Torstai 25.8.2016Loviisa

Suomi 1966: SM-jäärataa ajettiin Littoisissa

Jukka Saarinen

Kova talvi mahdollisti sen, että järvien jäillä voitiin järjestää niin hevos- kuin autokisojakin. Sunnuntaina 27. helmikuuta ajettiin Littoistenjärvellä SM-jäärata-ajot, joihin osallistui maan parhaita ajajia.

Kovin kisa oli luvassa alle 1600 kuutiosenttimetrin luokassa. SM-johdossa ollut Antti Aarnio-Wihuri (VW 1500 S) sai vastaansa seitsemän kovaa kilpailijaa: Jouko Valli (Lotus Cortina), Aulis Paarala (Cortina GT), Turkka Elovirta (VW 1500 S), Keijo Ketonen (Lotus Cortina), Pertti Vilén (Isuzu Bellet), Veijo Vuola (Simca 1500) ja Aarne Kylä (Isuzu Bellet).

Kuuman erän voiton vei Jouko Valli. Yllätyskakkoseksi nousi niin ikään Turun Moottorikerhon Keijo Ketonen. Naisten sarjan (tilavuus vapaa) voiton vei helsinkiläinen Vilma Huttula (Volvo Sport) selvässä johdossa olleen ja toiseksi tulleen Turun Moottorikerhon Taru Ketosen (VW 1500 S) pyörittyä muutaman kerran paikallaan.

Tukholman ja Moskovan välille puuhattiin rautatieyhteyttä Naantalin kautta. Sitä varten asetettiin junalautta Starke liikennöimään Tukholman ja Naantalin välille. Kaavailuissa oli, että Ruotsin ja Neuvostoliiton välistä rautatietä käytettäisiin vain tavarankuljetukseen.

Aluksi oli määrä lastata tavarat ruotsalaisista vaunuista suomalaisiin tai venäläisiin, mutta vähitellen oli tarkoitus siirtyä koko reitillä kulkeviin vaunuihin, jotka rakennettaisiin niin, että ne sopivat eri levyisille kiskoille Ruotsissa ja Suomessa sekä Neuvostoliitossa. Neuvotteluja hieman hidasti se, että ennen aloittamista Naantalin olisi pitänyt rakentaa toimintaan sopiva vastaanottoasema, ”jokunen määrä ruotsalaista leveyttä olevaa raiteistoa sekä kuormausmakasiineja ja tullitiloja”.

Valtionrautateiden Pasilan konepajassa valmistui kaksi modernia kahvila- ja ravintolavaunua VR:n junaliikenteeseen. Ne korvasivat vanhat kahvilavaunut ja niiden sijoitusreiteiksi tulivat Turku–Helsinki sekä Helsinki–Tampere. Turun laivapikajunasta tuli näin kokonaan teräsrunkoinen.

Uuteen ravintolavaunuun tuli 30 istuinpaikkaa, ja se jakaantui tupakoitsijoiden ja tupakoimattomien osastoihin. Ravintolavaunussa tarjoiltiin myös olutta sekä viiniä.

Tampereen jäähallille puuhattiin lauantaille maaliskuun 5. päivälle melkoisia mammuttitansseja, joista kohistiin Turussa saakka. Tanssit alkoivat iltakahdeksalta ja kestivät aamuviiteen. Turun Puutorilta järjestettiin paikalle linja-autokuljetuksia. Tauotonta tanssia oli luvassa yhdeksän tuntia seitsemän orkesterin ja 15 solistin voimin. Esiintyjiä oli kaikkiaan 42.

Illan vetovoimaisina tähtinä olivat Rick Brown & Hi-Lites suoraan New Delhistä sekä Jerry Williams & The Violents Tukholmasta. Suomen huipuista paikalla olivat Irwin Goodman, Folk Freddy, Jukka Kuoppamäki, Timppa Jämsen & Esquires, The Mods, The Five Secrets, Teresa, Eija Merilä, Juhani Markola, Kai Lind yhtyeineen, Seppo Hakala yhtyeineen ja Olli Niemisen Show-yhtye.

Tässä makupaloja Turun
Sanomista 50 vuotta sitten:

”Konttoristit toiv. kirj. yks. herroilta. Vast. t.l. kontt. nimim. ”Kirje 57”, ”Tulee 40”, ”Teille 36”.” (Ilm. TS Henkilökohtaista-palstalla 25.2.1966).

”Ensin säästö, sitten laina. Säästöpankki auttaa aina.” (Ilm. TS 26.2.1966).

”The Lollipops tiistaina 22.3. konserttitalossa. Tapani Karhu, The Shakin Mad Men.” (Ilm. TS 27.2.1966).

ts.mielipiteet@ts.fi

Twitter: @jukkasaa

Kirjoittaja on toimittaja ja 1960-luvun nuori.

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.