Tiistai 19.9.2017Reija

Kirsi Vainio-Korhonen:

Vaakakupeissa viha ja lähimmäisenrakkaus

Kirjoitan kirjaa tarkastusnaisista palon jälkeisessä Turussa 1830- ja 1840-luvulla. Tutkimus pohjautuu Turun poliisikamarin veneeristen tautien valvontakirjaan ja sen lehdille tehtyihin merkintöihin naisista, jotka alistettiin säännöllisiin sukupuolitautitarkastuksiin vuosina 1838–1848. Ensisijaisena huolenaiheena eivät olleet seksityötä tekevien naisten omat terveysriskit vaan asiakkaiden tartuntauhka.

Olen myös lukenut paikallisia sanomalehtiä tuolta ajalta. Vuodelta 1863 löytyi kirjoitus ”Pirun pesästä”, joka sijaitsi laitakaupungilla silloisen Turun pohjoisosissa. Lehden mukaan kyseisessä kiinteistössä vietetty elämä haki paheellisuudessaan ja irstaudessaan vertaistaan. Varkaudet ja tappelut olivat siellä arkipäivää.

Pihapiirin asukkaat vieraineen työllistivät poliisia enemmän kuin muu kaupunki yhteensä. Kirjoittaja totesikin paikan historiassa olevan aineksia vaikka Turun salaisuudet -nimiseen romaaniin, ”Les Mystères d'Åbo”.

Romaaniehdotuksellaan kirjoittaja viittasi ranskalaisen Eugène Suenin yhteiskunnallisesti tiedostavaan romaaniin Pariisin salaisuudet, Les Mystères de Paris, joka julkaistiin jatkokertomuksena vuosina 1842−1843. Romaani sai nopeasti jäljittelijöitä ja sen nimestä tuli suurkaupunkien pimeiden alamaailmojen symboli.

Ehkä kirjoittajan mielessä oli myös toinen ranskalaisromaani, Victor Hugon Kurjat, Les Misérabels, joka oli ilmestynyt vuotta aikaisemmin 1862. Teos saavutti välittömästi käsittämättömän suosion ja julkisuuden.

Hugo itse oli vankkumaton ihmisoikeuksien puolestapuhuja ja kuvasi romaanissaan yhteiskunnallista epäoikeudenmukaisuutta, köyhien kärsimyksistä ja kurjuudesta kumpuavaa vihaa mutta myös lähimmäisenrakkautta, joka on yksi teoksen kantavia teemoja.

Olen itse lukenut Kurjia aikalaiskirjallisuutena tutkimusprosessini rinnalla. Teoksen teemat ovat kuitenkin ajattomia ja Hugo puhuttelee myös modernia lukijaa kuvatessaan päähenkilönsä, juuri vapautuneen vangin, yhteiskuntaan kohdistuvaa vihaa: ”Ei milloinkaan ollut hän saanut osakseen ystävällistä sanaa tai hyväntahtoista katsetta. Kuljettuaan kärsimyksestä kärsimykseen tuli hän vähitellen siihen vakaumukseen, että elämä oli alituista sotaa, ja että hän oli tässä sodassa jäänyt tappiolle. Hänellä ei ollut muuta asetta kuin vihansa”.

Ihmiset sulkevat ovensa kurjan ja nälkäisen kaleerivangin kasvojen edestä, mutta romaanin tarjoama ratkaisu ei ole vihassa vaan lähimmäisenrakkaudessa, jonka kaleerivanki kohtaa varastettuaan hyväntekijänsä, paikallisen piispan pöytähopeat. Piispa maksaa pahan hyvällä ja saa yhteiskunnan hylkäämän miehen muuttamaan tapansa.

Victor Hugo taisteli sekä yhteiskunnallista epäoikeudenmukaisuutta että kuolemanrangaistusta vastaan niin kirjailijana kuin poliitikkonakin. Hugo oli myös Euroopan Yhdysvaltojen puolestapuhuja ja katsoi, että vain poliittisesti yhdistynyt Eurooppa lopettaisi ”eurooppalaiset sisällissodat”.

Uskon, että Victor Hugo vastustaisi nykyäänkin ihmisoikeuksia kaventavia ja jopa lähimmäisenrakkauden kieltäviä lakiehdotuksia. Siksi Kurjat ei ole vain musikaalien muotoon puettua ajanvietettä vaan yhä vielä ajatuksia herättävää luettavaa.

Kirjoittaja on Turun yliopiston Suomen historian professori ja tietokirjailija.

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.