Maanantai 25.9.2017Kullervo

"Ekologisuus on ainoa tapa tehdä bisnestä"

Viihtyisä, yhteisöllinen ja ekologinen

- Skanssin menestysresepti

Kauppakeskus Skanssi kohosi kohti taivasta kahdeksan vuotta sitten. Samaan aikaan Suomen talous syöksyi syvimpään notkahdukseensa vuosikausiin. Silti vaikeinakin aikoina käyrä on näyttänyt ylöspäin. Nyt uusi omistaja tuo tullessaan uuden tavan johtaa kauppakeskusta
Kauppakeskus Skanssi kohosi kohti taivasta kahdeksan vuotta sitten. Samaan aikaan Suomen talous syöksyi syvimpään notkahdukseensa vuosikausiin. Silti vaikeinakin aikoina käyrä on näyttänyt ylöspäin. Nyt uusi omistaja tuo tullessaan uuden tavan johtaa kauppakeskusta

Kauppakeskus Skanssi vaihtoi omistajaa toukokuussa. Tuore kauppakeskuspäällikkö Sari Puhilas vertaa uuden projektin aloittamista liikkuvan junan kyytiin hyppäämiseen.

”Onhan se vähän kahvassa roikkumista aina aluksi”, Puhilas nauraa. Hän on hoitanut kauppakeskuksia toistakymmentä vuotta, joten bisnes on tuttu. Tällä hetkellä hänen hellässä huomassaan ovat Skanssin lisäksi kauppakeskukset Oulussa ja Kokkolassa.

”Asiathan ovat samoja, ympäristö ja ihmiset vaihtuvat. Niissä on paljon sisäistettävää, jotta pystyy tekemään työnsä niin hyvin kuin mahdollista.”

Uuden omistajan tavoitteena on tehdä Skanssista viihtyisä, elämyksellinen ja moderni kauppakeskus. Tätä silmällä pitäen CBRE Finland perusti uuden kauppakeskusten johtamiseen erikoistuvan tiimin, jonka vetäjänä toimii Juhani Hiippavuori. Hän on tehnyt työuransa kiinteistöalalla.

”Täytyy myöntää, että olemme todella innoissamme Skanssin uudesta alusta. Tämä paikka on täynnä mahdollisuuksia, eikä rajoittavia tekijöitä ole juuri lainkaan”, Juhani iloitsee.

Omat mehiläiset ovat Skanssin erikoisuus. Vartijan harrastuksesta lähtenyt mehiläistarha ei pysty tuottamaan hunajaa myyntiin asti, mutta se korostaa kauppakeskuksen ideologiaa.
Omat mehiläiset ovat Skanssin erikoisuus. Vartijan harrastuksesta lähtenyt mehiläistarha ei pysty tuottamaan hunajaa myyntiin asti, mutta se korostaa kauppakeskuksen ideologiaa.

Ekoja tekoja vuodesta 2009

Kiinteistön näkökulmasta kauppakeskus on verrattavissa aivan tavalliseen asuintaloon. Niissä tapahtuu tismalleen samoja asioita. Jätteet lajitellaan ja sähkönkulutusta tarkkaillaan. Eläminen yritetään pitää ekologisena. Kauppakeskuksessa vain mittakaava moninkertaistuu.

Kun Skanssin parkkihallin valaistus uudistettiin led-lampuin ja liiketunnistimin, säästöksi tuli vuositasolla 20 omakotitalon yhteenlaskettu sähkönkulutus.

”Ekologisuus on ainoa tapa tehdä bisnestä. Ei enää ole muita vaihtoehtoja”, Juhani Hiippavuori lataa.

Kauppakeskus Skanssi on ollut jo pidemmän aikaa ekologisuuden suunnannäyttäjä paitsi Suomessa, myös Euroopan tasolla. Sille on myönnetty korkein mahdollinen ympäristöystävällisten rakennusten sertifikaatti, joita ei löydy maanosassa monelta kauppakeskukselta.

”Täällä on tehty loistava pohjatyö, jonka ansiosta pystymme kehittämään vauhdilla kauppakeskuksen muita osa-alueita. Ehkä yritämme tuoda näitä ’ekoja tekoja’ lähemmäs asiakasta”, hän kertoo.

”Tavoitteena on ainakin istuttaa ulkoalueille hyötykasveja. Ehkä pian saamme maistaa Skanssi-perunaa ja -porkkanaa.”

Eko-ajattelu on istutettu Skanssiin kaupunginosan kaavoitusta ja asumisen suunnittelua myöten. Kauppakeskusta voikin pitää ekologisen kaupunginosan keskipisteenä, helmenä. Sari Puhilaan mukaan tehtävänä on nyt ylläpitää saavutettu taso. Huipulla ollaan jo.

”Kauppakeskuksen menestys jakautuu lopulta kaikille.”
Sari Puhilas, Kauppakeskuspäällikkö
”Kauppakeskuksen menestys jakautuu lopulta kaikille.” Sari Puhilas, Kauppakeskuspäällikkö

Skanssilaisten olohuone

Skanssin vahvuudet piilevät sen palveluhengessä, perheystävällisyydessä ja yhteisöllisyydessä. Näillä arvoilla tekemistä halutaan ohjata jatkossakin.

”Vaatii tietenkin jatkuvasti töitä, että ihmiset saadaan osallistutettua siihen yhteisöllisyyteen. Paikkaa täytyy kehittää”, Hiippavuori pohtii.

Kun Skanssin parkkihallin valaistus

uudistettiin led-lampuin ja liiketunnistimin,

vuosisäästöksi tuli 20 omakotitalon

sähkönkulutus.

Lyhyen tähtäimen tavoitteiksi Puhilas ja Hiippavuori luettelevat ravintolatarjonnan, liikevalikoiman ja ulkoalueen kehittämisen. Pitkällä aikavälillä ihmisille halutaan tuoda elämyksiä.

”Menee hetki, että saamme kiinni kauppakeskuksen sielunmaisemasta. Haluamme tulevaisuudessa tuoda elämyksellisyyden osaksi Skanssi-kokemusta. Se, miten se tehdään, jää vielä nähtäväksi”, Hiippavuori naurahtaa.

Skanssi kerää vuosi toisensa jälkeen kehuja sen liikkeiden henkilökunnan palvelusta. Sari Puhilas sanoo, että tämän on pystynyt aistimaan jo ensimmäisten viikkojen aikana.

”Ihmiset tykkäävät olla kauppakeskuksissa töissä, sen tiedän jo kokemuksesta. Täällä yhteishenki on poikkeuksellisen hyvä”, hän kehuu.

”Vaikka vierekkäiset liikkeet kilpailevat periaatteessa samoista asiakkaista, niiden työntekijät tukevat toinen toistaan. Vuokralaiset tietävät, että kauppakeskuksen kollektiivinen menestys jakautuu lopulta kaikille.”

Toiveissa on, että Skanssin kaupunginosan kehittyessä kauppakeskuksesta muodostuisi sen luonteva keskipiste. Toisesta kerroksesta löytyy jo nyt yhteispalvelu Monitori, joka tarjoaa muun muassa kaupungin, Kelan ja TE-toimiston palveluita.

”Monitori on ainutlaatuinen lisä kauppakeskuksessa, ja sillä on iso vaikutus koko asuinalueen kehityksen kannalta,” Puhilas muistuttaa.

"Haluamme tulevaisuudessa tuoda elämyksellisyyden osaksi Skanssi-kokemusta."
Juhani Hiippavuori, Head of Shopping Centre Management
"Haluamme tulevaisuudessa tuoda elämyksellisyyden osaksi Skanssi-kokemusta." Juhani Hiippavuori, Head of Shopping Centre Management

Skanssilla on ollut haasteensa. Avaamisen aikaan kahdeksan vuotta sitten taloussuhdanne oli pahin mahdollinen. Ympäröivä asuinalue ei ole kehittynyt sen jälkeen odotetulla tavalla. Markkina-alue on erittäin kilpailtu hypermarkettien, kauppakeskittymien ja muiden kauppakeskusten toimesta.

Kaikesta tästä huolimatta kauppakeskus Skanssi on kivunnut vuosi vuodelta asiakasmäärässä ja myynnissä ylöspäin.

”Skanssi on löytänyt oman uskollisen asiakaskuntansa, mistä on oltava tyytyväinen. Tavoitteena on kuitenkin olla kauppakeskusten ykkönen Turun talousalueella. Siihen päästään oikealla sekoituksella viihtyisyyttä, yhteisöllisyyttä ja laadukkaita palveluita”, Hiippavuori päättää.