Joni Pyysalo:

Väkivaltaa, pornografiaa ja vihapuhetta

André Singerin dokumenttielokuva Keskitysleirien salattu totuus (2014) paljastaa vuoden 1945 vapautettujen keskitysleirien helvetinmaisemat suurelle yleisölle. Vietnamin sotaa kutsutaan ensimmäiseksi televisiosodaksi, koska kuvat sen julmuuksista levisivät maailmalle ja kirvoittivat protesteja.

Nykyään internetiin päätyvän kuvamateriaalin raakuus haastaa uutistoimitukset tarkastelemaan julkaisukynnystään ja lainsäätäjät sekä vanhemmat pohtimaan, miten ja miltä suojella lapsia.

Uutiskuviakin enemmän keskustelua ovat kirvoittaneet elokuvien väkivalta, pornografisuus, ikärajoitukset ja sensuuri. Sam Peckinpahin Hurja joukko (1969) herätti keskustelun suuren yleisön elokuvan väkivaltakuvauksista ja Nagisa Ōshiman Aistien valtakunta (1976) taiteen ja pornografian suhteesta. Jälkimmäistä keskustelua on sittemmin ruokkinut moni elokuva, kuten Lars von Trierin Nymfomaani (2013).

Äänielokuvan alkuvuosikymmeninä tulenarin seksuaalinen materiaali esitettiin metaforin, joita vain vihkiytynein ymmärsi. Elokuvan hyväksyttyjen, vakiintuneiden vertauskuvien ja vihjausten rinnalla on alettu paljastaa yhä enemmän, kunnes se on vapautunut näyttämään halutessaan kaiken.

Animaation kehityksen avittamana valtavirtaviihteen, dekkari- ja fantasiasarjojen tai tietokonepelien käyntikorteiksi ovat tulleet yhä mielikuvituksellisemmat kiduttamisen ja tappamisen muodot sekä yhä rohkeammat seksikuvaukset.

Kuvamateriaalin yleisen raaistumiseen syinä pidetään nykyaikana materiaalin kuvaamisen ja levityksen helppoutta sekä klikkijournalismia, kovenevaa kilpailua yleisön kiinnostuksesta.

Toisenlaisessa selitysmallissa nähdään luonnon, tappamisen ja väkivallan armoilla kehittyneen ihmisen tarpeen symboliseen tai sijaisväkivaltaan kasvaneen, kun väkivalta on vähentynyt hyvinvointiyhteiskunnan arjessa.

Gladiaattori- tai härkätaistelut toimivat ehkä myös esimerkkeinä siitä, että ihmislajin viihdemaku on tietynsuuntainen. Väkivallan vähenemisen ja ihmisen koskemattomuuden takaajana toimii yhteiskuntajärjestys, jolle kuuluu väkivallan monopoli.

Ihminen tottuu ja turtuu oman aikansa uutis- ja viihdekuviin eikä ole helppo arvioida sen vaikutusta ajatteluumme, kokemiseemme tai elämäämme. Lähes jokainen joutuu rajaamaan empatiantunnettaan yhä enemmän ja epämiellyttävämmän tiedon todellisuudessa.

Yksilölle on ratkaisevaa, että aivot erottavat tositilanteen, uni tuntuu erilaiselta kuin todellisuus, kuten sunnuntaidekkarin ruumiinavaus verrattuna patologin vieressä seurattuun. Uudenlainen kysymys todellisuudentajulle tulevat olemaan autenttiseen pyrkivien keinotodellisuuksien mahdollisuudet, riskit ja vaikutukset. Ilmeistä lienee, että syyntakeisuutta joudutaan määrittelemään yhä käsittämättömämpien tekojen oikeuskäsittelyissä.

Virtuaalisuuden vaikutus saattaa näkyä myös sosiaalisen median ja nettikeskusteluryhmien vihapuheessa ja aggressiossa sekä vaikkapa internethuijausten kasvussa: kasvokkain toimittaisiin usein toisin.

Kansalaissota oli vihapuheemme kulta-aika. Vihaa ruokki pienen, itsenäisyyttä havittelevan kansakunnan pelko maailmanhistorian järistysten keskellä, yhteiskunnallinen epäoikeudenmukaisuus ja epätasa-arvoisuus sekä objektiivisuuteen pyrkivän tiedon ja yhteiskunnallisen dialogin puute.

Vihapuheen nousua sata vuotta myöhemmässä Suomessa on vaikeampi selittää.

Kirjoittaja on kirjailija ja toimittaja.

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.