Perjantai 20.10.2017Kauno, Kasperi, Jesper, Jasper

Hannu Lauerma:

Riistoa uskon nimissä

Uskonnon varjolla tapahtuva hyväksikäyttö, esimerkiksi taloudellinen riisto, elää ja voi hyvin. Kirkkojen, erityisesti katolisen kirkon, aikanaan väestöltä keräämät valtavat rikkaudet sopivat huonosti kristinuskon perusihanteisiin, mutta raskaan organisaation business-henkisyyttä on puolusteltu sillä, että kulttuurin vaaliminen ja yhteisöllisyys myös hyödyttivät väestöä.

Edelleen on kuitenkin myös nyky-Suomessa mahdollista kerätä mammonaa ja vaikutusvaltaa uskon varjolla yksityisestikin.

Hyvin dokumentoiduista suomalaisista tapauksista, joissa uskonlahko on harjoittanut jäsentensä räikeää sosiaalista ja taloudellista riistoa, huikein lienee hurmosliike, joka kehittyi unissasaarnaaja Maria Åkerblomin (1898–1981) ympärille.

Liikkeen sisäpiiriläisiä päätyi vankeuteen nimismiehen murhayrityksestä, joka tehtiin Åkerblomin ilmestyksiin vedoten. Köyhään mäkitupalaisperheeseen syntynyt Maria vietti kuitenkin vankeusrangaistuksensa jälkeen elämänsä ehtoopuolen korkeissa seurapiireissä kerättyään lahkonsa jäseniltä valtaisan omaisuuden ja eläen edelleen heidän työllään.

Pentti Haanpään loistavassa romaanissa Taivalvaaran näyttelijä (1938) esiintyneellä huijarisaarnaajallakin oli tiettävästi esikuvansa todellisuudessa, vaikka kirjallisuuskriitikko Eino Railo pyrkikin raivokkaassa kritiikissään tyrmäämään teoksen uskottavuuden ja merkityksen kaikin tavoin.

Monen ihmisen uskonnolliset tarpeet ovat niin voimakkaita ja sitovia, että uskosta voidaan muotoilla vääntökapula, jolla karismaattisen persoonan seuraajia manipuloidaan. Tässä kuussa ilmestyneessä teoksessaan Harhaanjohtajat – vahvassa uskossa kokemusasiantuntija Terho Miettinen ja rikostoimittaja Raija Pelli kuvaavat suomalaisen kristinuskon pahimpia vääristymiä asiantuntevasti ja faktoihin nojautuen.

Kristinuskoon sinänsä kunnioittavasti suhtautuvan kirjan teksti on kaihtelemattoman suoraa, eikä nimien mainitsemista vältellä, vaikka monet kuvatuista ongelmista ovat edelleen ajankohtaisia. Teoksessa kuvataan niin hengellistä, sosiaalista, taloudellista kuin seksuaalistakin riistoa.

Odotettavissa onkin epäilemättä uhittelua haasteilla oikeuteen ja menolippuja helvettiin, samaan tapaan kuin joitain vuosia sitten kun julkisuuteen nousi seksuaalisen riiston peittely lestadiolaisessa liikkeessä. Tuon keskustelun päätteeksi kävi kuitenkin niin, että liikkeen johto myönsi liikkeessä syyllistytyn kaikkeen siihen, mistä sitä oli syytetty.

Sitä ei kuitenkaan myönnetty, että liikkeen jäseniä oli vielä hieman aiemmin kehotettu lähettämään painostavia viestejä niille toimijoille, jotka olivat julkisuudessa maininneet ongelman olemassaolosta. Koska olen itse kuullut kerrottavan, että näin tehtiin, on valitettavasti todettava, että ilmeisesti joku valehtelee.

Erityisen ongelman muodostaa se, että hurmoskristillisyydenkin parissa esiintyy myös sellaista uskoa ihmeparannuksiin, joka vaarantaa saarnaajiin sokeasti uskovien ihmisten terveyden. Olen itsekin joutunut muun muassa selittämään, että maalliseen hammaslääkäriin kannattaa turvautua, vaikka ”rukous paransi” voimakkaan hammassäryn. ”Paraneminen” kun saattaa olla merkki paineisen infektiopesäkkeen kanavoitumisesta. Esimerkki on lievimmästä päästä.

Kirjoittaja on Psykiatrisen vankisairaalan ylilääkäri.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Uskonnolliset tarpeet
"Monen ihmisen uskonnolliset tarpeet ovat niin voimakkaita ja sitovia, että uskosta voidaan muotoilla vääntökapula, jolla karismaattisen persoonan seuraajia manipuloidaan."

Pitää huomioida myös se, että uskonnollisiin yhteisöihin syntyy valtavasti lapsia, joille elämän alusta lähtien opetetaan yhteisön uskoa ja tapoja. Lapsi kasvaa sisälle uskonnolliseen yhteisöön. Myös vanhempien taholta lapseen kohdistuu odotuksia tai vaatimuksia yhteisön sääntöjen mukaisesta elämästä. Lisäksi yhteisön johtajat ovat selkeässä auktoriteettiasemassa muihin nähden, koska heidän uskotaan olevan Jumalan kutsumia kyseiseen työhön. Jumala taas on ylin auktoriteetti, jota ei voi uhmata ilman vakavia seuraamuksia.

Asia on vaikea siksi, koska pohjimmiltaan kyseessä ovat ihmisen perustarpeet, kuten hyväksytyksi tuleminen ja turvallisuudentunne. Olisi hyvä, jos ammattilaiset ymmärtäisivät, että uskonnollisissa yhteisöissä elää enimmäkseen ihan tavallisia ihmisiä, joilla on samat tarpeet kuin muillakin.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pakkopaita
Asia on vakava ja siitä on puhuttava julkisesti nimien kanssa ja mainittava ongelmalliset liikkeet ja lahkot. Hyvä, että Lauermakin ottaa asian esille. Nämä uhkailut ja väkivallanteot sekä väkivaltaan kehottaminen kertoo hyvin millaisesta väkivaltaisesta julmasta ja sydämettömästä riistokoneistosta on monen uskonnollisen liikkeen kohdalla kyse. Uskonnonvapaus ei saa tarkoittaa sitä, että uskonnon varjolla saa toimia lain ja ihmisoikeuksien vastaisesti. Uskonnnonvapauteen on saatava tarvittaessa puuttua. Ääriliikkeet on laitettava kuriin niin uskonnolliset kuin poliittisetkin, koskee myös vasenta äärilaitaa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hurmosliikkeitä kaikki
Asiallinen kirjoitus. Uskonto on ollut ajast aikaan verraton hallinnon apuväline. Primitiiviset ajattelijat ovat löytäneet siitä verrattoman apuvälineen omien tavotteittensa saavuttamiseksi.
Venäjä kielsi juuri jehovantodistajat. Tämä ihmeellinen hurmosliike toimii Suomessakin aivan vapaasti.
Suurin ongelma maassamme tällä hetkellä on kuitenkin sellaisten uskontojen leviäminen, joilla on suvereniteetin vaatimus. Muut uskonnot ovat heidän mielestään vääriä uskontoja ja tuomittavia. Näitten uskontojen leviämistä kuitenkin suositaan ja edistetään humaniteetin nimissä. Harvinainen yhteiskunnallinen ristiriita. Uskonnonvapaus antaa mahdollisuuden myös ismille, joka tuomitsee ja pitää vääränä muita uskontoja. Jos sama käytäntö hyväksyttäisiin myös laintulkinnoissa olisimme perikadon porteilla.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Hurmosliikkeitä kaikki
Epäilenpä kyllä, että Venäjän tapauksessa kiellolla on jokin poliittinen motiivi. Toivottavasti ei johda muidenkin uskonnollisten yhteisöjen kieltoihin ja jopa vainoihin. Sitä kun on sattunut ennenkin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Haanpää...
...oli kyllä loistava kirjailija, sana hallussa. Hän kirjoitti monista aroista asioista. Arvosteli mm. armeijan hullutuksia ja myös uskonnollisia touhuja, kuten Lauerma kirjoittaa. Joutui tympeään epäsuosioon mm. näistä syistä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kirjavinkki
Toinen vasta ilmestynyt kirja aihetta liipaten olisi Aila Ruohon Pyhät, pahat ja pelokkaat, joka toivottavasti aiheuttaa pohdiskelua uskonnollisissa yhteisöissä, erityisesti sen suhteen, miten lapsi saattaa kokea asioita.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Kirjavinkki
Vallanhaluiset yksilöt ihmisyhteisöissä käyttävät keppihevosenaan milloin uskontoa, milloin politiikkaa, milloin 'psykiatriaa', milloin taloudellista painostusta ym. Taustalla lienee kuitenkin asianomaisten yksilöiden oma silmitön pelko joutumisesta yhteisön hylkäämäksi. Tuo pelko sitten siirretään näppärästi muiden pelättäväksi ja suurimmat pelkurit selviävät kuivin jaloin. Yksinkertaista, mutta tehokasta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.