Lauantai 18.11.2017Tenho, Jousia, Max

Kirsi Vainio-Korhonen:

Vihkioikeuden historiaa

Maaliskuussa voimaan tullut avioliittolaki ei enää aseta vihittävien sukupuolelle ehtoja. Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kanta ei kuitenkaan ole yhteneväinen lain kanssa. Tällä hetkellä jotkut papit vihkivät jopa salaa samaa sukupuolta olevia pareja sinänsä juridisesti päteviin avioliittoihin ja vievät vihki-ilmoitukset itse maistraattiin rekisteröitäviksi.

Vihkiminen on aiheuttanut tuskaa ja päänvaivaa kirkolle aikaisemminkin. Ongelma nousee oikeastaan jo raamatusta, josta ei löydy mitään ohjeita kirkollisesta vihkimisestä. Uudelle ajalle asti avioliiton solmiminen olikin yhteiskunnallinen akti, jossa ainoana laillisena naittajana toimi morsiamen isä.

Katolisessa kirkossa päädyttiin 1500-luvun jälkipuolella Trenton kirkolliskokouksessa kannalle, jonka mukaan avioliitto oli laillinen vain papin toimiessa vihkijänä. Reformoidut kirkkokunnat eivät kuitenkaan vielä tässä vaiheessa ottaneet asiaan kantaa, vaikka pitivätkin kirkollista vihkimistä kristillisen järjestyksen mukaisena.

Ruotsin valtakunnassa ja siihen kuuluneessa Suomessa kirkollinen vihkiminen tuli pakolliseksi vasta ensimmäisen yleisvaltakunnallisen lain myötä 1734.

Vanhastaan aviollinen yhteiselämä oli voinut alkaa ilman papin aamentakin. Tätäkään mahdollisuutta ei uudesta laista jätetty pois. Jos mies oli avioliittolupauksen varjolla maannut morsiamensa ja vältteli vihkimistä, saattoi myös tuomioistuin vahvistaa parin avioliiton ilman kirkollista vihkimistä, siis siviilitoimenpiteenä.

Vallankumouksen myötä Ranskaan luotiin uskonnotonta kulttuuria ja samalla siviiliavioliitto tehtiin maassa pakolliseksi 1792. Liberalisoituvassa ja maallistuvassa Suomessa tällaista mahdollisuutta alettiin vaatia 1800-luvun lopulla. Siviiliavioliitosta ja siviilirekisteristä tuli kuumia keskustelunaiheita.

Virallisen väestörekisterin pohjana olivat vielä sata vuotta sitten uskonnolliset seremoniat, kaste ja kirkollinen vihkiminen. Tämä johti siihen, että osa ihmisistä eli vakaumuksellisista syistä vihkimättöminä ”omantunnonliitoissa” ja jätti lapsensa kastamatta.

Kastamattomia lapsia ei puolestaan voitu merkitä kirkonkirjaan, joka oli ainoa virallinen väestörekisteri. Rekisteröimätön ei taas saanut papintodistusta, joka oli kouluun pääsyn tai passin hankinnan edellytys. Solmun aukaisivat vasta 1917 säädetty laki siviilivihkimisestä ja 1919 perustettu siviilirekisteri.

Tätä taustaa vasten kirkon opillinen linjaus nykyisen avioliittolain osalta tuntuu kohtuuttomalta. Jos reformaattori Martti Luther ei pitänyt avioliittoasiaa kirkonmiehille kuuluvana, miksi hänen perillisensä ajavat kollegojaan salavihkimisiin?

Luterilaisessa kirkossa vihkiminen ei ole sakramentti eikä siten samalla tavalla raamattuun pohjautuva uskonnollinen toimitus kuin kaste tai ehtoollinen. Vuoteen 1734 asti kirkollinen vihkiminen ei ollut juridisesti sitova avioliittosopimus, vaikka se antoi uskonnollisen siunauksen naittajan suorittamalle morsiamen luovutusaktille.

Monissa Euroopan maissa siviilivihkiminen on ainoa laillisesti sitova avioliiton muoto. Sen oheen voivat halukkaat liittää seremonian, jossa solmittu liitto siunataan uskonnollisin menoin. Olisiko tämä hyvä ratkaisu myös Suomessa?

Kirjoittaja on Turun yliopiston Suomen historian professori ja tietokirjailija.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Samaa mieltä
Olen täysin samaa mieltä prof. KVK:n kanssa. Siviilivihkiminen ensisijaiseksi juridiseksi toimenpiteeksi, ja kirkollisen siunauksen voi sitten liitolleen hakea ken sen haluaa. Selkiinnyttäisi systeemiä kaikinpuolin. Kirkko sitten pohtikoon keskuudessaan, ketä se tahtoo tai tohtii siunata kahden ihmisen liittoon jota ainakin tämä mummo kutsuu pariliitoksi, olkoon Suomen eduskunta mitä mieltä tahansa. Ja kun siviilivihkiminen olisi ensisijainen liiton virallistaja, niin ketä enää kiinnostaa miten kirkko valikoi vihille kelpaavat? Kyllä kirkon hupeneva jäsenmäärä pakottaisi silloin nopsasti muuttamaan asenteita liberaalimpaan suuntaan. Nykyisellään luterilainen kansankirkkomme on kuin lasikaupan norsu, joka talloo hauraimmat kristallit jalkoihinsa, ja vain vahvat panssarilasit - ne pinttyneiden asenteiden kantajat - säästyvät.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Samaa mieltä
Ehdottamasi järjestelmä on minusta oikein hyvä, eikös sellainen olekin jo monissa maissa. En kylläkään usko, että kirkolle tulisi siitä isoja paineita liberalisoitua. Uskomattoman monet naiset yhä haluavat ehdottomasti kirkkohäät.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.