Sunnuntai 17.12.2017Raakel

Teatteriarvio: Viimeinen laiva – Kaupunginteatterin uusi aika alkoi onnistuneesti

Viimeinen laiva -musikaali liikuttaa kyyneliin kyynisimmänkin kriitikon. Äänentoisto pelaa, roolitus on kohdallaan ja kokonaisuus on visuaalisesti näyttävä.

Otto-Ville Väätäinen
Jackie White (Jonas Saari, vas.) ja Gideon Fletcher (Olli Rahkonen) johdattavat telakan työläiset vielä viimeiseen ponnistukseen.
Jackie White (Jonas Saari, vas.) ja Gideon Fletcher (Olli Rahkonen) johdattavat telakan työläiset vielä viimeiseen ponnistukseen.

Turun kaupunginteatteri: Viimeinen laiva.

Sävellys ja laulujen sanat Sting, dialogi John Logan ja Brian Yorkey, musiikin sovitus Rob Mathes ja Jussi Vahvaselkä, suomennos Mikko Koivusalo, ohjaus Mikko Kouki, koreografia Jouni Prittinen, lavastus Jani Uljas, pukusuunnittelu Tuomas Lampinen, valosuunnittelu Kalle Ropponen, äänisuunnittelu Iiro Laakso ja Eero Auvinen. Ensi-ilta Turun kaupunginteatterin päänäyttämöllä 15.9.

Väliaika. Yleisö alkaa siirtyä salista lämpiöön. Väki keskustelee näkemästään, iloinen puheensorina täyttää ilman. Paitsi ettei täytä: poikani Sasu huomauttaa, että onpa täällä hiljaista! Remontoidun Kaupunginteatterin ensimmäisessä ensi-illassa äänet eivät todellakaan kajahtele hallitsemattomasti, eivät katsomossa eivätkä lavalla.

Remontti ei juurikaan näy, tämä museoviraston suojelukohde on palautettu alkuperäiseen asuunsa. Mutta vaikka uudistukset ovat enimmäkseen silmältä piilossa, paljon on tehty. Akustinen ympäristö on todella miellyttävä, ja uusi äänentoisto toimii erinomaisesti. Musiikki soi sävykkäänä ja silloinkin kun se tulee lujaa, se ei riivi korvia yhtään. Stereokuva on leveä ja tarkka, jokaisesta sanasta ja sävelestä saa selvää.

Viimeinen laiva on kaikin puolin onnistunut aloitus teatterin uudelle ajalle. Stingin lapsuusmuistoistaan rakentama teos on tarinana naiivi: lakkautettavan telakan työläiset kokoavat voimansa vielä kerran ja rakentavat vielä yhden laivan, jolla he seilaavat pois. Mutta niin kuin musiikkiteatterissa yleensä, tarinaa ei pidä ottaa kirjaimellisesti. Kyse on symbolisesta uskosta yhteisöllisyyden voimaan, asettumisesta pienen ihmisen elämänkokoisiin saappaisiin. Ja tietenkin rakkaudesta.

Polttoaineekseen tarina tarvitsee konfliktin. Telakan lakkauttamisen aiheuttaman yhteisökonfliktin lisäksi Viimeinen laiva rakentaa kolmiodraamaa. Sen keskiössä on Anna Victoria Erikssonin esittämä Meg Dawson, joka joutuu valitsemaan pois seilanneen nuoruudenrakkautensa (Olli Rahkosen esittämä Gideon Fletcher) ja nykyisen miehensä (Jussu Pöyhösen tekemä Arthur Millburn) välillä. On selvää, että joka tapauksessa joku joutuu pettymään, raskaasti.

Musikaalin emotionaalinen sisältö toimii erinomaisesti, tällainen kyyninen musikaalikriittinenkin ihminen liikuttui kyyneliin teoksen loppumetreillä. Syyllisinä kyyneliin voidaan pitää ohjaaja Mikko Koukia, joka on tehnyt kokonaisuudesta tiukasti soljuvan, mainiosti rytmitetyn paketin, ja tietenkin Stingiä, jonka koskettavat tekstit ja musiikki tuovat tunteet lähelle.

Mutta miksi englantilaiseen miljööseen sijoittuvassa teoksessa musiikki on enimmäkseen irlantilaissävyistä? Tapahtumapaikka Wallsendin musiikkiperinteistä emme juuri tiedä, siksi Sting on joutunut lainaamaan paikallisvärin irkkupoljennosta. Uuden musiikin lisäksi mukana on myös vanhaa Sting-materiaalia kuten 1990-luvun alun hitti All This Time, joka istuu kokonaisuuteen saumattomasti.

Tietenkin koko ensemble pitää asettaa kyynelvastuuseen, jokainen roolitus on paikallaan. Kaikki laulavat erinomaisesti, kuorokohtaukset ovat tarkkoja ja vahvoja. Solisteista komeimmin laulaa Tom of Finlandissakin loistanut Olli Rahkonen, hänen äänensä taipuu herkästä väkevään ja takaisin. Myös Anna Victoria Eriksson, Jussu Pöyhönen, Jonas Saari ja Riitta Salminen saavat paljon ansaittua tilaa. Karismaattisen Taneli Mäkelän pappi on komea suoritus, monellakin tavalla koko musikaalin pää ja hymyilevä sydän.

Ja se äänentoisto, se toimii upeasti. Solistit ja kuoro ovat tasapainossa, ja orkesteri soittaa tarkasti ja eloisasti. Dynamiikkaa on leveälti, bassot toistuvat muhevina.

Viimeisen laivan visuaalinen ilme on telakkaympäristöksi melko hillitty; räiskettä olisi luullut olevan enemmän. Erityiskiitoksen ansaitsee Kalle Ropposen valosuunnittelu, jossa usvaisista varjoista kasvaa niin työttömien miesten ahdistus kuin rakkauden dramatiikka. Syvää lavaa käytetään paljon hyväksi.

Englanninkielisen tekstityksen tarpeellisuudesta en tiedä, mutta pystyi sen perusteella ainakin huomaamaan, että Mikko Koivusalon suomennos on mainio.

Koreografiassa raavaiden työmiesten liikkeet ovat paikoin äijämäisiä, paikoin kontrastia haetaan lähes neitimäisistä liikkeistä. Erinomainen oivallus on yksinkertainen toisen jalan tömisyttäminen, se niputtaa kokonaisuuden liikekieleltäänkin paikalleen.

Tomi Norha

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Mitähän oli katsomassa?
Mitähän esitystä kriitikko oli katsomassa? Vai onko tätä esitystä pakko ylistää? Meitä kesken poislähtijöitä oli useita! Esitys oli mitäänsanomaton ja valju... naureskelimme pois lähtiessämme että arvostelun otsikko on varmaan "45 miljoonan pettymys"! En voi käsittää tätä "arvostelua" enkä allekirjoita sitä mitenkään... tästä lähtien kohteeni Turussa ovat Svenska teater ja linnateatteri!
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Mitähän oli katsomassa?
Mitä se remontin hintalappu tähän kuuluu? Sisältöä kriitikko kai arvostelee?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Mitähän oli katsomassa?
Olen samaa mieltä. Näytelmä oli tylsä ja väsyttävä. Äänentoisto oli kyllä tosi hyvä, kuuli kaiken!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hieno totetus, huikeaa musiikiteatteria!
Lauantain esitys herkisti koko yleisön, jonka loppuaplodeista ei ollut tulla loppua! Hieno toteutus ja huikeaa musiikkia! Kelloa ei todellakaan tullut mieleen vilkaista kertaakaan, niin mukaansa tempaava ja sujuvasti rytmitetty esitys oli. Liikutuksen kyynel hiipi silmäkulmaan useammin kuin kerran.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
What say you?
Kyllä kommenteista näkee että hyvää musikkia ei ymmärretä.

Upeaa Mikko Kouki että uskallat ylittää rajoja ja tuoda vähän erilaistakin musiikkiteatteria meille suomalaisille.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Upea!
Näytös oli kaiken kaikkiaan upea! Ollenkaan puolustaen, tai etenkään hyväksyen, normaalin turkulaisen hyväveli-rakennusprojektin hintalappua niin tekniikka oli mahtava. Sille on hyvä rakentaa laadukasta teatteria jatkossakin. Viimeinen laiva on näytelmänä koskettava, ja hyvin helposti samaistettavissa Turkuun ennen Meyerin tuloa. Näyttelijöiden suoritukset aivan mahtavat. Turhaa on kiukutella teatterintekijöille siitä, minkä kaupunkimme mädät osat ovat taloudellemme aiheuttaneet! Höpinät pois!
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sting ei lainaile
Jos toimittaja olisi vaivautunut katsomaan vaikka Wikistä mikä se Wallsend oikein on, niin olisi tullut tietämään että kaupunki on ollut pullollaan irkkuja jotka pakenivat Irlannin lamoja Englannin puolelle työn toiveessa. Wallsendissa oli paljon teollisuutta ja paljon työpaikkoja, joista irkut hoitivat suuren osan. Tiedä vaikka siinä kävisi meille samoiten joskus, kun joku tulevaisuuden näytelmäkriitikko ihmettelee miksi Turku nimiseen kaupunkiin sijoittuvassa näytelmässä on niin paljon puolalaista väriä...
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Huippumusikaali
West End ja Broadway nähty, eikä Turun esityksen tekijöiden tarvitse hävetä niiden rinnalla. Itse Stingin sävellystyö ja lyriikka ovat osuvia, kuten vuorosanatkin. Laulajat hoitivat hommansa oivallisesti. Muidenkin kehuma äänentoisto oli tosiaan erinomainen, laulajien sanoista saa selvää. Orkesteri on hyvä. Tärkein, eli esityksen kyky vaikuttaa katsojaan/minuun, toimi täydellisesti. Vaikka olen tällainen 45-v. äijä, kyynelehdin monta kertaa esityksen aikana. Isoin huoleni oli, miten kaivaa nenäliinaa esiin häiritsemättä muita.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Yliveto
Vaikutelmia 2.12.2017:
"Näytelmä on yliveto. Muusiikki hyvää, samoin tanssit - ja kaikki muukin näyttelijäsuorituksia ja lavastusta myöden. Korjatussa teatterissa on ilmeisesti entistä paremmat mahdollisuudet tekniikan hyväksikäyttöön, ja se hyödynnettiin tehokkaasti ja tyylikkäästi. Itse tarinassa oli epäuskottavaa laivan rakentaminen duunareiden omin toimin, mutta menihän sekin siinä sadunomaisessa tunnelmassa, jonka musiiki loi. Voin suositella."
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.