Sunnuntai 19.11.2017Elisabet, Liisa, Eliisa, Elisa, Liisi, Elise

Teatteriarvio: Variaatioita ihmisen kömpelyydestä

Nukketeatteri Kuuman Ankanpoikasen ja Tehdasteatterin provosoivasti nimetty Assholes kutsuu katsomaan ihmistä, joka kömpelyydessään on usein koominen, liikuttavakin.

Jouni Järvenpään (vas.) ja Jaakko Liljan esittämät hahmot ilmentävät absurdisti, mutta  todentuntuisesti tyypillistä läheisten ihmisten välistä kommunikointia.
Jouni Järvenpään (vas.) ja Jaakko Liljan esittämät hahmot ilmentävät absurdisti, mutta todentuntuisesti tyypillistä läheisten ihmisten välistä kommunikointia.

Kuuma Ankanpoikanen & Tehdasteatteri: Assholes.

Ohjaus ja konsepti: Antti-Juhani Manninen, käsikirjoitus Manninen ja työryhmä, visuaalinen toteutus Manninen, Hilla Väyrynen ja Heini Maaranen, sävellys ja äänisuunnittelu Manninen ja Jukka Herva, valosuunnittelu Jarkko Forsman, ensi-ilta 9.3.

Puolalaisen Jerzy Grotowskin (1933–1999) mukaan teatterilla on vain yksi arvo, jota sähköiset tai digitaaliset viestimet eivät voi korvata: elävien olentojen välille syntyvä välitön yhteys.

Teatterin ydin onkin kautta aikojen paikannettu tuohon samassa ajassa ja paikassa läsnä olevan esiintyjän ja katsojan suhteeseen. Antti-Juhani Mannisen konseptoima ja ohjaama Assholes tutkii ja koettelee tuota ydintä.

Assholes koostuu kahdesta puoliajasta, jotka unenkaltaisesti varioivat samaa teemaa. Esityksestä on turha etsiä vanhan dramaturgian mukaista tarinaa, mutta läpi teoksen toistuu idea ihmisen kömpelyydestä.

Kömpelyys näkyy konkreettisesti fyysisenä, motoriikkaan liittyvänä asiana, toisaalta sosiaalisena, ihmisten väliseen kunnioituksen puutteeseen ja kommunikaatiovaikeuksiin kytkeytyvänä ilmiönä.

Ensimmäisellä puoliajalla näyttämöä hallitsevat Kuuman Ankanpoikasen jo aiemmin erilaisissa tapahtumissa tutuksi tekemät ”turisti”-naamiohahmot, jotka liikuskelullaan, katseillaan ja kamerallaan ottavat tilan haltuun – aivan kuten turisteilla uudessa ympäristössä yleensäkin on tapana tehdä.

Toisella puoliajalla esiintyjät (Jouni Järvenpää, Jaakko Lilja ja Liana Potila) ovat kuoriutuneet kokovartalon peittävistä ja liikkumista tehokkaasti muokkaavista turistipuvuistaan ja asettuvat katsojien tarkasteltaviksi enemmän itsenä näköisinä ruumiillisina olentoina.

Toisella puoliajalla – jolloin esiintyjien liikekieli ei ole sidottu kokovartalonukkeihin − kömpelyys tulee fyysisenä ilmiönä oivaltavasti esiin esimerkiksi absurdiksi venytetyssä kohtauksessa, jossa Järvenpään esittämä hahmo yrittää saada kynän pysymään hyppysissään.

Vastaavasti sosiaalinen kömpelyys ilmenee loistavasti arkisen tunnistettavassa, mutta esityksen kontekstissa koomiseksi, konkreettisestikin lämpiön puolelle laajenevassa episodissa, jossa kumppanusten sanailu ja sättiminen paljastaa mielettömän luonteensa.

Esityksessä käytetään vain vähän sanoja, mutta kun niitä käytetään, niistä ja niiden järjettömyydestä ollaan erityisen tietoisia, mikä hupaisalla tavalla saa kyseenalaistamaan kielen ja puhumisen arvon kommunikaatiovälineenä ylipäätään.

Nykyteatterin hengessä tapahtumien keskiössä ovat esiintyjien ruumiiden materiaaliset ulottuvuudet sekä erityisesti elävän ihmiskehon ja elottoman nuken välinen leikkauspinta, jonka hämäryyden koin jopa hippusen kammottavana.

Esitystä varten sävelletyllä musiikilla ja erilaisilla esityksessä tuotetuilla äänillä kuin myös sillä hiljaisuudella, jonka aikana musiikkia ja siihen upotettuja outouttavia elementtejä ei kuulu, on merkittävä painoarvo kokonaisuudessa. Ne antavat esiintyjille impulsseja ja rytmittävät tehokkaasti tapahtumia.

Annina Karhu

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

näytös
Näytelmä rakentuu näytöksistä, joita voi olla yksi tai useita. Puoliajat kuuluvat urheiluun eikä teatteriin.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.