Torstai 19.10.2017Uljas

Paikkasidonnaista scifiä

Tohtori Falke (Ishmael Falke) suorittamassa perustutkimusta Q.2-avaruusasemalla.
Tohtori Falke (Ishmael Falke) suorittamassa perustutkimusta Q.2-avaruusasemalla.

Q.2 -Futurum in memoriam, Tehdas Teatteri, dramaturgia Sofia Molin, Ishmael Falke ja Ville Kurki, valot Jarkko Forsman, äänet Niklas Nybom, ensi-ilta 17.10. Turun yliopiston kasvitieteellisessä puutarhassa.

Pukeudumme samanlaisiin valkoisiin suojahaalareihin. Turvatarkastuksen läpäistyämme siirrymme odotustilaan. Meidät jaetaan pienryhmiin, omassa ryhmässäni on seitsemän ihmistä. Valmistelujen jälkeen psykologi Molin (Sofia Molin), lisensiaatti Haavisto (Janna Haavisto), professori Tuulenkari (Markku Tuulenkari) ja tohtori Falke (Ishmael Falke) johdattavat meidät avaruusasemalla tehtäviin tutkimuksiin. Kukin omasta näkökulmastaan.

Q.2 on scifigenren innoittamaa paikkasidonnaista teatteria. Lokakuiseen iltapimeään kietoutunut Turun yliopiston kasvitieteellinen puutarha muodostaa oivallisen alustan salaperäisille ihmisen tietoisuutta koskeville tutkimuksille. ”Psykobotaniikan” mukaan kuolleen ihmisen tietoisuus tallentuu kasveihin.

Itse asiassa koko esitystilanne kuvaa oivaltavasti inhimillistä tietoisuutta, joka on luonteeltaan rajallinen ja subjektiivinen. Tämä ilmenee ensinnäkin konkreettisesti siinä, miten fiktiiviset hahmot tulkitsevat avaruusaseman tapahtumia. Toiseksi esityksen dramaturginen rakenne ohjaa katsojat hahmottamaan tapahtumia paitsi omista yksilöllisistä vinkkeleistään, myös oman pienryhmän näkökulmasta, koska ryhmät näkevät kohtaukset eri järjestyksessä.

TEKSTILLÄ ON Ville Kurjen ohjaamassa kokonaisuudessa yllättävän suuri painoarvo, mutta olennaista ei silti ole yrittää hahmottaa fragmenteista loogista kokonaisuutta tai jonkinlaista totuutta. Omassa katsomiskokemuksessani parasta on juuri ennalta arvaamattomuus, se, ettei tiedä, mihin seuraavaksi mennään, mitä saamme kuulla ja miten tapahtumat etenevät. On vain antauduttava esityksen kuljetettavaksi.

Pidän myös erityisen paljon sellaisista tapahtumattomuuden momenteista, jolloin pienryhmämme vakavan hiljaisuuden vallitessa odottelee seuraavaa noutajaamme. Hienoja pysähtyneisyyden hetkiä, joiden aikana ei todellakaan voi tehdä mitään (paitsi ehkä kuulostella tilaa ja omaa tietoisuuttaan), näitä arvokkaita hetkiä kiireinen nykyihminen muistaa viettää aivan liian vähän.

Muutenkin katsomiskokemus on – esityksen vinksahtaneista elementeistä huolimatta – miellyttävän turvallinen. En missään vaiheessa unohda kuljeskelevani tutussa puutarhamiljöössä ja olevani osa esitystä (katsojille on jopa annettu tietty rooli). Toisin kuin esimerkiksi pimeässä elokuvateatterissa, tilassa omin jaloin liikkuva kulkeva katsoja ei voi unohtaa itseään, vaan hän on koko ajan läsnä ja vuorovaikutuksessa esiintyjien kanssa.

Vaikka esityksessä on neljä roolihahmoa, nämä eivät juuri ole dialogissa keskenään. Suurin osa tekstistä on kirjoitettu monologin muotoon. Ahtaista tiloista ja suoraan yleisölle suunnatun puheen luottamuksellisesta sävystä johtuen näyttelijät tulevat varsin lähelle katsojia. Työskentelyolosuhteet siis ovat vaativat, mutta kokeneet esiintyjät ovat luoneet joukon vakuuttavia hahmoja, joiden tarinoihin – oudoista sisällöistä huolimatta – on helppo uskoa.

ANNINA KARHU

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.