Lauantai 1.8.2015Maire
Jyrki Katainen

Uudistamalla paremmat palvelut

Hallituksen kuntapolitiikan tärkein ohjenuora on laadukkaiden lähipalveluiden turvaaminen yhdenvertaisesti kaikkialla Suomessa. Tehtävä on haastava. Lähes kaikissa suomalaisissa kunnissa huoltosuhde heikkenee: jokaista työssä käyvää kohden on yhä enemmän vauvoja ja vaareja. Arviolta 15–20 vuoden kuluttua meillä on noin 20 lasta ja senioria enemmän sataa työikäistä kohden kuin tänä päivänä.

Tässä tilanteessa sosiaali- ja terveydenhuollon järjestäminen on kunnille erityisen suuri haaste. Väestön ikääntyessä näiden palveluiden tarve kasvaa voimakkaasti. Samalla henkilöstöä eläköityy nopeasti ja tarvitaan paljon uusia työntekijöitä sekä tapoja toimia. Sosiaali- ja terveysministeriö arvioi, että vuoteen 2030 mennessä perusterveydenhuollon palveluiden tarve puolitoistakertaistuu, vanhustenhuollon palveluiden tarve jopa kaksinkertaistuu. Kuntien menoista jo nyt yli puolet kuluu sosiaali- ja terveyspalveluihin.

Kyse on meille kaikille tärkeistä palveluista: tutusta neuvolasta, päivähoitopaikasta, lähellä sijaitsevasta terveyskeskuksesta, lyhyistä jonoista erikoissairaanhoitoon tai vaikkapa isovanhemman kotihoidon palveluista. Näiden palveluiden turvaaminen ei kuitenkaan onnistu, ellemme uudista kunta- ja palvelurakennettamme niin, että se vastaa mm. ikääntymisen haasteisiin ja antaa ihmisille entistä paremmat mahdollisuudet valita juuri omaan elämäntilanteeseen sopivimmat palvelumuodot.

Huoltosuhde heikkenee vielä jopa kaksikymmentä vuotta putkeen ja kuntatalouden kovimmat ajat ovat vielä edessäpäin. Kuitenkin jo nyt palveluiden saatavuudessa on ongelmia. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen mukaan yli 70 prosenttia suomalaisista asuu alueilla, jossa vastaanottoaikaa terveyskeskuslääkärille joutuu odottamaan yli kaksi viikkoa, viidennes suomalaisista joutuu varautumaan yli neljän viikon jonotukseen. Kuntakohtaiset erot palveluiden sisällössä ja niihin käytettävissä voimavaroissa ovat suuret.

Muutosta siis tarvitaan. Hallitus vastaa tähän haasteeseen kahdella tavalla.

Ensimmäinen ratkaisun avain on kuntauudistus. Uudistuksella luodaan rakenne, jossa vastuu vahvojen ja turvallisten palveluiden järjestämisestä sekä niiden rahoitus ovat yhdellä, riittävän laajaan asukaspohjaan perustuvalla vahvalla peruskunnalla. Vahvemmilla kunnilla on paremmat edellytykset ottaa vastuuta palveluista ja niiden kehittämisestä.

Kuntauudistus myös vahvistaa demokratiaa, kun palvelut ovat kuntalaisten valitseman, tutun kunnanvaltuuston käsissä sen sijaan, että palveluista päätettäisiin tosiasiallisesti ylikunnallisissa hallintohimmeleissä kuntalaisten ulottumattomissa.

Toinen ratkaisun avain on hallituksen kesäkuun alussa sopima sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneuudistus. Tulevaisuudessa kaikki sosiaali- ja terveyspalvelut järjestää vahva peruskunta tai useamman kunnan yhteinen sosiaali- ja terveydenhuoltoalue. Näitä täydentämään luodaan viisi erityisvastuualuetta hoitamaan mm. työnjako- ja koordinaatiotehtäviä.

Olennaista on huomata, että palveluiden turvaaminen edellyttää sekä rakenteen, rahoituksen että toimintatapojen uudistamista. Monilla kunnilla on jo nyt vaikeuksia selviytyä tehtävistään, peruspalvelut ovat heikentyneet ja väestön terveyserot ovat kasvaneet.

Pärjäämme kyllä, kunhan meillä on rohkeutta uudistua. Syksyn kuntavaaleissa suomalaisilla onkin valinnan paikka: onko tiemme alueellisen eriarvoisuuden, kauemmas kaikkoavien lähipalveluiden ja taantumisen polku, vai valitsemmeko kuntien ja palveluiden uudistamisen tien?

Kirjoittaja on pääministeri ja kokoomuksen puheenjohtaja

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Suuri uudistus mutta heikot eväät
Kunnioitetun pääministerin nimissä julkaistussa artikkelissa toistetaan tarve kuntauudistukselle sekä SOTE-uudistukselle. Uudistusten tarve lienee ilmeinen ja on tärkeää että ne onnistuvat ja sitä kautta turvaavat kansalaisten palvelut. Ehdotettujen rakenneuudistusten perustelut ovat kuitenkin hyvin yleisellä tasolla, ja varsin hataria seuraavista syistä:
- Julkisten palveluiden uudistustarpeita on monissa muissakin maissa, mutta mitään kansainväisiä vertailuja eri vaihtoehdoista ei tuoda esille
- Mitään tutkimustuloksia ei esitetä ratkaisujen tueksi
- Kehittyneissä maissa ratkaisuja haetaan kansalaisten suunnasta, alhaalta-ylös periaatteella. Suomessa jatkuu ylhäältä käsin määräily tsaarin valan hengessä.

Harvinaisen heikoin eväin ollaan toteuttamassa tärjeää uudistusta
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kataisen kuntako Eldorado?
Kataisen kolumni on sitä vanhaa kauraa. Ei vakuuta. Jos tuon parempaan ei pysty, kannattaa vaihtaa avustajaa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Muutos on välttämätön
Pitkä kokemukseni tässä maassa yritysjohtajana ja yhteiskunnallisesti aktiivina on osoittanut sen, että iso osa maamme asukkaista ei valitettavasti itse ymmärrä omaa parastaan. Siksi tarvitaan kansalaisrohkeutta edes joiltakin poliitikoilta viedä tärkeitä asioita eteenpäin eikä huudella populismin kukka korvan takana perättömiä vailla mitään selkeää omaa muuta kuin "vastustan kaikkea muutosta"-linjaa. Suomen kuntarakenne on paljon pirstaleisempi kuin esimerkiksi Ruotsin.

Jos kuntauudistus vietäisiin alhaalta ylös, kuten täällä joku mainitsee, olisi se täysi katastrofi. Myöskään kuntapäättäjät eivät aja yleistä kansalaisten etua asiassa vaan omaa etuaan.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pattitilanne
Olen pitkään ollut sitä mieltä että perustelkoon hallituksen ministerit miten hyvin( kuten nytkin) tahansa tätä kunta-asiaa, osa meistä kuittaa sen aina kuten nytkin: vanhaa kauraa,heikot eväät;.mutta itse ei oteta kantaa esim. päämisterin esittämään huoltosuhdehuoleen ja sen mukana tuomiin ongelmiin ja siitä johtuviin muutostarpeisiin;ministeriöiden virkamiehet(joihin kansalaiset ovat ainakin vielä luottaneet, esim.Sailas),ei avustajat, ovat tästä samasta asiasta puhuneet jo useamman vuoden,.mutta näköjään kuuroille korville.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Töitä koko Suomeen
Luulisin, että kuntakokoja suurentamalla saadaan kuntakeskukseen palvelut keskitetysti. Toki, onhan myös liikenneyhteydet viimeisen sadan vuoden aikana monin kertaisesti nopeutuneet.

Olennaista on kuitenkin kunnan elinvoimaisuus valtiossa. Kunta, jonka alueella on tuottava laitos, maksaa valtiolle veroa jopa merkittävästi. Kaikilla kunnilla ei nykyään ole edes tuottavaa maataloutta.

Viimeisten kymmenien vuosien tasa-arvoisuuspolitiika on tuottanut koulutettuja ihmisiä kaikkiin Suomen pikkukuntiin. Valtio voisi rohkein päätöksin sijoittaa valton konttoreita uusien kuntien työpaikoiksi.

Kymmenet pääkaupunkiseudulle tai kaskukeskuksiin sijoitetut laitokset voisivat sijaita muualla Suomessa, väitän työpaikkojen siirtämisen olevan terveempää kuin tulonsiirtokeinoin tukemisen.

Esimerkiksi Tilastokeskus voisi yhtä hyvin olla vaikka Tervolassa. Setelipaino voisi olla vaikka Kauhavalla.

Ulkomaalaisille vangeille voisi perustaa ihan oman vankilan Kaamaseen saamenkieliselle alueelle. Siellä vanhat rajavartijat ja poromiehet saisivat töitä, eikä ulkomaalaiset rikolliset saisi kontakteja suomalaisten konnien kanssa. Olisi kai sillä sijaintinsa puolesta pelotevaikutustakin, vaikka se tuottaisikin kansainvälisen tarkastelun kestävää ja laadukasta rikosseuraamuspalvelua. Ennaltaehkäisevänä ja tärkeimpänä asiana Suomen vetovoimaisuus kansainvälisten rikollisten keskuudessa vähenisi.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kuntaliitokset
Kuntaliitokset ei ratkaise kuntien taloutta. Kuntien kesälomat yksityisenpuolen kanssa samoiksi eli 30 loma päivää.
Kuntien työntekijöiden sairauspoissaolopäivät 18 tehtävä takaisin kun on terve,sama myös yksityisellä puolella.
Näin säästetään kunnissa 2 miljardia euroa ja yksityisellä puolella 3 miljardia euroa. Tässä on helppo kestävyysvajeen lääke.
Vastuunkantaja vain toteuttaa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ei kuntauudistusta
Vastustan kuntauudistusta. Viime vuosikymmenien malli siirtää valtion tehtäviä kuntien hoidettaviksi samalla kuin valtio vähentää kunta-avustuksia, on surkea.

Mielestäni parhain vaihtoehto on siirtää valtion hoidettaviksi muutamia perustehtäviä. Hyvinä esimerkkeinä voisi toimia koulutus ja terveydenhuolto. Esimerkiksi kaavoitus olisi ehdottoman tärkeää pitää lähellä kuntalaista.

Mm. terveydenhoidon siirtäminen valtion pussiin ja sairaanhoitopiirien lakkauttaminen olisi monen etu. Suomessa on lukuisia paikkoja, jossa oman kunnan terveyskeskukseen on matkaa yli 20km, mutta naapurikunnan vastaavaan 5km. Sama kouluissa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.