Lauantai 18.11.2017Tenho, Jousia, Max

Tanssi taiteiden ja tieteiden välisissä suhteissa

Liikkeellä marraskuussa -festivaali tarjoaa kansainvälisen katsauksen ajankohtaiseen tanssitaiteeseen ja taidekeskusteluun

Ben Mergelsberg
Ruotsalaisen koreografi ja tanssija Jefta van Dintherin työskentelyssä on tutkimuksellinen ote liikkeeseen. Duetossa tanssivat Juan Pablo Cámara ja Roger Reyner Sala.
Ruotsalaisen koreografi ja tanssija Jefta van Dintherin työskentelyssä on tutkimuksellinen ote liikkeeseen. Duetossa tanssivat Juan Pablo Cámara ja Roger Reyner Sala.

Liikkeellä marraskuussa -festivaali.

Kiasma-teatterissa, Stoassa ja Zodiakissa 3.–11.11.

Liikkeellä marraskuussa -festivaalilla tanssi näyttäytyy osana laajempaa esitystaiteen kenttää.

Tanssiteokset yhdistävät performanssin, puhe-, ääni- ja esineteatterin, runouden, musiikkiesityksen, kineettisen veistoksen, maalauksen, elävän ja liikkuvan kuvan sekä installaation keinoja.

Monitaiteinen, osin kokeellisista teoksista muodostuva kokonaisuus laajentaa käsityksiä siitä, miten moninaisin tavoin tanssi voi ilmetä.

Festivaalilla ei ole rajattua teemaa mutta tämänvuotisen ohjelmiston teoksilla on yhteisiä piirteitä. Niiden voidaan nähdä osallistuvan taiteen omin keinoin ajankohtaisiin uusmaterialismin, posthumanismin ja relaatioestetiikan keskusteluihin.

Teosten merkitykset eivät kuitenkaan typisty näissä otteissa määrittyvien teemojen mukaisiksi vaan avautuvat monenlaisiin tulkintoihin.

Yhteistä mainituille suuntauksille on ihmisen aseman uudelleenajattelu ja pyrkimys pois antroposentrisestä, ihmiskeskeisestä maailmankuvasta.

Ihminen nähdään suhteessa erilaisiin elämänmuotoihin, joissa myös ei-inhimillinen, materiaalinen, aineeton ja teknologinen osallistuvat yhteisen todellisuuden muotoutumiseen.

Huomio kohdennetaan silloin tekijöiden keskinäisiin vaikutuksiin ja vuorovaikutussuhteisiin.

Tämä ilmenee teoksissa muun muassa erilaisina hybridihahmoina. Jefta van Dintherin Dark Field Analysis -duetossa hahmot koostuvat inhimillisen, eläimellisen ja robottimaisen liikekielen sekä eri ilmaisumuotojen synteesistä.

Teosnimi viittaa vaihtoehtoisessa lääketieteessä tehtävään verianalyysiin. Veri on vertauskuva oman itsen analysoinnille ja sen ylitse näkemiselle.

Puhetta ja laulua sisältävä duetto alkaa kielellistä dialogista kysymyksellä ”mitä ajattelet?”.

Sanallisesti esitetty luo vahvaa aistillista kokemusta, puhuttu näyttäytyy yhtä lailla materiaalis-ruumiillisena vaikutuksena.

Kielellisen kautta esitys kulkee kohti primitiivistä ruumiillisuutta. Aikatasot lomittuvat tästä hetkestä muistojen kautta arkaaiseen, huipentuen lopuksi futuristiseen näkyyn.

Teoksissa erilaisia tekijöitä asetetaan rinnakkain, keskenään ei-hierarkkisiin suhteisiin. Loïe Fullerin (1862–1928) serpentiinitanssista innoituksensa saaneen Ola Maciejewskan teos Bombyx Mori edustaa tanssia, jossa liike on erottamattomasti yhtä teosmateriaalien, kankaiden, valojen ja äänen, kanssa.

Kineettinen veistos luo vaihtelevia abstrakteja ja esittäviä hahmoja, jotka toteutuvat tanssijoiden vahvan ruumiillisen voiman varassa.

Teosnimi tarkoittaa silkkiperhosta. Se edustaa ihmiseen sidottua lajia, sillä on niin pitkälle jalostettu, ettei se tule enää toimeen luonnon olosuhteissa.

Vuorovaikutuksessa on siten väistämättä kyse valtasuhteista.

Elämänmuotojen tasavertaisuus ja kaikkien tekijöiden yhteisvaikutuksen huomioiminen ovat arvokkaita tavoitteita. Ne ovat itsessään myös poliittinen kannanotto, vaikkakin idealistinen, ellei valtakysymyksiä huomioida.

Sonja Jokiniemen Blab-teos tekee vallan aspekteja näkyväksi osoittamalla valtapositioiden olevan liikkuvia.

Blab-teos koostaa ihmisen ja esineen yhdistelmiä, jotka muodostuvat halujen, refleksien ja rituaalien kautta.

Inhimillinen näyttäytyy osana ei-inhimillistä. Esineet ovat kuitenkin milloin ihmisen armoilla toisaalla ihmisten voi nähdä muuttuvan esineen kaltaisiksi.

Maalausten ja materiaalien muodot sekä liikekieli viittaavat sukuelimiin ja seksuaalisuuteen mutta eivät tavanomaisella tavalla. Teosnimi viittaa höläyttelyyn (engl. blabbing). Sen mieli rakentuu määrittelemättömyyden pohjalta.

Festivaalin teoksissa moninaisia, muuntuvia, erilaisissa suhteissa muotoutuvia identiteettejä ei voi nähdä samastumisen kautta vaan suhteistumisena johonkin.

Dana Michel toimii soolossaan Mercurial George ”oman persoonansa arkeologina”. Taiteilija kulkee läpi esineillä katetun tilan ja outouttaa suhteemme jokapäiväisiin tavaroihin.

Teoksen rotuun, sukupuoleen ja seksuaalisuuteen liittyvät kulttuuriset viitteet ovat löyhiä vaikkakin ladattuja. Sinne päin tapailtu Nina Simonen Feeling Good (1965) on tuttu muttei kaikille välttämättä kansalaisoikeusliikkeen kappaleena.

Höpsön hullunomaisen, halvaantuneen lailla liikkuvan hahmon maailmaan on mahdotonta päästä sisään totunnaisten merkitysten kautta.

Teos pikemminkin laittaa merkitykset liikkeelle. Kuten vierauden tunteen ja ulkopuolisen aseman.

Katsoja on yhtä ulkopuolinen suhteessa omaehtoiseen hahmoon kuin hahmo näyttäytyy yhteydessään yhteisesti jaettuun todellisuuteen.

Festivaalin teokset haastavat totunnaisia ja luovat uudenlaisia tapoja lähestyä taidetta.

Hämmentävän, häiritsevän, vaikeasti kommunikoitavan ja vakiintuneisiin merkityksiin palautumattoman voi myös nähdä uudenlaisen tiedon mahdollisuutena.

Teoksissa olennaista ei ole niinkään se, mitä ne esittävät vaan mitä ne tekevät, millaisia suhteita ne muodostavat ja miten ne vaikuttavat.

Mia Hannula

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.