Perjantai 23.6.2017Aatto, Aatu, Aadolf

80 kiloa rakkautta – vähintään

Klovnerian lainalaisuuksia noudattava näyttelijäntyö tuo Lokissa näkyväksi sitä rivien väliin kirjoitettua tragikomiikkaa, jota Tšehov ei kantaesityksessä nähnyt, kirjoittaa Jukka Kittilä.

Niina Sillanpään Nina on miltei nousta lentoon Red Nose Clubin Lokissa.
Niina Sillanpään Nina on miltei nousta lentoon Red Nose Clubin Lokissa.

Teatteri

Red Nose Club ja Espoon
kaupunginteatteri: Lokki

Teksti Anton Tšehov, ohjaus

Philip Boulay, lavastus ja puvut

Paula Koivunen, valot Teemu

Nurmelin, äänet Juha Tuisku.

En korosta ensimmäistä kertaa, että jokaisella Anton Tšehovin neljän suuren näytelmän tulkinnalla tulisi olla poikkeuksellisen painokkaat perustelut olemassaololleen. Niin paljon tilaa tuo nelikko teattereissa vie muilta vahvoilta draamoilta.

Red Nose Club -klovneriaryhmän ja ranskalaisohjaaja Philip BoulaynLokki-tulkinta tuo näytelmätekstin näyttämölle kokonaisuudessaan, mukaan lukien Tšehovin ennen kantaesitystä 1896 editoimat osat.

Näytösten alkukuvauksetkin luetaan ääneen.

Pölyistä? Ei. Kirkasta, Lokin alkulähteille, näytelmän selkäytimeen sukeltavaa.

Tämä Lokki ei hetkeäkään peittele, että olemme teatterissa, että käsittelemme paitsi ihmiselämän myös teatterin merkitystä. Illuusiota, hetkellisyyttä, surkuhupaisuutta.

Paljas näyttämö rakentuu muutamasta elementistä, aivan kuten Treplevin kovaonninen esitys ensimmäisessä näytöksessä.

Hillityn klassiset valot ja äänet sekä minimalismiin luottavat musiikkivalinnat korostavat hauraan hetkellisyyden kysymystä: Uskallammeko katsoa toteen illuusion takana ennen kuin se on poissa?

Red Nose Club riisuu punanenät, mutta noudattaa näyttelijäntyössä klovnerian lainalaisuuksia. Ratkaisu tuo näkyväksi sitä rivien väliin kirjoitettua tragikomiikkaa, jota Tšehov ei pettymyksekseen kantaesityksessä nähnyt.

Klovneria vaatii ekpressiivistä, veitsenterävien leikkausten fysiikkaa ja vähintään yhtä viiltävää ajatusta.

Nämä kymmenen näyttelijää ovat oivallisessa terässä jokainen.

Minna Puolanto revittelee herkullisesti Arkadinana, himmenevänä diivana. Niina Sillanpää on miltei nousta lentoon Ninana.

Kaunis on myös lopun laskeutuminen.

Tilanhoitajan tytär Maša ja nukkavieru Medvedenko ovat minulle erityisen rakkaita Lokin hahmoja. Niin nytkin. Amira Khalifan Maša enteilee oikosulkua, Oskari Perkin Medvedenko kääntää kaikkien selät.

En ole osannut lukea Trepleviä niin hyökkäävänä kuin Jari Virman hänet tekee. Tulkinta vakuuttaa, pelottaakin. Lokin ampunut Treplev haulikkoineen on surullisen tunnistettava nuori mies.

Lavan ainoa punanenä on työmies Jakov. Teemu Aromaa rakentaa muutaman repliikin pahnanpohjimmaisesta aina läsnä olevan tukipilarin, joka mahdollistaa ylempiensä vellomisen.

Kolmannen näytöksen konfliktien uuvuttavuus lunastaa itsensä askeleena loppua kohden yhä riisutumpaan ilmaisuun.

Riisuminen ei syö tekemisen tarkkuutta.

”Vähitellen minäkin lakkasin uskomasta”, Nina tunnustaa hänen ja Treplevin kohdatessa viimeistä kertaa. Uskonsa menettänyt ihminen vertautuu klovniin, joka on kadottanut kyvyn nauraa itselleen.

Klovneissa, nenillä tai ilman, asuu rakkaus ihmisen säröihin ja kompastuksiin, usko niiden voimaan. Tässä Lokissa asuu rakkaus tähän moneen kertaan kerrottuun tarinaan.

Tšehov kuvaili näytelmänsä sisältävän viisi puuta rakkautta. Puu on venäläinen painomitta, noin 16 kiloa. Viisi puuta on siis 80 kiloa rakkautta.

Tästä tulkinnasta löytyy kyllä sellainen satsi. Vähintään.

Jukka Kittilä

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.