Maija Palmer:

Entä me äksät?

Millenniaalit, siis sukupolvi joka syntyi vuosina 1981–1996, myös joskus Y-sukupolvena mainittu, on nyt "in". Nyt on heidän hetkensä – Financial Timesissa olemme julistaneet näin. Millenniaalit ovat nyt suurin sukupolvi, suurempi kuin suuret ikäluokat, suurempi kuin vuosina 1946–1964 syntyneet baby boomerit.

Maailmanlaajuisesti millenniaalit ovat jo yhdeksänkymmentäluvulta lähtien olleet suurin sukupolvi, mutta nyt he ovat siirtyneet johtoon myös länsimaissa, etenkin Yhdysvalloissa. He ovat nyt nuoria aikuisia, perheen perustamisvaiheessa. Niinpä millenniaaleista on tullut kaupallisessa mielessä tärkein sukupolvi – he ovat maailman suurin kuluttajaryhmä.

Mainostajat kosiskelevat heitä innokkaasti. Markkinointigurut selittävät, että suuret globaalit firmat rakennettiin baby boomereita palvelemaan ja nyt on opittava tuntemaan millenniaalien maut.

X-sukupolven (vuosina 1965–1980 syntyneiden) edustajana nyt rykäisen ja huomautan, että jotain on jäänyt ehkä firmoilta huomaamatta siinä välissä. Entä me äksät?

Meille ei markkinoida. Vuonna 2015 Amerikkalainen televisiokanava CNBC analysoi 17 776 firman pörssitiedotuksia. Millenniaalit mainittiin 620 kertaa. Baby boomerit 180 kertaa. X-sukupolvi 16 kertaa, siis 16! Jopa Z-sukupolvi, 1995 jälkeen syntyneet, joiden päätuloina on useassa tapauksessa edelleen taskuraha, mainitaan useammin.

Meitä on vähemmän. Osasyynä lienee  sodanjälkeisen vauvakuumeen laantuminen sekä ehkäisypillerien käytön lisääntyminen.

Meitä kannattaisi silti ymmärtää, sillä X-sukupolvi on nyt se, joka alkaa pyörittää maailmaa. Me olemme juuri astumassa johtoasemiin, ja se tulee merkitsemään muutosta.

Jos mietit kaikkia "nuoria" johtavia poliitikkoja – esimerkiksi Kanadan Justin Trudeauta tai Ranskan Emmanuel Macronia – he kuuluvat X-sukupolveen, eivät millenniaaleihin. Sama pätee myös liike-elämässä. Facebookin Mark Zuckerberg on poikkeuksellisesti millenniaali. Muiden suurten teknologiafirmojen pomot – esimerkiksi Elon Musk, Jeff Bezos, Larry Page, Jack Ma ja Satya Nadella – ovat kaikki äksiä.

Ja siinä itse asiassa toinen asia joka ärsyttää meitä X-sukupolven edustajia. Millenniaaleja pidetään teknologianeroina, tietoyhteiskunnan kasvatteina, joiden digiosaaminen on haluttua. Mutta me äksät rakensimme tämän tietoyhteiskunnan, me olemme sen uudisraivaajia.

Me olemme sukupolvi, joka muistaa sekä internetiä edeltäneen ajan että sen jälkeisen. Muistamme, kuinka mummolan bakeliittipuhelinta piti pyörittää sormella ja ulkomaanpuhelu tilattiin etukäteen. 

Rupesimme käyttämään tietotekniikkaa silloin, kun se oli vielä hankalaa; puhelimet olivat tiiliskiven kokoisia, tietokonenäyttöjen tekstit vihreitä ja selaimia ei ollut vielä keksitty. Opiskeluvuosina chattailimme IRC-kanavilla ja kokeilimme nettisuhteita ennen kuin niille oli edes nimeä. Ensimmäisessä työpaikassa opetimme pomolle kuinka uusi keksintö, sähköposti, toimii.

Nyt nuoret kesäharjoittelijat – lapset joille on aina ollut tarjolla valmiiksi mietitty käyttäjäkokemus – selittävät alentuvasti, kuinka Instagram toimii ja kiehun raivosta.

Noteerasivat firmat ja nuoret meidät tai eivät, joka tapauksessa me äksät teemme nyt historiaa.

Meille luontaiset asenteet, kuten esimerkiksi naisten tasa-arvo, alkavat näkyä voimakkaammin yhteiskunnassa. Justin Trudeaun kabinetissa oli yhtä monta mies- ja naisministeriä. Rose McGowan, joka ensin nosti syytteen Harvey Weinsteinia vastaan seksuaalisesta ahdistelusta, on X-sukupolven edustaja. Muutakin on tulossa.

Kannattaisi ehkä ottaa selvää, millaisia me äksät olemme.   

Twitter:@maijapalmer

Kirjoittaja on Financial Timesin toimittaja Lontoossa.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

?
Helpottiko?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Me vanhat ja viisaat
Markkinointi on oivaltanut, että itsenäisemmältä ja viisastuneemmalta ikäryhmältä ei voi odottaa niin suurta tuottoa, että kannattaisi panostaa mainontaan. Paitsi tietysti lääkkeiden ja ruokien suhteen, sillä esim. ylipaino on lisääntyvä terveysongelma ja toisaalta ruoka alkaa kiinnostaa enemmän, kun ulkonäköpaineet hellittävät! Ne, joille toisille näyttäminen on tärkeää ja muutenkin epävarmuudessaan ovat helpommin kalastettavia, juoksevat kritiikittömämmin muotien ja yleensäkin kaiken uuden perässä. Viisastuneiden itsetunto ei enää ole niin kiinni muiden hyväksynnän hakemisessa että voivat syventyä tärkeämpiin asioihin ja hankkimaan vain kohtuudella mitä tarvitsevat. Näinhän elämässä kuuluu ollakin.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Entä me äksyt?
Onpa ongelma: olenko olemassa, koska minua ei mainita markkinoinnissa? Teille X-sukupolvelle luontaiset asenteet on keksitty jo 1960-luvulla suurten ikäluokkien toimesta. Ettei nyt tartte tulla ihan silmille hyppimään.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.