Keskiviikko 13.12.2017Seija

Läheistesi hyvinvointi voi olla kiinni milleistä:

Vältä vesiliirto sopivalla tilannenopeudella ja laadukkailla renkailla

Photographer: Timo Ollila
Vesiliirron riski on sitä suurempi, mitä kovemmilla nopeuksilla ajetaan. Auto nousee vesipatjan päälle ja ohjattavuus katoaa.
Vesiliirron riski on sitä suurempi, mitä kovemmilla nopeuksilla ajetaan. Auto nousee vesipatjan päälle ja ohjattavuus katoaa.

Kun vettä on tiellä runsaasti, voi auto nousta ”plaaniin”, jolloin se ei enää ohjaudu. Tällöin pitää säilyttää maltti, laittaa kytkin pohjaan ja ohjata menosuuntaan.

Auton hallinnan menettäminen on pelottava kokemus. Syksyllä suurin riskitekijä on sateiden aikana tien pinnalle kertyvät vesimassat, jotka eivät ehdi renkaan alta pois. Mikäli veteen ajetaan liian suurella nopeudella, ja vielä huonoilla renkailla, voi seurauksena olla vesiliirto.

– Paras tapa ehkäistä liirtoa onkin tarkistaa, että renkaassa on urasyvyyttä ainakin neljä milliä ja että rengaspaine on oikea. Lisäksi nopeutta kannattaa pudottaa reilusti sadekelillä. Lammikot kannattaa kiertää, jos mahdollista. Tien urat keräävät vettä, joten niissä ajamista tulee välttää, opastaa Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri.

Mikäli liirtoon kuitenkin joutuu, eli pyörät eivät enää ole kosketuksissa maahan, ja auto ei tottele ohjausta, on syytä pysyä rauhallisena. Kytkin laitetaan pohjaan ja automaattivaihteisella nostetaan vain kaasu ylös. Jarruttaa tai kiihdyttää ei saa. Ohjaamista jatketaan suoraan menosuuntaan, ilman korjausliikkeitä. Näin matka voi jatkua turvallisesti jälleen, kun pitoa löytyy.

Syksyllä parhaat renkaat alle

Renkaiden urasyvyydellä on vesiliirtovaaran kannalta ratkaiseva merkitys. Vaikka 1,6 millimetrin kesärenkaat ovat vielä lailliset, on riski joutua vesiliirtoon erittäin suuri. Kuluneissa renkaissa vesi ei ”mahdu” renkaiden alle, joten ne nousevat helpommin plaaniin. Liikenneturva suositteleekin urasyvyydeksi vähintään neljää milliä.

– Syksy on huonoin aika ajaa vanhat kesärenkaat ”loppuun”, sillä silloin sadekelejä on kaikkein eniten, Matti Morri toteaa.

SnapSkan mittaa urasyvyyden

Urasyvyyden mittaamiseen Nokian Renkaat kehitti tänä vuonna entistä helpomman tavan. Turun Stockmannin Q-parkin sisäänajossa renkaat skannataan automaattisesti. Kirjaamalla rekisterinumeronsa palveluun auton haltija saa kännykkäänsä tiedon, ovatko renkaat ajokuntoiset.

– Renkaat ei varmasti ole se, mitä joka päivä haluaa miettiä, mutta tosipaikan tullen ne pitäisi olla kunnossa. Olemme tienkäyttäjinä vastuussa sekä itsestämme että muista tielläliikkujista, aina jalankulkijoista muihin autoilijoihin, markkinointipäällikkö Hanna Kivimaa Nokian Renkailta muistuttaa.

SnapSkan-palvelu on maksuton ja sitä voi käyttää auton tai renkaiden merkistä riippumatta.

Lisätietoa snapskan.fi.

Tiedätkö renkaittesi urasyvyyden?

Kysyimme autoilijoita Turun Stockmannin Q-parkissa, miten hyvin he tuntevat ajoneuvonsa renkaiden kunnon ja sen, mihin urasyvyys vaikuttaa.

Aika hyvät ne ovat. En mittaa urasyvyyksiä itse, minulla on kaksi poikaa, jotka tekevät sen puolestani. Huonot renkaat vaikuttavat jarrutusmatkaan ja luistoon vesikelillä. Maikki Lappalainen

En tiedä, mutta autolla on ajettu vasta 2000 kilometriä, joten kyllä niiden pitäisi kunnossa olla. Katsastaja kyllä sitten huomauttaa asiasta ja rengashotelli. Itse tarkastelen asiaa silmämääräisesti. Tunnistan asiaan liittyvät riskit. Peter Brück

En varmasti tiedä, mutta pääsimme läpi tästä (SnapSkan) laitteesta, joten niiden täytyy olla kunnossa. Huonot renkaat vaikuttavat ajoturvallisuuteen liukkaalla. Paula Aalto ja tytär Oona Aalto

En tiedä, mutta luotan, että ne ovat kunnossa. Vaihdan autoa joka toinen vuosi, joten renkaatkin ovat aina melkein uudet. Olen huomannut, että Stockmannille tullessa ne mitataan automaattisesti. Urasyvyys vaikuttaa jarrutusmatkaan ja siihen, ettei joudu vesiliirtoon. Hanna Rantakokko

4 mm, sekä vaimon että omassa autossa. Tiedän sen kokemuksesta, ajamme yhteensä 80 000 km vuodessa. Paineet ovat 2,4, mittasin kaksi viikkoa sitten. Kuluneet renkaat lisäävät jarrutusmatkaa ja vesiliirron riskiä, ovat meluisat ja saattavat rikkoutua helpommin. Andreas Neovius

En tiedä, joku kolikkojuttu niiden katsomiseen oli olemassa. Olisikohan jotain 4-5 mm. Liukkaat ne ovat, jos ovat sitä kuluneemmat. Lassi Isometsä