Näyttelyt

Salonkikelpoisesti kapinallinen

Näyttelyt | Turun Sanomat 14.2.2012 02:31 |

• Sami Pennanen, Misadventures in failure, Galleria Å, 26.2. saakka.

”Miten raha eroaa vedestä? No ainakin se valuu alaspäin huomattavasti heikommin.”

Näin toteaa kuvataiteilija Sami Pennanen (s.1973) Misadventures in failure -näyttelyn tiedotteessa. Taiteilija on rakentanut näyttelytilaan yhteiskuntakriittisen installaation, joka ottaa kantaa kapitalismiin, kodittomuuteen sekä urbaanin tilan struktuureihin. Teoskokonaisuus koostuu kaaosmaisesti valokuvista, esinekoosteista, maalauksista, piirustuksista ja videoteoksesta. Näyttelyn visuaalinen pommitus saa pään pyörälle, mutta samalla se tukee taiteilijan innokkuutta ja vanhaa kunnon asennetta, joka haluaa muuttaa yhteiskuntaa kuvataiteen keinoin.

Graffitit ovat saaneet suuren roolin näyttelyn sanomassa ja toteutuksessa. Pennanen on omistanut pitkän pätkän näyttelytiedotteessaan graffitien problemaattiselle ja kielteiselle maineelle ja taistelua vaativalle olemassaololle. Hän kirjoittaa, että graffiti elää symbioosissa kaupungin infrastruktuurin muutosten kanssa, sillä usein hylätystä tai muutoin toimintovapaasta rakennuksesta saadaan valmis purkukohde lainaamalla sitä määräajaksi taidekäyttöön. Näyttelytilassa nähdään monia aiheeseen liittyviä lehtileikkeitä, tyhjiä spray-purkkeja ja valokuvia graffiteista. Tilan nurkassa nököttää Metro-lehti otsikolla Spreijaajat riehuivat ja sotkivat junassa.

Asiaankuuluva naiivi yhteiskuntakritiikki pulppuaa muutenkin näyttelyn sisällössä. Gallerian yläkertaan on rakennettu vanhoista ruosteisista kannuista hökkeli, koditonta esittävä nukke nukkuu huoneen nurkassa, yläpuolelle ripustettu kyltti julistaa ”Property stinks” ja gallerian seinät ovat peitetty epäsäännöllisesti valokuvilla, esineillä ja piirroksilla. Vaikutelma on kaoottinen ja hieman nuhraantunut. Alakerran videoteoksesta kantautuu musiikkia yläkertaan asti. Tunnelma on niskoitteleva ja sanoma lyödään vasten katsojan kasvoja.

Näyttelyä voisi yhteenvetona kuvailla salonkikelpoiseksi kapinallisuudeksi. Ylitseampuvuudesta ja lapsekkaasta maailmanparannusmoodista huolimatta Pennanen on onnistunut luomaan sisäsiistin ja kuitenkin ajatuksia herättävän näyttelyn, jonka visuaalisesti kylläinen maailma jää kauaksi aikaa verkkokalvolle.

NINA SUNI

TSTV - Uusimmat