Maanantai 26.6.2017Jorma, Jarmo, Jere, Jeremias, Jarkko, Jarno

Jussi Helminen:

Seitsemän

kotoutettua

veljestä

Muistan Turun Kaupunginteatterin esityksen Seitsemän veljestä. Oikein tai väärin, se ja sama, piirtyi muistiin ja sinne jäi.

Nyt kun Maijalan Lauri ohjaa siitä uuden tulkinnan, olen ahne tuleva katsoja. Niin lienevät muutkin, jotka sen näkivät, jos elävät. Toivottavasti esityksen maine saa nuoremmatkin ahneeksi.

Sitten ajattelen muistiani, muistojani.

Esityksessä oli energinen isoveli Juhani, ei ihan välkky, mutta jonka sydän, into ja tahto pitää veljien puolta oli ehdoton. Me ennen heitä muita, pikkuveljet! Olemme heimo, jonka pitää pitää yhtä kaikkea kotouttamista (koulu, pakkolukeminen, järjestäytynyt yhteiskunta) vastaan!

Oli Tuomas, veljesten hiljainen, harvasanainen ja oikeudenmukainen järjestysmies, poliisi. ”Ota iisisti Juhani”.

Simeoni oli uskovainen tosikko kiusaksikin asti, vähän fanaattisuudessaan vaikea sietää, kaksonen Aapo oli valtakunnansovittelija, sutki puhuja, jopa jaarittelija, vähän filunki.

Timo oli hiljaa ja hymyili, seuraili. Kaksosveljensä Lauri yritti erakoitua karkaamalla luontoon, mutta sitten räjähti. Suomalaisittain siis kahdet erinapaiset kaksoset.

Intellekti kuopus Eero kiusasi muita, oli nopein liikkeissään ja älyltään, tulevaisuus, kiusankappale, mutta rakas veli.

Kalle Holmbergin ohjauksen katsojana vuonna 1972 rakastuin ja samastuin näihin metsäsuomalaisiin. Esitys imi, paloi muistoihin ikiajoiksi.

Muistan, kuinka esityksessä tämä persoonista koottu veljesporukka ”pantiin ruotuun”, eli kotoutettiin silloiseen Suomeen, mokomat häirikköpersoonat, huonosti käyttäytyvät miehet. Holmbergin tulkinnan mukaan vaati ison koneiston saada kuriin seitsemän persoonallista veljestä.

Se oli hyvää teatteria, siinä oli jokaisen tekijän henkilökohtainen sitoutuminen esitykseen, satsaus. Siinä oli tieto, analyysi Aleksis Kiven kirjasta ja sen ajasta, tieto myös esityksen ajan Suomesta. Siinä oli tunne, jokin selittämätön suomalaisuus. Haalean kuvan esityksestä saa Ylen arkiston taltioinnista.

Hyvän teatterin kolme tekijää: Järki, Tunne, Henkilökohtaisuus. Antiikin Kreikassa kait käytettiin sanoja: Logos, Pathos, Ethos. Kuka esityksen silloin teki?

Kaikki sen osatekijät lavastajista, näyttämömiehistä, muusikoista, pukusuunnittelijoista, ompelijoista, lipunmyyjistä, johtajista, kirjanpitäjistä, näyttelijöistä, säveltäjästä ja muista ohjaajaan. Siis ei kukaan yksin, vaan kaikki yhdessä, kuten teatterissa aina.

Mutta Aleksis Kivi heille töitä antoi. Hän sen teki. Oli oikeassa, kun sanoi viimeisiksi sanoikseen: Minä elän. On sammaloitumaton rolling stone. Oliko hullu? Oli nero.

Hän keräsi nämä seitsemän suomalaisen miehen tyyppiä seitsemäksi veljekseksi. Nerokasta. Kirjailija näki1800-luvun Suomen, sen seitsemän perustyyppiä ja asensi ihmisiksi kirjaan, loi fiktiiviset hahmot, jotka elävät yhä.

Seitsemän metsäläisen kotouttaminen Suomeen oli vaikeaa, he panivat hanttiin. Siellä heilahti Jussin pussi, ikkuna rikottiin, opettajalle haistatettiin pitkät.

Vuonna 1987 Oulussa sopeutumaton porukka oli supistunut neljään, haistattelu kasvanut siksi itsekseen, jota heitettiin järjestäytyneen yhteiskunnan päälle, syliini. Kotoutettu nämäkin metsäläiset nyt on.

Kotoutettavaa maassa riittää yhä. Tehkää veljet tämän ajan unohtumaton esitys! Aika on kypsä, onnea!

Kirjoittaja on ohjaaja, näytelmäkirjailija, vain teatterinjohtajuudesta eläkkeellä.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Kotosalla
Outo yhteys kotouttamiseen, kirjoittaja tarkoittanee sopeuttamista yhteiskunnan sääntöihin. Seitsemän veljestä olivat suomalaisia, miksi heidät pitäisi kotouttaa? Ahlqvistin mielestä he eivät olleet "oikeita suomalaisia", siksi Kiven kirja piti teilata.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.