Kaarlo Kalliala:

Sikahyvä

rukousoivallus?

Tähän Wagner-sitaattiin olen erityisen tykästynyt: "En rukoile, minulla on serkku diakonina Pieksämäellä." Niin kuin mainitusta kaupungista voi päätellä, kysymys ei ole säveltäjä Richard Wagnerista, vaan Viivi ja Wagner -sarjakuvan sikapuoliskosta.

Wagner on naiivin epäkorrekti. Hän ei mieti sanomisiaan, vaan päräyttää kärsästään sen, mitä ajattelee. Tai pikemminkin sen, miltä tuntuu ja kuinka kokee: ajattelu ei ole Wagnerin leipälaji. Juuri vaistonvaraisuuttaan hän aika ajoin osuu suoraan maaliin.

Mistä kristityn sian – tai ihmisen – ei tarvitse itse vastata? Kun rukous varmaankin on keskeistä yhteydenpitoa Jumalaan, voiko sen ulkoistaa tai delegoida tai jotain? Wagnerin tokaisu kyseenalaistaa viime vuosina yleistyneen näkemyksen uskonnon yksityisyydestä ja henkilökohtaisuudesta.

Ihmiselle tekee epäilemättä oikein hyvää rukoilla. Rukouksen perusmuoto ei kuitenkaan ole yksittäisen kristityn pyyntörukous, vaan liittyminen johonkin sellaiseen, jota nimitetään "kirkon rukouselämäksi". Tähän Wagner ilmoittaa serkkulinkin kautta jäsentyvänsä.

Wagner edustaa koeteltua perinteistä kristinuskoa, jossa kristittyjen yksilökohtaiset laatuerot eivät ole järin kiinnostavia. Olennaista on kuulua kristittyjen yhteisöön. Siinä on jatkuvasti meneillään radikaali voimavarojen tasaus. Kirkossa hengellisesti köyhä nettoaa toisten uskosta.

Lutherin mukaan "suurinta on kuitenkin se, että annan pois vanhurskauteni ja annan sen palvella syntistä lähimmäistä". Niin sanotussa pelastusekonomiassa ei selvästikään pelata vain omilla pääomilla.

Kuten viime vuonna muistutettiin mieliin, Luther kirjoitti reformaation laukaisseet teesinsä anekauppaa vastaan. Se oli korruptoitunut semmoiseksi armotaloudeksi, jossa muiden kristittyjen ansioita siirrettiin toisille muka selvällä rahalla. Ane oli ostettavissa oleva osuustodistus "kirkon aarteeseen", toisten hyvyyden tuottamaan ylijäämään.

Katolisen kirkon ajantasainen aneteologia on kuitenkin koko lailla wagnerilais-luterilaista. Paavi (1978-2005) Johannes Paavali II:n mukaan ane tarkoittaa, että "astumme pyhäin yhteyden resursseihin". Kristityt antavat omat lahjansa ja saavat vastalahjaksi sen, mitä muilla on annettavanaan. Lahja on vastikkeetonta vaihtoa.

Vastaavasti paavi (2013-) Fransiskus opettaa, että koska kirkko elää pyhien yhteydessä, se voi vastata "joidenkin heikkouteen toisen pyhyydellä". Kysymys on erottamattomasta yhteenkuuluvuudesta. Jo apostoli Paavali totesi kristittyjen yhteisön rinnastuvan ihmiskehoon, jossa ruumiinjäsenet "yhteen kuuluen huolehtisivat toinen toisestaan".

Harva nykyään miettii yksilön ja yhteisön suhdetta vanhojen Luther-sitaattien tai aneteologian uusien muotoilujen valossa. Molemmista kuitenkin näkyy, että klassinen kristinusko ei edellytä yksilöllistä uskonsankaruutta. Eipä ihme, että perinteiset kirkot suhtautuvat penseän epäluuloisesti myös sellaiseen yhteiskunnalliseen hehkutteluun, jossa itse kutakin psyykataan olemaan "oman onnensa seppä".

Wagner näyttää ymmärtävän yhteenkuuluvuuden päälle, mutta vetää silti välistä. Hänen hengellinen elämänsääntönsä ei täytä Kantin kategorisen imperatiivin ehtoa: "Toimi vain sellaisen periaatteen mukaisesti, jonka voit toivoa tulevan yleiseksi laiksi." Jos kaikki delegoivat rukoilemisen serkuilleen, lopulta kukaan ei rukoile.

Joka sunnuntai jumalanpalveluksen esirukous kuitenkin muistaa kaikki.

Kirjoittaja on Turun
arkkihiippakunnan piispa.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Hengellistä opetusta
Piispalla ei ollutkaan sanaa annettavana. Kallialalla on tärkeämpää pohtia mitä Viiville ja Wagnerille kuuluu.
En ole kuullut ainuttakaan saarnaa joka johdattaisi kuulijan
Jeesuksen yhteyteen sydämen tasolla. Kallialan pitäisi muistaa mitä paimenen velvollisuuksiin kuuluu, huolehtia "lampaista", jotka ovat kadoksissa ja ovat menossa kadotukseen, ellei silmät aukene ajoissa.
Piispoilta ja papeilta Jumala odottaa vanhurskaita tekoja, eikä viihdyttämistä kyseenalaisilla opetuksilla.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Hengellistä opetusta
Onpa taas kovin suomalais-kristillisiä negatiivisia kommentteja. Artikkeli oli oikein hyvä ja ajatuksia herättävä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hmm
Kiitoksia "Korpela" ja "Leevi". Saitte tällaisen pakanankin kiinnostumaan kirjoituksesta kommenteillanne. Sehän oli aika mielenkiintoista pohdiskelua yksilöllisestä ja yhteisöllisestä uskosta.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Toisin sanoen
Maksa kirkollisvero ja osallistu siten minun ja kollegojeni elatukseen. Saat vastalahjaksi iankaikkisen elämän meidän pyhäin yhteydessä. Yhdessä me pyhät uskomme ruumiin ylösnousemisen (Jeesus nousi jo) ja syntien anteeksiantamisen (Jeesuksen isä antaa). Heteroille mahdollisuus kirkkohäihin. Lisätietoa sivustolla evl.fi. For your information, evil.fyi.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Rukoilu parantaa maailmaa.
Mitä useampi muistaa rukoilla sitä paremmaksi maailma muuttuu myös niille ihmisille jotka ei jostain syystä rukoile.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Rukoilu parantaa maailmaa.
"rukoilun teho" Hyvä kommentti. Hyvä on myöskin muistaa rukoilla ajatuksen vakavuudella. Tärkeää on myös, että eläisimme kristillisten arvojen mukaan, jotta ne ihmiset joilla on eri uskonto, löytäisivät ja kokisivat kristinuskon ainoaksi oikeaksi uskonnoksi maailmassa.

Papeilla ja piispolla on suuri vastuu olla esimerkkinä oikean opetuksen ja kristinuskon esillä pitämisessä.






Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Rukoilulla yhteys tunnetasolla myös itseen.
Rukoilun tulisi olla aitoa ihmisen "sydämmestä" lähtevää ei vain ulkokultaisia hienoja sanoja lueteltuna mielessä ilman tunnetta tai yhteyttä omaan sisimpään.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.