Kolumnit

Inhimillisiä mestariteoksia

Kolumni | Turun Sanomat 8.7.2012 04:05 |

Myönnän: olen aivan myyty. Niin ainutlaatuinen on Ateneumin taidemuseon Helene Schjerfbeckin juhlavuoden näyttely.

Taiteilijan 150-vuotisjuhlavuoden kunniaksi Helsinkiin koottu kaikkien aikojen laajin näyttely kattaa yli 300 teosta.

Näyttely tekee vaikutuksen ei ainoastaan siksi, että se esittelee ennen näkemättömiä teoksia. Näyttely havainnollistaa hienosti arvostetun ja rakastetun taiteilijan kehityksen erikoislahjakkuudesta mestariksi, jolla oli erityinen taito ja oma tyyli kuvata ihmisiä ja maailmaa.

LAPSUUDEN PIIRUSTUKSET ja nuoruuden maalaukset ovat yksinkertaisesti hämmästyttäviä. Ne todistavat vakuuttavasti, miten tuleva taiteilija jo 11-vuotiaana oli kypsä Taideyhdistyksen piirustuskouluun.

Taiteilijan pitkää uraa taitavista mutta perinteisistä 1880-luvun historiamaalauksista myöhäisemmän, oman vahvan kauden pelkistettyyn modernismiin pääsee tutkimaan teos teokselta.

Entistäkin selvemmäksi käy, että Schjerfbeckin taiteelle tunnusomaista on loistavan teknisen taidon lisäksi tunne, läheisyys ja inhimillisyys. Kaikki ominaisuudet ovat läsnä tyylikkäässä näyttelyssä.

Schjerfbeckin omakuvien muutos nuoresta vanhaksi on riipaisevaa katsottavaa, vaikka muistaisi, että taiteilijan pitkää ja tuotteliasta uraa leimasi suuri työn ilo.

MESTAREIDEN VUOROPUHELU on yksi näyttelyn kuraattori Leena Ahtola-Moorhousen hienoista oivalluksista laajassa kokonaisuudessa.

Katsoja voi vain ihailla taitoa, jolla suomalaistaiteilija käy keskustelua maailmantaiteen mestarin kanssa. Schjerfbeckin El Grecon mukaan maalaamien teosten rinnalla näyttelyssä on esillä kaksi espanjalaistaiteilijan teosta. Vaikuttavaa.

Schjerfbeckin taiteen asiantuntijana Ahtola-Moorhouse on löytänyt yksityiskokoelmista aarteita, joita vain harvat ovat aiemmin päässeet ihailemaan. Mukana on klassikoita, joita Ateneumiin ovat luovuttaneet muut museot, myös Turun taidemuseo.

KANSAINVÄLINEN SCHJERFBECK (1862–1946) oli luontevasti ja asui useita vuosia Euroopassa. Jo taiteilijan eläessä hänen teoksiaan nähtiin suomalaisen taiteen näyttelyissä ulkomailla.

Schjerfbeckin taiteen esittelyt 1910-luvulla Suomessa aloittanut taidekauppias Gösta Stenman teki varhaista kulttuurivientiä Ruotsiin. Stenmanin ansiosta Tukholmassa järjestettiin 1937 Schjerfbeckin laaja yksityisnäyttely, jonka vastaanottoa luonnehditaan haltioituneeksi.

Ruotsalaiset tuntevat Schjerfbeckinsä hyvin. Niinpä Ateneumin näyttelyn sulkeutuessa lokakuussa keskeiset teokset viedään näytteille Tukholmaan ja Göteborgiin.

Maailmanlaajuisena läpimurtona pidetään retrospektiivistä näyttelyä, joka pidettiin vuonna 2007 Ranskassa, Saksassa ja Hollannissa. Tämä tieto lievittää pettymystä siitä, että merkittäviä naistaiteilijoita Milanossa 2008 esittelevästä näyttelystä Schjerfbeckiä joutui jostain syystä etsimään turhaan.

ERIKOISRAHAAN SCHJERFBECK saa kuvansa ensimmäisenä suomalaisena. Pian kaikissa euroalueen maissa voi maksaa taiteilijan kuvalla varustetulla kahden euron kolikolla. Tosin Schjerfbeckin sujauttaminen parkkimittariin tuntuu melkein liian arkiselta.

Kaikkien ulottuville taiteilijan tuotantoa tuodaan myös netissä. Valtion taidemuseo on avannut Schjerfbeckin luonnoskirjat selailuun Taidekokoelmat-verkkopalvelussa.

Jos Helene Schjerfbeckin näyttely on kesän ehdoton kohokohta, muistaa kannattaa myös vierailut muissa taidemuseoissa. Turun taidemuseossa on esillä Fanny Churbergin teoksia.

Näyttelyn kuraattori Mia Haltian mukaan Churberg halusi maalata kuin ei vielä kukaan nainen. Asia täytyy käydä tarkistamassa, sillä Fannya parikymmentä vuotta nuorempi Helene ainakin teki niin.

TSTV - uusimmat