisen rinnalla olennaisesti kyse myös järjestelmää ylläpitävien toimintojen ja verkostojen vahvistamisesta sekä jatkuvuuden ylläpitämisestä. Jokainen ymmärtää tämän asian merkittävyyden nykyisessä turvallisuuspoliittisessa tilanteessa. Yhteiskunnan ja elinkeinoelämän tavoitteet kulkevat tässä käsi kädessä.

Monipuolinen meriteollisuus vahvistaa Suomen kilpailukykyä ja tukee koko kansantalouden myönteistä kehitystä. Meriklusteriin sisältyvät merelliset toiminnot ja uudet merelliset liitännäisalat ja -teknologiat muodostavat merkittävän kasvupotentiaalin Suomen viennille.

On täysin mahdollista, etteivät hyvät uutiset lopu vielä tähän. Isompaa voi vielä olla tulossa, ja hyvää kehitystä on syytä tukea yhteisesti. Länsi-Suomessa on vauhti päällä ja annamme hyvää tukea koko Suomen talous- ja työllisyyskehitykselle.

Ilkka Kanerva

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.