Sunnuntai 17.12.2017Raakel

Vastuu tielläliikkujista sai kehittämään SnapSkan-palvelun

Nokian Renkaat avasi pelin älysovellusten tuottajana

Milla Rice
Timo Tervolin (vas.) ja Ville Nikkola uskovat, että renkaat kehittyvät koko ajan älykkäämmiksi. Nokian Renkaat on tässä askeleen edellä muita.
Timo Tervolin (vas.) ja Ville Nikkola uskovat, että renkaat kehittyvät koko ajan älykkäämmiksi. Nokian Renkaat on tässä askeleen edellä muita.

Ville Nikkolan vuosia kestänyt pohdinta, miten kuluttajia voitaisiin auttaa rengasasioissa, johti SnapSkan-palvelun kehittämiseen. Maailmalla uudelle älypalvelulle ennustetaan kovaa kysyntää.

- Renkaiden vaihto on ihmisille vähän kuin hammaslääkärissä käynti. Ei se mitään kivaa ole, mutta homma on vain säännöllisesti hoidettava. Uusien renkaiden hankkiminen vie vielä rahaakin. Harva siihen jaksaa liiemmin perehtyä, tuumailee Nokian Renkaiden hankepäällikkö Ville Nikkola.

Milla Rice
Ville Nikkolan palava halu ymmärtää kuluttajan käyttäytymistä johti siihen, että hän tiiminsä kanssa kehitti palvelun, joka tarkistaa renkaat auton liikkuessa ja lähettää kuntotiedot älypuhelimeen.
Ville Nikkolan palava halu ymmärtää kuluttajan käyttäytymistä johti siihen, että hän tiiminsä kanssa kehitti palvelun, joka tarkistaa renkaat auton liikkuessa ja lähettää kuntotiedot älypuhelimeen.

Nikkola mietti pitkään, miten saisi ihmiset kiinnostumaan renkaiden kunnon tarkistamisesta ajoissa. Kuten hampaiden hoito, se on kuitenkin sekä yksilön että yhteiskunnan kannalta tärkeä asia. Vesiliirtoriski kasvaa ja jarrutusmatka pitenee kuluneilla renkailla. Vuosittain Suomessa huonojen renkaiden jälkiseuraamuksena menetetään monia ihmishenkiä ja yli miljardi euroa.

Sitten hän oivalsi. Ei ihmisten tarvitsekaan kiinnostua asiasta. Mittaus on tehtävä automaattisesti ja niin, etteivät ihmiset itse edes huomaa sitä.

- Aluksi oli tietysti hieman haastavaakin kehittää laitetta, joka mittaa urasyvyyksiä ”salaa” ja vielä vauhdissa ja kertoo tuloksen vaan sitä haluavalle, Nikkola nauraa.

Teknisesti ratkaisu alkoi hahmottua, kun yliajoskannereita tuli markkinoille vuonna 2015. Se mahdollisti 3d-mallinnuksen ja sitten alkoi palvelun kehittäminen.

- Porukalla rupesimme tuolloin miettimään, miten viesti lähetetään asiakkaalle ja rakentamaan ensimmäisiä versioita laitteesta, Nikkola kertoo.

Prototyyppi, joka rakennettiin Helsingin Erottajalle, ajoi asiansa, mutta oli vielä hidas ja kankea. Turun Stockmannin Q-parkiin asennettu ensimmäinen varsinainen pilotti on nyt ollut käytössä kesäkuusta alkaen. Palaute on ollut varsin myönteistä.

- Kerroimme keksinnöstä maailmalle Slush-tapahtumassa marraskuussa 2016, ja kiinnostus heräsi kulovalkean lailla. Yhteydenottoja on tullut ympäri maailman ja neuvotteluja erilaisista yhteistyömuodoista on käynnissä. Tulemmekin laajentamaan palvelua Suomen ja Pohjoismaiden lisäksi muualle Eurooppaan ja Pohjois-Amerikkaan, yhtiön strategia- ja yrityskehitysjohtaja Timo Tervolin kertoo.

Milla Rice
Timo Tervolin kertoo, että renkaiden vaihtaminen useammin on itse asiassa ekoteko, sillä vierintävastus on uusissa renkaissa alhaisempi. Nokian Renkaat pääsi tänä vuonna mukaan Dow Jonesin kestävän kehityksen indeksiin (DJSI).
Timo Tervolin kertoo, että renkaiden vaihtaminen useammin on itse asiassa ekoteko, sillä vierintävastus on uusissa renkaissa alhaisempi. Nokian Renkaat pääsi tänä vuonna mukaan Dow Jonesin kestävän kehityksen indeksiin (DJSI).

Nokian Renkaat on ainoana pohjoismaisena rengasvalmistajana aina ollut kiinnostunut pohjoisten olojen turvallisuudesta. Myös SnapSkan-kehityksen lähtökohta oli turvallisuuden lisääminen.

- Näimme, että ihmiset ajavat täysin tietämättöminä siitä, että turvallinen urasyvyys on alitettu jo kauan sitten. Totesimme silloin, että tilausta palvelulle on jo ihan yhteiskunnallisin perustein. Totta kai se tuo meille myös lisää rengaskauppaa, mutta kyllä me haluamme myös maanteiltä pois ne, jotka eivät tiedä, millaisen riskin aiheuttavat, Tervolin toteaa.

Business-casena SnapSkan on hänen mukaansa paljon laajempi kuin renkaiden tuoma lisämyynti.

Eikö renkaiden vaihtaminen entistä useammin sitten ole epäekologista?

- Äkkiseltään voisi kuvitella, että kun renkaita valmistetaan ja kierrätetään suurempia määriä, ympäristökuormitus lisääntyisi. Tosiasiassa suurin tekijä on renkaiden vierintävastus, mikä vaikuttaa polttoaineen kulutukseen. Kun renkaat vaihdetaan useammin, ja uudempaan teknologiaan, pienenee myös vierintävastus. Elinkaarivaikutus on näin positiivinen. Lisäksi uudet renkaat ovat tietysti turvallisemmat. Asiaa voisi verrata vanhan jääkaapin käyttämiseen. Sekin kannattaa vaihtaa energiatehokkaaseen, vaikka jätettä syntyykin.

Tuotteiden vierintävastuksen alentaminen oli yksi merkittävä syy, miksi Nokian Renkaat pääsi tänä vuonna ensi kerran mukaan Dow Jonesin kestävän kehityksen indeksiin (DJSI). Sveitsiläinen RobecoSAM kutsui vastuullisuusarviointiin 47 eri maasta lähes 3 500 maailman suurinta pörssiyritystä. Paras kymmenen prosenttia arvioiduista yrityksistä nousi indeksiin eli arvioinnin mukaan maailman vastuullisimpien yritysten joukkoon. Muut päätekijät, jotka johtivat nousuun, olivat tuotannon C02-päästöjen vähentäminen 20 prosentilla sekä kaikkien luonnonkumiprosessoijien auditointi.

Älysovellukset tulevat rengasmaailmaan

SnapSkan on Tervolinin mukaan vasta päänavaus digitaalisen palveluntuotannon saralla.

- Renkaat tulevat koko ajan älykkäämmiksi. Jo nyt ne keskustelevat kuljettajan kanssa esimerkiksi siitä, onko ilmanpainetta riittävästi. Samanlaisia ominaisuuksia tullaan kehittämään jatkossa lisää. Jälleenmyyjäpuolella kehitämme jatkuvasti uusia business-malleja rengasvalinnan helpottamiseksi. Ihmiset eivät juuri tunne renkaiden ominaisuuksia, eikä se useimpia kiinnostakaan. Ostaminen on tehtävä helpoksi.

Ville Nikkolalla riittää siis pohtimista. Onneksi hän ei ole tehtävässä yksin, vaan mukana on koko Hakkapeliitta-tiimi.

- Tässä talossa hommat menevät yleensä niin, että yksi saa idean ja muut ovat kohta mukana sitä jalostamassa. Me kutsumme sitä Hakkapeliitta-hengeksi. Sillä tavalla SnapSkankin luotiin, kertoo Nikkola, jota muut kutsuvat tuotteen isäksi.

Tervolin on toiminut Nokian Renkaiden strategiavastaavana vasta vuoden päivät. Hänestä yrityksessä on onnistuttu hyvin yhdistämään suuryrityksen edut ja säilyttämään silti innovatiivinen ja yrittäjähenkinen ote.

- Monesti isoissa yrityksissä päädytään kaavamaiseen ja kankeaan toimintamalliin, jossa ihmiset hiljenevät, kun ajattelevat, ettei minua kuitenkaan kuulla. Täällä innovatiivisuus kukoistaa ja yhdessä uskotaan ihmisten ideoihin. Meitä moninkertaisesti suuremmat kilpailijat olivat kieltämättä hämmästyneitä, kun toimme tällaisen SnapSkanin kaltaisen kuluttajapalvelun ensimmäisenä markkinoille. Siksi uskonkin, että meidän on hyvä lähteä kehittämään niitä lisää. Minulle SnapSkan on jatkossa paljon muutakin kuin urasyvyyden mittaamista, Tervolin hehkuttaa.

SnapSkan-skanneri piirtää auton renkaiden profiileista kuvat, kun sen yli ajaa. Raportin saa tilattua tekstiviestillä älypuhelimeen tai kirjautumalla palveluun Internetin kautta.
SnapSkan-skanneri piirtää auton renkaiden profiileista kuvat, kun sen yli ajaa. Raportin saa tilattua tekstiviestillä älypuhelimeen tai kirjautumalla palveluun Internetin kautta.