Perjantai 25.5.2018Urpo

Avautumisia ja konflikteja lähtöportilla

Väsähtäneet matkalaiset (näyttelijät edessä vasemmalta Panu Saarnivaara, Rauli Mickelsson, Venla Stång, Marko Pollari, Pirjo Takala, takana Aatos Mickelsson ja Petra Lehtonen) odottavat lentoaan Egyptiin.
Väsähtäneet matkalaiset (näyttelijät edessä vasemmalta Panu Saarnivaara, Rauli Mickelsson, Venla Stång, Marko Pollari, Pirjo Takala, takana Aatos Mickelsson ja Petra Lehtonen) odottavat lentoaan Egyptiin.

Sirkku Peltola: Lento, Teatteri Maneeri, ohjaus Veli-Pekka Teponoja, lavastus Teija Lindholm, puvustus Kirsi Vaara, musiikki ja äänet Jouni Lehtonen, valot Arto Mäkelä ja Petra Lehtonen, videoprojisoinnit Arto Mäkelä, ensi-ilta 19.9.

Sirkku Peltolan Lento kantaesitettiin Tampereen työväen teatterissa 2012. Näytelmä kuvaa ihmisjoukkoa, joka odottaa tuntikausia myöhästyvää lentoaan Egyptiin. Näytelmän idea ja rakenne on yksinkertainen, mutta Peltolan teksteille tyypillinen − yhtäältä hämmästyttävän todentuntuinen, toisaalta karikatyyrimäinen – hahmogalleria tekee siitä kiinnostavan ja mukaansatempaavan.

Lähtöportille kokoontuneet, odotusajan pituudesta epätietoiset ja univelkaiset ihmiset joutuvat yhtäkkiä luopumaan tavanomaisista kiireistään. Tästä seuraa monenlaista avautumista ja konfliktia niin koomisessa kuin koskettavassa valossa. Kuten Peltolan näytelmissä yleensä, myös Lennossa dialogi on päällisin puolin kepeää, mutta tarkemmin katsoen se on psykologisesti tarkkanäköistä ja monitasoisuudessaan tarjoaa näyttelijöille runsaasti tulkinnanmahdollisuuksia.

Teatteri Maneerin esityksessä on hienosti tartuttu näytelmän ytimeen eli sen arkisen absurdeihin henkilöihin. Olen vaikuttunut siitä, kuinka uskottavasti ja vivahteikkaasti Veli-Pekka Teponojan ohjaamat harrastajanäyttelijät hahmojaan tulkitsevat. Esityksessä ei tapahdu mitään ulkoisesti suurisuuntaista tai visuaalisesti vaikuttavaa, mutta näennäisen tapahtumattomuuden taustaa vasten henkilöhahmojen sisäinen ja keskinäinen elämä näyttäytyy sitäkin rikkaampana.

Soile Viljanen herkästi hermostuvana ja riidanhaluisena perheenäitinä sekä Raimo Laurila tämän loputtoman kärsivällisenä ja sovittelevana aviomiehenä kuvaavat elävästi vastakkaisten luonteiden aikaansaamaa epäsuhtaista perhedynamiikkaa. Petra Lehtonen ja Aatos Mickelsson perheen teini-ikäisten lasten rooleissa jäävät sivuhahmoiksi, mutta muodostavat silti tarpeellisen elementin, joka korostaa vanhempien kipuilua.

Tyyliltään realistiset humalakuvaukset voivat – etenkin harrastajateatterissa – olla piinallista katsottavaa. Antti Laaksovirta härskiä huumoria viljelevänä Jaskana ja Pirjo Takala tämän topakkana Elissa-vaimona kuitenkin onnistuvat haastavassa tehtävässään uskottavasti. Pidin erityisesti Elissan Mohammedille (Timo Salo) esittämästä monologista, jossa tämä liian monta drinkkiä nauttinut suomalaisrouva avaa elämäntarinaansa ja arvojaan.

Myös Panu Saarnivaara Jaskan ja Elissan kunnollisena poikana sekä Venla Stång tämän herkkänä, mutta kipakkana kihlattuna tekevät hyvää työtä. Marko Pollari vaimonsa jättämän keittiökauppiaan roolissa vakuuttaa erityisesti laajalla ja tarkasti ilmaistulla tunneskaalallaan. Myös Rauli Mickelsson yksin matkustavana eläkeläisopettajana tekee mainion hahmon, joka sekä hauskuuttaa (esimerkiksi häseltäessään silmälasiensa kanssa) että liikuttaa kertoessaan sorsien syöttämisestä tai lapsen menettämisestä.

Lähtöporttitilaa kuvaava asiallinen lavastus jättäytyy vähäeleisesti taustalle antaen näin kaiken tilan tarinan persoonallisuuksille. Peltolalla on usein tapana ujuttaa näytelmiensä sinänsä realistisiin tapahtumiin outoja unenomaisia välähdyksiä. Lennossa tapahtumia rytmittävät napakasti aikasiirtymät, joiden aikana toiminta pysähtyy ja tilassa vilistävät ehkä muistoja, toiveita ja pelkoja kuvaavat videoprojisoinnit, jotka samalla oivaltavasti kytkevät suljetun tilan tapahtumat laajempaan maailmanlaajuiseen yhteyteen.

ANNINA KARHU

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.