Tiistai 25.7.2017Jaakko, Jaakoppi, Jaakob, Jimi

KiiltoClean tuottaa hyvinvointia puhtaudella

Puhdas koti vetää ulkomaille

Kari Laakso aloitti KiiltoCleanin toimitusjohtajana huhtikuussa. ”Olen työskennellyt Kiilto Family -konsernissa jo 12 vuotta, joten talo on tuttu”, hän tuumii.
Kari Laakso aloitti KiiltoCleanin toimitusjohtajana huhtikuussa. ”Olen työskennellyt Kiilto Family -konsernissa jo 12 vuotta, joten talo on tuttu”, hän tuumii.

Korvamato vuosituhannen alun telkkarimainoksissa, liimapuikko ala-asteen kuvaamataidon tunnilla ja raikas suomalainen pyykki. Voimakkaita kuvia, joihin moni sukupolvesta riippumatta pystyy samaistumaan. KiiltoCleanin tuoreen toimitusjohtajan tehtävänä on luotsata perinteikäs yritys kansainvälisille markkinoille. Sinne lähdettiin moppi kourassa ja nyt kuluttajabrändit tuodaan perässä.

Kaikki muistavat Kiillon tarttuvan sloganin. Jinglen voi kuulla edelleen säännöllisesti radiossa ja televisiossa. Mutta millainen yritys tunnarin takaa löytyy? Mitä se tekee?

Hyvinvointia puhtaudesta

”KiiltoClean on osa Kiilto Family -yritysperhettä. Meidän tehtävämme KiiltoCleanissä on hyvinvoinnin luominen. Me teemme sen puhtauden keinoin, koska me uskomme, että puhtaus on osa hyvää elämää. Tuomme puhtauden ratkaisut esimerkiksi sairaaloihin, elintarviketeollisuuteen ja koteihin", kertoo pari kuukautta KiiltoCleanin toimitusjohtajana toiminut Kari Laakso.

”KiiltoClean-nimi ei välttämättä sano tavalliselle marketin asiakkaalle juuri mitään. Tuotteemme taas kuuluvat maan suosituimpiin brändeihin siivous- ja hygienia-alalla.”

Yrityksen tehtailla syntyvät esimerkiksi Kiilto-kodinpuhdistusaineet, Serto-pyykinpesuaineet, sekä Erisan-hygieniatuotteet. Näillä merkeillä on vahva jalansija sekä kuluttajien että alan ammattilaisten keskuudessa. Laakson mukaan Suomessa tuskin on yhtäkään sairaalaa, josta esimerkiksi Erisan pro -sarjaa ei löytyisi.

”Brändeillä me haluammekin erottua. Tunnettuus kuluttajien joukossa sataa myös suoraan ammattilaismyyntimme laariin, sillä jokaisen oston takana on kuitenkin ihminen”, Laakso tähdentää.

”Tuorein lisäys brändiperheeseemme on Aisti-tuotesarja. Sarja sisältää raikkaita vartalonhoitotuotteita, ja sen markkinointi on kohdennettu tarkasti 25-49-vuotiaille naisille pääosin digitaalisissa kanavissa.”

Laakso kertoo jutelleensa toukokuussa pidetyillä puhtausalan Finnclean-messuilla monien alan ihmisten kanssa. Yksi mielenkiintoinen huomio markkinoiden eroista:

”Esimerkiksi keskieurooppalaisissa pyykinpesujauheissa on huomattavasti enemmän hajusteita kuin meillä. Sen on saattanut itsekin huomata, jos on vuosia sitten erehdyksessä tarttunut väärään purkkiin”, kaksitoista vuotta Kiillossa eri tehtävissä työskennellyt Laakso naurahtaa.

”Italialainen kuluttaja ajattelee, että pyykki on puhdasta, kun se tuoksuu. Suomalaiselle pyykki on puhdasta, kun se ei tuoksu enää miltään. Tämä havainnollistaa paitsi kulttuurieroja, myös Kiillon ydinsanomaa. Olemme vastuullinen, kotimainen toimija.”

Asiakasta kuunnellaan

KiiltoClean rakentaa asiakassuhteensa luottamukseen ja kumppanuuteen. Tuore toimitusjohtaja ei halua sen olevan pelkkää sanahelinää.

”Rakennamme asiakaskokemuksesta kilpailuedun itsellemme. Asiakkaan ääni kuuluu koko palvelumme läpi ja hänen tarpeensa huomioidaan.”

Laakson mukaan on tietenkin selvää, että jokainen yritys haluaa huolehtia asiakkaistaan. Se lupaus mitataan päivittäisessä tekemisessä ja silloin KiiltoClean on vahvoilla.

Firma on parantanut sisäistä toimintaansa muun muassa ratkaisuriihi- ja arvoketju-mallien avulla. Hienoja termejä, jotka joku voisi ohittaa hölynpölynä. Laakso muistuttaa, että yhtäkään termiä ei ole keksitty vain keksimisen ilosta. Jokaisen teon takana on tavoite, ja se tavoite on tyytyväinen asiakas.

”Valittu suunta näkyy ihan konkreettisina toimina, kuten esimiesten koulutukseen panostamisena. Se on tärkeä sisäinen väliporras, joka on oleellinen osa myös asiakastyötä.”

Raision kautta maailmalle

Kiilto-yritysperhe täyttää parin vuoden päästä 100 vuotta. Kotimaassa yrityksen asema on hakattu lähes peruskallioon, ja nyt puhtausalan kansainväliset markkinat houkuttelevat. Tällä hetkellä noin neljäsosa KiiltoCleanin liikevaihdosta tulee ulkomaan toiminnoista.

”Ulkomainen kuluttajamarkkina on kivikova ja brändin rakentaminen pitkäjänteistä puuhaa. Tavoitteet on kuitenkin asetettava korkealle”, Laakso muistuttaa.

”Ammattisiivouksessa ja teollisuuspuolella vauhtiin pääseminen on ehkä hieman nopeampaa, sillä siellä olemme tehneet kansainvälistä työtä jo pidemmän aikaa. Venäjällä ja Baltiassa toimintaa on laajennettu, ja seuraavaksi käännämme katseen lahden yli Ruotsiin.”

KiiltoClean on asemoitunut vahvasti Varsinais-Suomeen, sillä sen päätehdas on Turussa ja lähes jokainen sieltä lähtevä tuote kulkeutuu maailmalle Raisiossa sijaitsevan logistiikkakeskuksen kautta. Työntekijöitä tällä akselilla on toista sataa, joten kyseessä on myös mittava työllistäjä alueella.

”Alueen hyvä vire tekee hyvää kaikille, myös meille. Olemme mukana telakan alihankintaketjussa ja tiiviisti kiinni konepajateollisuudessa. Toisinaan unohdetaan, miten laajalle tällaiset isot satsaukset ulottuvat. Se ei ole vaan yksi laiva tai Mersu, vaan paljon enemmän”, Laakso niputtaa.