Lauantai 18.11.2017Tenho, Jousia, Max

Ihmisen ääni ei ole sanoihin sidottu

Hypnoottisen keveä Seela Sella heittäytyy halun, pettymyksen ja velvollisuuden näyttämöhyrrään.
Hypnoottisen keveä Seela Sella heittäytyy halun, pettymyksen ja velvollisuuden näyttämöhyrrään.

Timo K. Mukka: Tabu. Ohjaus ja dramaturgia Kristian Smeds, taiteellinen neuvonantaja Kimmo Modig, valosuunnittelu Teemu Nurmelin, äänisuunnittelu Tuuli Kyttälä, videosuunnittelu Pietu Pietiläinen, pukusuunnittelu Auli Turtiainen. Ensimatinea Kansallisteatterin suurella näyttämöllä su 4.10.

Pimeys on tiheä ja painava.

Mitä kauemman se jatkuu, sitä sakeammaksi se käy. On kuin Pekka Kuusiston musiikki tekisi sen yhä tiheämmäksi.

Syvyyttä pimeään tuo etäällä katossa kajastava pieni, himmeä, oranssi valopiste. Osa valosuunnittelua? Vai vain heittimen virtavalo?

Sitten syttyy elävä tuli, kynttilä, keskeinen elementti Kristian Smedsin teatterille. Pyörivällä näyttämöllä istuu Seela Sella.

Näyttämögorillat käynnistävät rälläkkänsä ja kipinät lyövät suojapukuun sonnustautuneen Sellan ylle. Näyttämöllä räiskyy Timo K. Mukan (1944–1973) pienoisromaanin Tabu (1965) ydin.

Sellan repiessä auki appelsiineja hedelmäinen kipinä ryöpsähtääkin sisältä käsin. Joka suunnasta kohti hyökyvä maailma iskeytyy vasten pientä ihmistä, joka suojautuu niin yhteisönsä sääntöihin kuin omiin pelkoihinsakin.

Hypnoottisen keveää Sellaa katsoo ensiksi Milkana, Tabun Jumalansa hylkäävänä naisena, jonka haava on viidentenätoista ikävuonna koettu sopimaton rakkaus. Mutta hänestä peilautuvat myös Milkan luopumaan joutuva äiti, Maa on syntinen laulu -debyytin (1964) Martta sekä Kyyhkyn ja unikon (1970) Darja. Näyttämöllä ei ole vain Tabu vaan kaikki, mikä Mukan tuotannossa olennaisena väreilee.

Mutta ei Jumalaa saati rakkautta niin vain hylätä. Sellan kanssa näyttämön jakaa klovninaamioinen Tero Jartti. Hänen koko keholla ajattelevassa työssään käyvät limittäin Jumala ja Milkan rakkauden kohde Kristus-Perkele. Eikä tykin päällä makoilevaa Jarttia voi olla näkemättä Sankarihymnin sankarispoikana Thörsteninä – jonka Sella Annikana tiputtaa ylväilystään.

Tabun voima on siinä, ettei se vain raivaa tilaa tulkinnoille, vaan syöttää koko ajan avauksia, joihin ei voi olla tarttumatta.

Symboliikassa on kuluneitakin sävyjä. Onneksi risti, keskeinen kuva, kasvaa näyttelijöiden fysiikassa myös aktivoivaksi, avaavaksi. Vanhemman naisen ja nuoremman miehen kohtaaminen tuo uuden kulman Mukan seksuaalisuuden tematiikkaan.

Tabu pyörii verkkaisena näyttämöhyrränä, jossa halu, pettymys ja velvollisuus käyvät vastakkain yhä uudelleen. Väkivalloin, väsyen, lopulta toisiaan ymmärtäen. Käsikkäin käyvät myös mennyt ja nyt, väkevimmin Kuusiston noustessa lavalle kera Itä-Helsingin musiikkiopiston suloisten viulistien. Kun Sella katsoo heitä, katse kohdistuu sekä tulevaan että minään.

Taustalla Jartti rullailee polkupyörällä, neon-valot pinnoissa. Hetki kätkee näkyväksi Smedsille aina olennaisen pyhän ja pölvästin dualismin.

Audiovisuaalisuus hämärtää tilan ja ajan ääriä, muistuttaen, mikä suuressa näyttämössä on suurta. Silti Tabu on osoitus siitä, miten pieni riittää.

Mahdolliset vahingotkin solahtavat kokonaisuuteen. Yläparvella avautuva ovi tuo hämärään kauniin vivahteen. Suunniteltua? Vai hipsikö joku vessaan? Kynttilän sammuessa ennen aikojaan pimeys varastaa valolta odottamattoman lisähetken.

Tabu on Smedsin pohjoisia miestaiteilijoita käsittelevän trilogian toinen osa. Ensimmäinen, Palsa, oli alaotsikoltaan Ihmisen kuva. Nyt saa vuoronsa Ihmisen ääni.

Eikä se ole sanoihin sidottu. Esityksestä löytyy kaikki olennainen tekstimateriaali – vaikka läheskään kaikkea ei ääneen lausutakaan.

Olennaista Tabulle on paitsi se, mitä kuullaan, myös se, mitä ei. Ihmisen ääni soi esityksen joka osasessa. Myös hiljaisuudessa.

Ja yleisössä, meissä jokaisessa. Halusimme tai emme.

JUKKA KITTILÄ

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.