Perjantai 20.10.2017Kauno, Kasperi, Jesper, Jasper

Tanssiarvio: Tanssien kokonaisvaltaiseen läsnäoloon

Hertta Kiiski
Present-teoksen ensi-ilta oli Titanikissa.
Present-teoksen ensi-ilta oli Titanikissa.

Anna Torkkel: Present

Tanssi: Tashi Iwaoka, Mira Kautto, Masi Tiitta, Anna Torkkel, äänisuunnittelu ja laulu Johanna Porola, visuaalinen suunnittelu Piia Rinne 5.10. Titanik-galleriassa.

Tanssitaiteilija Anna Torkkelin teoksen Present konsepti on sellainen, että siitä olisi mielekkäintä kirjoittaa ja muodostaa käsitys vasta koko esityssarjan nähtyään. Teos esitetään joka kerta eri paikassa ja tilanteen mukana se toteutuu aina uudella tavalla.

Present kohdentaa teosnimensä mukaisesti läsnäoloon kulloisessakin hetkessä ja tilassa. Nimen voi kääntää myös esittämiseksi ja lahjaksi, ja teosta tulkita näitä merkityksiä seuraten. Present haastaa esittämisen konventioita kysymällä, voiko vain mennä tilaan ja tanssia.

Tanssiteoksen toteuttaminen taidegalleriaan luo kiehtovan jännitteen. Paikalle ominaisen määrätyn esillepanon sijasta se kohdentaa kokonaisvaltaiseen keholliseen kokemukseen. Liike syntyy yhteydestä ääneen, tilaan ja toisiin ihmisiin.

Muusikko Johanna Porola miksaa kokeellista äänimaisemaa ja klubimusiikkia. Hänen lauluosuutensa tihentää hienosti läsnäolon kokemusta. Potpurissa kaikki genret esitetään samanarvoisina. Samalla tavalla teoksen liikeajattelussa erilaisia tapoja liikkua ja tanssia ei arvoteta.

Piia Rinteen visuaalisessa toteutuksessa ei ole myöskään kyse niinkään siitä, miltä se näyttää. Erilaisten kankaiden asettelu tilaan seuraa työryhmän kokeellista toimintatapaa toteuttaa tilanteessa syntyviä ratkaisuja ennemmin kuin valmista visiota. Seuraavan esityksen kohdalla liike ja visuaalinen esillepano voivat olla kokonaan toisenlaista, uuteen tilaan ja yleisöön eri tavoilla reagoivaa.

Konsepti on hieno mutta haastava. Mietin, mitä teoksesta välittyy katsojalle. Omakohtaisesti vaikutuin kuullessani tekijöiden työskentelyprosessista ja teokseen liittyvästä liikeajattelusta. Teos itsessään näyttäytyy sellaisena kuin on tarkoituskin, se on ”vaan” tanssia. Tilanteeseen antautuvana ja reagoivana se on pitkälle improvisoitua liikettä. Hämmentävää, turhauttavaa, tylsää vai innostavaa? Yhtä kaikki, ajatuksia ja tärkeitä kysymyksiä herättävää.

Yksi kysymyksistä on teoksen sijoittuminen erilaisiin konteksteihin ja niiden vaikutukseen toteutuksessa ja vastaanotossa. Erityisen kiinnostava on taidegalleria ja -museo, jossa toivoisi näkevän enemmän tanssitaidetta.

Mia Hannula

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.