Sunnuntai 24.6.2018Johannes, Juhani, Juha, Juho, Jukka, Janne, Jussi, Jani, Juhana

Lukijan kolumni: Uusi uljas taksilaki

Pekka Pihlanto

Heinäkuun alussa tulee voimaan uusi liikennepalvelulaki, joka vapauttaa taksipalvelut sääntelystä. Vapauksien nimiin vannovat iloitsevat ja monelle uudelle yrittäjälle ilmestyy leipäpuu.

Mutta miten käy taksipalvelujen hinnan ja laadun? Kovin monessa viimeaikojen uudistushankkeessa asiakas on jäänyt sivurooliin – vaikka asiakas toki muistetaan puheissa mainita.

Taksiuudistuksen sanotaan parantavan palvelun saatavuutta kun uusia yrittäjiä rynnistää markkinoille. Myös taksimaksujen uskotaan halpenevan kilpailun ansiosta.

Ruotsin ja Viron esimerkit kuitenkin osoittavat, että matkustajien kohtuuttoman rahastamisen vaara on meilläkin ilmeinen. Uudistuksen toteuduttua hinnoittelu on vapaa ja taksamittari ei ole enää pakollinen. Mittarin käyttökään ei tietenkään välttämättä takaisi rehellistä rahastusta, mutta nykykäytännössä ei ole esiintynyt ongelmia.

Muutoksen myötä väärinkäytösten vaara on olemassa varsinkin turistien kohdalla. Myös loppuillan ravintola-asiakkaat voivat muodostua rahastuskohteiksi, kun taksien kysyntä ylittää runsaankin tarjonnan. Kun mittaria ei ole, verottaja saattaa jäädä silloin tällöin nuolemaan näppejään.

Viranomaiset neuvovat asiakkaita sopimaan laskun loppusumman etukäteen, ja kuljettajan on kerrottava asiakkaalle ennen matkaa, jos sen hinta ylittää sata euroa.

Mutta miten asiakas pystyy todistamaan mitä sovittiin, jos hinta onkin yllättäen korkeampi? Suostuvatko kuljettajat kirjoittamaan sovitun summan matkan alussa paperille?

Eräs mahdollinen ongelma liittyy liikenneturvallisuuteen. Pakollisen taksikurssin käymistä ei enää vaadita, mutta edelleen on suoritettava ajokoe. Norminpurkutalkoiden ilmapiirissä saattaa alalle kuitenkin päästä nykyistä vähemmin taidoin varustettuja kuljettajia.

Lisäksi autojen kirjo laajenee. Jopa kuorma-autolla ja mopoautolla pääsee taksarin ammattiin kiinni. Taksikylttiä ei autoissa enää tarvita.

Toivottavasti taannoinen pimeiden taksien ralli kauppatorin laidalla ei sentään tarjoa esimakua uudistuksen nurjasta puolesta. Nämä autot olivat joskus kunnoltaan mitä sattui ja kuljettajan vieressä saattoi istua apumies tai koira.

Kaiken kaikkiaan uudistuksessa on piirteitä, jotka ovat omiaan vähentämään asiakkaiden turvallisuuden tunnetta.

On myös pelätty, että taksipalvelujen saatavuus heikkenee syrjäseuduilla, ja autot kasaantuvat kaupunkien keskustoihin, missä on paljon matkustajia. Näin normienpurkutalkoot lisäävätkin kansalaisten epätasa-arvoa.

Sopii kuitenkin toivoa, että vastuulliset taksiyrittäjät ottavat kilpailuvaltikseen nykytilanteen hyvät puolet: kuljettajien ja autojen tasovaatimukset, luotettavat taksamittarit, taksikyltit ja tehokkaat taksinvälityskeskukset.

Kirjoittaja on turkulainen
professori emeritus.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Huijareiden markkinat
On varmaa että asiakkaiden - varsinkin ikäihmisten ja humalaisten - huijaaminen takseissa räjähtää käsiin. Useimmat taksia käyttävät tuttavani ovat jo järjestämässä tai ehtineet jo järjestää muita kulkutapoja takseja korvaamaan kun uusi laki tulee voimaan.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Irlannin malli
Ihmettelen miksi ei säilytetty maksimihinnan määräämistä valtioneuvoston toimesta kuten tähänkin asti. Toki maksimi voisi olla nykyistä korkeampi, mutta olisi joku raja jonka ylittäminen ei olisi laillista.

Liekkö tämä nyt taas tämän vatulointihallituksen osaamattomuutta. Olisi otettu mallia niistä maista joissa taksikilpailun vapautus on onnistunut ja vältetty niitä virheitä mitä ontiedetty muissa maissa olleen.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kamalaa
Aivan karmealtahan uudistus vaikuttaa. Puhuin siitä Ruotsissa asuvalle sukulaiselle - siellähän taksiliikene "vapautettiin" taannoin, eikä hän ollut uskoa korviaan. Sielläkään ei sentään menty ihan villiin viidakkoon!

Uskoaksen heinäkuusta lähtien(kin) tilaan tarvitessani taksin tutusta, toivoakseni turvallisesta numerosta. Toivottavasti vältän sillä lailla järjettömät rahastukset, suomea ymmärtämättömät kuljettajat ja raiskaukset. Ties vaikka yrittäjä maksaisi hiukan verojakin. Vaan kuka tietää? Lakiuudistus ainakin antaa loistavat mahdollisuudet aivan kaikkeen.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
toivo elää
Sopii kuitenkin toivoa, että vastuulliset taksiyrittäjät ottavat kilpailuvaltikseen nykytilanteen hyvät puolet: kuljettajien ja autojen tasovaatimukset.
Vastuullinen taksiyrittäjä siirtyy takavasemmalle ja antaa tilan vastuuttomille..
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: toivo elää
"Vastuullinen taksiyrittäjä siirtyy takavasemmalle ja antaa tilan vastuuttomille.."

Miksi hän niin tekisi?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: toivo elää
Siksi, että kun vastuuttomat jättävät verot yms. maksut maksamatta, he voivat tarjota halvempia kyytejä. Vastuullisen on paha kilpailla luikurien kanssa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: toivo elää
"Siksi, että kun vastuuttomat jättävät verot yms. maksut maksamatta, he voivat tarjota halvempia kyytejä. Vastuullisen on paha kilpailla luikurien kanssa."

En minä ainakaan käytä "luikureita", vaikka ovat halpoja - valitsen mieluummin luotettavan. Uskon, että moni muu tekee samoin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lukijan kolumni